welke duiker

Gestart door sliobaarde, november 30, 2014, 17:16:46 PM

Vorige topic - Volgende topic

sliobaarde

Is dit een Parel-dan wel IJsduiker? Witte oogring pleit m.i. voor de tweede, maar de overige kenmerken?

groet, Sjek

frankneijts

Ik denk toch een adulte Parelduiker. De witte dijvlek is juist zichtbaar achter de vleugelrand en de vogel heeft juist geen duidelijke oogring (behalve een heel smal ringetje): vlak achter en vlak vóór het oog is de kop tamelijk solide donker waar IJsduiker lichter is, een beetje mottig donker/licht gevlekt. Verder is de snavel minder zwaar dan bij IJsduiker en vooral de ondersnavel tamelijk recht zonder de iets hoekige vorm van IJsduiker.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

sliobaarde

Bedankt Frank, ik laat 'm staan op parelduiker.
Hebben trouwens alle duikers een opvallend lichte streep op de poten?

groet, sjek

frankneijts

Citaat van: sliobaarde op december 01, 2014, 11:00:29 AM
Bedankt Frank, ik laat 'm staan op parelduiker.
Hebben trouwens alle duikers een opvallend lichte streep op de poten?

groet, sjek


Ik denk dat die streep veroorzaakt wordt door de reflectie van het zonlicht op de natte poten.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

adriaens

Nerd-weetje van de dag: de poten en voeten van duikers zijn tweekleurig. De zwemvliezen en de binnenkant van de tarsus zijn bleek, de rest donker.
Samen met de witte onderdelen zorgt dat ervoor dat zwemmende duikers minder goed zichtbaar zijn voor prooidieren (= vissen) aan het wateroppervlak (waar het licht invalt).

sliobaarde

Klopt en die witte binnenkant loopt door tot op de voorrand van de tarsus wat in de vlucht als een dun wit lijntje te zien is.
Dat is in ieder geval bij Roodkeel- en Parelduiker het geval; van de IJsduiker weet ik het niet, maar zal waarschijnlijk ook daar het geval zijn.

groet, Sjek

frankneijts

Citaat van: adriaens op december 01, 2014, 17:55:35 PM
Nerd-weetje van de dag: de poten en voeten van duikers zijn tweekleurig. De zwemvliezen en de binnenkant van de tarsus zijn bleek, de rest donker.
Samen met de witte onderdelen zorgt dat ervoor dat zwemmende duikers minder goed zichtbaar zijn voor prooidieren (= vissen) aan het wateroppervlak (waar het licht invalt).

Bedankt Peter... 8)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Robertmeer

Misschien ligt het aan mij (heb ook niet zoveel ervaring met overvliegende duikers), maar ik zou er een Roodkeelduiker van gemaakt hebben. Ik vind de nek te licht voor een Parelduiker (die heeft zeker in adult kleed wat meer contrast tussen witte keel en donkere nek) en de snavel is ook niet zo zwaar als bij Parelduikers.
Groet,
Robert van der Meer

Lees ook eens mijn weblog: http://robertbirding.wordpress.com/

Rob Koelman

Hieronder een bewerkte uitsnede van de originele foto. De kleuren zijn wat 'hard', maar wellicht dat het dier nu beter te beoordelen is...
Met vriendelijke groet, Rob

frankneijts

#9
Blijft een Parelduiker..
(Adult Roodkeel heeft o.a. opvallend wit half maantje vóór 't oog en licht 'gestippelde' bovenzijde: zie bijlage; onv. Roodkeel heeft o.a. donkerder hals en geschubde, veel minder egaal donkere bovendelen)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'