zodeknikmos ? peristoom ziet er goed uit maar kan het op boomvoet ?

Gestart door haakbek, november 30, 2014, 21:56:52 PM

Vorige topic - Volgende topic

haakbek

------------start kopiëren----------------------------

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/96287152
Knikmos spec. - Bryum spec. gezien op 2014-11-30 Poortugaal
Foto's:

Toelichting:
op boomvoet van es
bij voorbaat dank Hans Meijer

------------einde kopiëren----------------------------

vdvaart

Op een boomvoet, dat kan op zichzelf wel. Waarom vind je het peristoom er wel goed uitzien, wat heb je precies bekeken? Ik vind de blaadjes op de eerste foto nogal smal lijken, ik zie niet de karakteristieke lange uittredende nerf van dit knikmos. Zijn ze bij de stengelaanhechting wel rood aangelopen?
Met vriendelijke groet
Koos van der Vaart

haakbek

Zal het mos bij beter licht beter bekijken heb hoe het peristoom eruit zag vergeleken met foto bij verspreidingsatlas en dat zag er hetzelfde uit
Groet
Hans

Ben Kruijsen

het is niet eenvoudig om zomaar een Bryum via een rijp kapsel te determineren als je dat bijv. nog nooit gedaan hebt. Veel peristomen lijken op elkaar. Het is bij Bryums vaak een combi van kenmerken van de rhizoïeden,. het blad én het kapsel. Koos gaf al aan dat je op de kleur van de bladvoet moet letten, verder al dan niet een bladzoom, zijn er tubers op de rhizoïeden of tussen de blaadjes. Dwarslijsten op het buitenperistoom  met elkaar verbonden?, ciliën in het peristoom aanwezig?, vorm kapsel enz. Dus het peristoom lijkt op een foto van ..... is volstrekt onvoldoende voor 100% determinatie.

haakbek

vdvaart

Kijk dan ook goed bij welke plantjes de kapsels horen. Nu ik de eerste foto op mijn grote scherm zie lijkt het wel of er in het midden andere plantjes staan dan de purpersteeltje achtige groene mossen die het meest in het beeld springen. Juist als de kapsels al oud zijn zoals hier willen er wel andere mossoorten over de kapseldragende soort heen groeien. De lange kapselhoofdjes doen mij nog het meest aan gedraaid knikmos denken.
Met vriendelijke groet
Koos van der Vaart

haakbek

Dat is zo,  de plantjes die je ziet horen niet bij de kapsels plantjes lijken mij ook silkelsterretje
Groet
Hans

haakbek

Jullie hadden gelijk blad vorm en uittredende nerf ok voor gedraaid knikkers
Plantjes gedroogd ook gedraaid heb nog veel te leren
Dank voor jullie advies
Groet
Hans