Harig op wilg

Gestart door boleto, november 28, 2014, 23:55:56 PM

Vorige topic - Volgende topic

boleto


Ik zou graag willen weten welke soort dit is. Ik kreeg de suggestie van Ruig elfenbankje, maar ik twijfel of de onderkant wel bij die soort past.
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/95606949
Paddenstoel onbekend - Fungi indet. gezien op 2014-11-24 Terschelling - Berkenvallei
Foto's:




Toelichting:
Op dood stuk wilgentak. De zwam is ongeveer 4 cm, stevig en enigszins veerkrachtig.
bij voorbaat dank Leo Bot
Groet,
Leo Bot

Stefan1989


tjerk

Dat denk ik niet. Duidelijke harige bovenkant en onderkant met buisjes. Kijk ook naar de aanhechting.  Tenslotte: boompuist komt volgens mij voor op naaldhout.
Groet,
Tjerk

e.moors

Als het een ruig elfenbankje is, dan is 'ie nog erg jong. Indien mogelijk over een tijdje teruggaan.
mvg. Eric

boleto

Bedankt voor de reacties, maar ik zit nog steeds met de onderkant. Op de foto's van het ruig elfenbankje zie ik een homogeen vlak met gaatjes, terwijl er hier een soort onregelmatige kanaaltjes tussendoor lopen. Dat verandert vast niet als de zwam ouder wordt. Ik wacht nog even af of er meer reacties komen.
Groet,
Leo Bot

Gert Kremer

Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

e.moors

#6
http://www.first-nature.com/fungi/trametes-hirsuta.php
En dan het stukje "tubes and pores"
Daar beweren ze iig dat poriën soms samengroeien tot grotere poriën.
Is dit betrouwbare info? Geen idee. Kan het dit soort structuur opleveren? Geen idee.
Vandaar, afwachten en nog eens teruggaan.
mvg. Eric

karinl

Ruig Elfenbankje heeft grijsbruine onderkant.
Dat klopt hier wel.

Carolien

Is het vandaag nationale "ik-roep-maar-wat-dag?"  ;D ;D

rietvanoosten

Citaat van: Carolien op november 29, 2014, 19:59:14 PM
Is het vandaag nationale "ik-roep-maar-wat-dag?"  ;D ;D
en toch leren we daar ook wel weer van, er worden weer heel wat soorten onder de aandacht gebracht  :lol:
met vriendelijke groet, Riet

Carolien

#10
Jazeker Riet.. Dat klopt ook! Neem maar van mij aan dat ik elk bericht op dit forum uit mijn hoofd ken; ik lees namelijk echt alles mee. En daar leer ik heel veel van. Met name van goed onderbouwde antwoorden steek ik heel veel op. Maar zomaar klakkeloos iets roepen, (zonder ook maar enige onderbouwing) en slechts gebaseerd op "plaatjes kijken",  schept wat mij betreft heel veel verwarring om tot een correcte determinatie van een bepaalde soort te komen. Aan de andere kant is het een openbaar forum en mag iedereen zijn mening/ zelfverzonnen determinatie-capaciteiten ventileren.  ;D En ja, er worden op deze manier inderdaad heel wat soorten onder de aandacht gebracht (en dat is vanzelfsprekend geweldig) maar wat ik met bovenstaand bericht meer bedoel is, dat het me nuttiger lijkt alleen te reageren als je iets zekerder bent van je zaak en niet dat je zomaar lukraak iets uit de lucht trekt wat kant noch wal raakt!

Groetjes Carolien

rietvanoosten

De goede wil om elkaar te helpen is er in ieder geval, zo leren we weer van elkaar  :blink:
met vriendelijke groet, Riet

boleto

Nu weet ik weer waarom ik dit soort zwammen meestal maar laat voor wat ze zijn! Als ik bij de kaaszwammen kijk, lijkt me dat geen optie. Die zijn meestal niet zo harig en ik zie er hetzelfde probleem met de onderkant. Misschien inderdaad later nog eens kijken. Goed voor de jungle-ervaring; bijna niet dóór te komen daar!
Groet,
Leo Bot

Gert Kremer

Citaat van: boleto op november 30, 2014, 00:58:49 AM
Nu weet ik weer waarom ik dit soort zwammen meestal maar laat voor wat ze zijn! Als ik bij de kaaszwammen kijk, lijkt me dat geen optie. Die zijn meestal niet zo harig en ik zie er hetzelfde probleem met de onderkant. Misschien inderdaad later nog eens kijken. Goed voor de jungle-ervaring; bijna niet dóór te komen daar!

https://www.flickr.com/photos/77239556@N00/sets/72157624976541742/detail/?page=2   :angel:
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

boleto

Ik ben altijd erg terughoudend als het om afbeeldingen op fotosites of wikipedia gaat. Ik kon er te vaak fouten tegen (op gebieden waar ik verstand van heb).
Groet,
Leo Bot

grietaf

Citaat van: Carolien op november 29, 2014, 20:54:09 PM
Jazeker Riet.. Dat klopt ook! Neem maar van mij aan dat ik elk bericht op dit forum uit mijn hoofd ken; ik lees namelijk echt alles mee. En daar leer ik heel veel van. Met name van goed onderbouwde antwoorden steek ik heel veel op. Maar zomaar klakkeloos iets roepen, (zonder ook maar enige onderbouwing) en slechts gebaseerd op "plaatjes kijken",  schept wat mij betreft heel veel verwarring om tot een correcte determinatie van een bepaalde soort te komen. Aan de andere kant is het een openbaar forum en mag iedereen zijn mening/ zelfverzonnen determinatie-capaciteiten ventileren.  ;D En ja, er worden op deze manier inderdaad heel wat soorten onder de aandacht gebracht (en dat is vanzelfsprekend geweldig) maar wat ik met bovenstaand bericht meer bedoel is, dat het me nuttiger lijkt alleen te reageren als je iets zekerder bent van je zaak en niet dat je zomaar lukraak iets uit de lucht trekt wat kant noch wal raakt!
Groetjes Carolien


Hier ben ik het voor 200 procent mee eens!!!
Grieta.

Willy

Daar niet van het zijn mooie foto's die er op staan,ik mag graag plaatjes kijken.
Met vriendelijke groet,
Willy Heimeriks

Gert Kremer

staan in de boeken geen fouten?
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

ratje

Ik vind ook dat er veel fout foto's op staan. Ik denk dat er in het begin meestal wel goede staan. Op een gegeven moment ga je wel zien dat er fouten tussen staan. Het kan je wel op ideeen brengen naar welke soort je kunt kijken. Ik ben het met Gert eens dat er in boeken ook nogal iets mis gaat. Zelfs in de nieuwe stlijst.  ;D

Carolien

#19
Citaat van: rietvanoosten op november 29, 2014, 22:17:44 PM
De goede wil om elkaar te helpen is er in ieder geval, zo leren we weer van elkaar  :blink:

Die goede wil is ook zonder twijfel heel erg goed bedoeld. Waar ik wel aan twijfel, is of je iemand ook daadwerkelijk "helpt", door maar een willekeurige naam uit de spreekwoordelijke hoge hoed te toveren (zonder deze te kunnen onderbouwen) Maar goed, dat is mijn mening  ;D

Groetjes Carolien

rietvanoosten

Carolien, je hebt wel gelijk  :blink:
Denk dat we hier bij de paddenstoelen inmiddels al wat "voorzichtiger" zijn geworden  ;D
met vriendelijke groet, Riet