Slangenarend binnenkort beoordeelsoort af?

Gestart door HPM, augustus 06, 2011, 13:11:31 PM

Vorige topic - Volgende topic

HPM


Ik wilde de mensen die op de melding van een nieuwe zeldzaamheid zitten te wachten niet blij maken met een dooi mus dus ik heb er maar een apart topic van gemaakt. Zie de discussie in Zeldzaamheden in Nederland.

Hierbij een grafiek met het aantal geaccepteerde gevallen van Slangenarend in de afgelopen 30 jaar (volgens het overzicht op Waarneming.nl). Het jaargemiddelde over die periode is 1.6. Er moeten er dit jaar 12 geaccepteerd worden om gemiddeld aan 2 te komen,(de grens voor een beoordeelsoort), en zelfs als er daarna geen enkele meer wordt geaccepteerd zal het nog jaren niet onder de 2 komen. Misschien dat het rond 2040 dan weer eens minder dan 2 wordt.

Herman van der Meer

redmar_woudstra

Leuk gedaan Herman!

Ik blijf wel een puntje vinden bij het afserveren van beoordeelsoorten, dat sommige soorten toch nog bijzonder lastig te determineren blijven. Ik weet dat op het forum eerder al eens Poelruiter als voorbeeld genoemd is, waarbij je met minder ervaring / slechte omstandigheden / niet goed kijken de mist in kan gaan. Ik denk dat Slangenarend nog met enige regelmaat geclaimd zal worden, waar dit niet terecht is. Het lijkt me dat hierdoor het échte beeld van voorkomen van Slangenarend enigszins vertroebeld gaat raken. Hetzelfde "probleem" (indien je dit zo ziet) voorzie ik met Steppekiekendief, die ook met de huidige waarnemingen per jaar snel beoordeelsoort af zal zijn. Nu zullen adulte mannetjes daarbij weinig problemen opleveren, maar het is toch nog niet zo lang geleden dat een Grauwe Kiekendief-ringtail op de Hoge Veluwe voor Steppekiek werd uitgemaakt, ook met alle ervaren/deskundige waarnemers erbij.

Ik besef dat het wellicht buiten de beoordeling van de CDNA zal vallen, maar ik neem aan dat voor beide soorten op waarneming.nl in ieder geval uitgebreide beschrijvingen / foto's noodzakelijk zullen blijven.
groet,
Redmar

frankmeer

Zoals op het kaartje van Herman zichtbaar is, is de soort vanaf medio jaren 90 (met in 1996 het eerste twitchbare geval in 15 jaar) explosief toegenomen, met in de meeste jaren overzomerende exemplaren in onder meer Nationaal Park de Hoge Veluwe en het Fochteloërveen (reptielenrijke gebieden). Tot 1993 waren er slechts 7 gevallen, maar nu gebeurt het regelmatig dat er 7 per jaar gezien worden! Als ik de waarnemingen van dit jaar doorblader, kom ik uit op om en nabij 10-12 aanvaardbaar geachte exemplaren.

Hier nog een grappig artikeltje uit 1980 over o.a. de status van Slangenarend, leuk om 31 jaar later eens te lezen met in het achterhoofd de huidige status van de soort: http://www.dutchbirding.nl/content/journal/pdf/1979-4.pdf (p. 100-101)
Frank van der Meer

HPM

Citaat van: frankmeer op augustus 07, 2011, 12:09:30 PM
[...]
Als ik de waarnemingen van dit jaar doorblader, kom ik uit op om en nabij 10-12 aanvaardbaar geachte exemplaren.
[...]

Op basis van de verspreidingskaart van dit jaar was ik tot dezelfde conclusie gekomen, maar het is natuurlijk moeilijk te beoordelen. Volgens het overzicht zijn er  dit jaar van de 358 waarnemingen ook nog maar twee ingediend. Als dat er niet meer worden zal de Slangenarend voorlopig nog wel beoordeelsoort blijven.
Herman van der Meer

Bas vd Burg

Niet alles hoeft te worden ingediend om beoordeeld te worden...... De CDNA heeft tegenwoordig de verzamelronde. Daarnaast zijn er veel meer waarnemingen van 2011 reeds ingediend. Herman, je kan dan wat dat betreft beter de CDNA-pagina's op de DBA-site raadplegen
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

HPM

Citaat van: Bas vd Burg op augustus 07, 2011, 12:31:31 PM
Niet alles hoeft te worden ingediend om beoordeeld te worden...... De CDNA heeft tegenwoordig de verzamelronde. Daarnaast zijn er veel meer waarnemingen van 2011 reeds ingediend. Herman, je kan dan wat dat betreft beter de CDNA-pagina's op de DBA-site raadplegen

OK. Ik zie daar het gigantische aantal van vier ingediende gevallen staan. Maar als er van de misschien 12 gevallen maar vier zijn ingediend zullen het er ondanks het grote aantal waarnemingen en de grote verspreiding dit jaar toch niet veel worden.
Herman van der Meer

Bas vd Burg

Dan heb je toch niet goed gekeken Herman 8)
- 4 gevallen (allen uit 2011) in de verzamelronde
- 8 gevallen (allen uit 2011) in de 1e ronde
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

Danny katerbarg

http://waarneming.nl/waarneming/view/44163664 een mooi voorbeeld van een buizerd die snel verward kan worden met een slangenarend.
met vriendelijke groeten,
Danny Katerbarg( 29 jaar), Emmen

levenslijst vogels: 282
update: 04-02-2024 20:50

HPM

Citaat van: Bas vd Burg op augustus 07, 2011, 13:04:35 PM
Dan heb je toch niet goed gekeken Herman 8)
- 4 gevallen (allen uit 2011) in de verzamelronde
- 8 gevallen (allen uit 2011) in de 1e ronde

Ik ben niet zo thuis in die wereld en op die site, Bas en had dus niet verwacht dat ik in verschillende tabellen zou moeten kijken. Ik zou zoiets toch anders in elkaar steken (Een overzicht met een statusaanduiding per geval).
Overigens zitten er 9 in de eerste ronde.
Herman van der Meer

Bas vd Burg

De tabellen zijn per ronde (verzamel, 1e, 2e, 3e, aanvaard, afgewezen) en dan op taxonomische volgorde. Het zou idd wel wat gebruiksvriendelijker kunnen maar er is wel goed mee "te werken"
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

HPM

Als je op zoek bent naar de status van jouw ingediende geval heb je dus kans dat je vijf verschillende overzichten door moet moet kijken. Dat noem ik inderdaad niet gebruikersvriendelijk. Een overzicht gesorteerd op soort - datum (of andersom) en  de beoordelingsstatus erachter zou het een stuk overzichtelijker maken.


Herman van der Meer

frankmeer

Citaat van: dannytheanimalman op augustus 07, 2011, 13:11:20 PM
http://waarneming.nl/waarneming/view/44163664 een mooi voorbeeld van een buizerd die snel verward kan worden met een slangenarend.

Waarom? Ik zie namelijk niets dat aan een Slangenarend doet denken aan deze vogel.
Frank van der Meer

HPM


Update

Voor het jaar 2010 zijn er uiteindelijk 7 gevallen van Slangenarend geaccepteerd en 13 voor 2011, waarna de beoordeling is gestopt.
http://www.dutchavifauna.nl/species/slangenarend
Herman van der Meer

Rob Koelman

Dan is het nu aan de validatoren van waarneming.nl en telmee.nl om foutief als slangenarend gemelde roofvogels er uit te pikken...
Met vriendelijke groet, Rob