Voorlopig GEEN bezoek Afrikaanse Woestijngrasmus mogelijk!

Gestart door Vincent Hart, november 30, 2014, 17:17:39 PM

Vorige topic - Volgende topic

Edwin Schuller

Leuk stukje! Alleen maar positieve dingen, hopelijk lees Adri het AD ook :).
Edwin Schuller

DuDe

Citaat van: Edwin Schuller op december 04, 2014, 12:59:50 PM
Leuk stukje! Alleen maar positieve dingen, hopelijk lees Adri het AD ook :).
Dan kan hij lezen dat iedereen het hek netjes dicht heeft gedaan en dat de boer geen snars geeft om de vogel?
Vriendelijke groet van Rineke Dedding en/of Axel Duivenvoorden

(Indien niet anders gemeld betreft het Axel...)

HPM


Hier het relevante stuk uit het artikel in platte tekst:

Cor Slagt van Landwinkel Landlust in de Alphense Gnephoek moet met pijn in zijn hart vogelaars weren: "Echt jammer." Ook elders is het gedaan met de vogelgriep in het Groene Hart.

In Zoeterwoude, ruim zes kilometer verwijderd van de Alphense Land-winkel, is vogelgriep uitgebroken. Eigenaar Cor Slagt heeft het risico niet durven te nemen. "Dat ligt te dichtbij. Ik wil het niet op mijn geweten hebben dat de vogelaars over mijn land de ziekte gaan verspreiden." Daarom heeft hij een bord tegen het toegangshek van zijn land gespijkerd, met de mededeling dat het spotten van de zeldzame woestijngrasmus die hier vertoeft, vanaf zijn weiland voorlopig net meer kan.
Slagt vond het vermakelijk. "Honderden vogelaars? Man, het waren er minimaal een paar duizend. Tja, wie ben ik dan om al die mensen hun pleziertje te ontnemen? Mij interesseert dat bijzondere vogeltje geen moer. Maar ja, zij verklaren mij voor gek met m'n antieke motorfiets".

De kaasboer heeft de bijzondere woestijngrasmus nu enkele weken op zijn land. Het is een klein standvogeltje uit Afrika, dus geen trekvogel. "Zo gauw is gevaar is geweken zijn de vogelmannen weer welkom."

De komst van de kleine uitheemse vriend heeft de kaasboerderij geen windereieren gelegd. "We hebben de landwinkel vaker geopend. Veel van die vogelkijkers kochten een stuk kaas. Zij zagen dat als genoegdoening voor het feit dat ze over het land mochten.
Dat was trouwens voor hen geen pretje hoor. Verderop in het land is het één grote blubbertroep. Toch gingen ze massaal in paradepas en getooid met enorme telelenzen en camera's over het land. Ik vond dat grappig. Het mooie is dat iedereen zich aan mijn voorwaarde hield om het hek dicht te houden."

Herman van der Meer

HPM

Citaat van: DuDe op december 04, 2014, 13:17:15 PM
Citaat van: Edwin Schuller op december 04, 2014, 12:59:50 PM

Leuk stukje! Alleen maar positieve dingen, hopelijk lees Adri het AD ook :) .

Dan kan hij lezen dat iedereen het hek netjes dicht heeft gedaan en dat de boer geen snars geeft om de vogel?

Hij heeft er goed aan verdiend en hij heeft zich rotgelachen. Hij had dan ook geluk dat hij een winkel heeft.
De meeste boeren hebben alleen mest die ze graag kwijt willen, maar welke vogelaar wil er nou met een emmertje stront thuiskomen?
Herman van der Meer

Guus Peterse

Misschien hadden wij wel geluk dat hij een winkel heeft.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

HPM

Citaat van: guusp op december 04, 2014, 15:32:09 PM

Misschien hadden wij wel geluk dat hij een winkel heeft.

Zo kan je het ook zien.  :)
Als die zeldzame vogels er in het vervolg dan maar aan denken dat ze in het juiste weiland gaan zitten.
Herman van der Meer

migratorius

Citaat van: HPM op december 04, 2014, 15:30:57 PM
Citaat van: DuDe op december 04, 2014, 13:17:15 PM
Citaat van: Edwin Schuller op december 04, 2014, 12:59:50 PM
Leuk stukje! Alleen maar positieve dingen, hopelijk lees Adri het AD ook :) .
Dan kan hij lezen dat iedereen het hek netjes dicht heeft gedaan en dat de boer geen snars geeft om de vogel?
Hij heeft er goed aan verdiend en hij heeft zich rotgelachen. Hij had dan ook geluk dat hij een winkel heeft.
De meeste boeren hebben alleen mest die ze graag kwijt willen, maar welke vogelaar wil er nou met een emmertje stront thuiskomen?
In Ulft (Bruine Klauwier) was er zo'n boer. Daar werd een collecte gehouden: bovendien werd er koffie e.d. verkocht.

Iedere boer is ondernemer en zou de voordelen in moeten kunnen zien van een plotselinge invasie van tamelijk goedgemanierde (behalve op de fora, haha) figuren die dankbaar zijn dat ze door zijn modder mogen lopen.
Het is iets anders als er gewassen vertrapt kunnen worden (naar de weilanden van de grasmus waren paden: daarna verspreidde de massa zich dusdanig dat het weiland redelijk ongeschonden bleef; in Ulft werd de toegang tot het weiland ontzegd).

Zo'n stukje als in het AD zou eigenlijk verplicht leesvoer voor agrariërs (én vogelaars) moeten zijn over hoe te handelen bij een extreem zeldzame vogel.

JanHein

HPM


Binnenkort zie je overal bij de boerderijen bordjes met:

TE KOOP
Aardappelen
Eieren
Uien
Kaas

TE KIJK
Zeldzame vogel
Herman van der Meer