Hoofdmenu

Larve oorwurm?

Gestart door Zonnekoning, november 28, 2014, 22:23:53 PM

Vorige topic - Volgende topic

Zonnekoning

Deze vraag kreeg ik van een collega van de TD van de Oude Mars, een monumentale hoeve recent verbouwd voor mensen met een niet aangeboren hersenafwijking.
Het beestje zou uit het plafond van één van de afdeling zijn gevallen en veroorzaakte een beetje onrust. Na wat googelen had men het al over houtworm... ::)
Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.

Arp

Keverlarve - Cleroidea, wellicht Malachiidae.

Ik ga er vannacht nog even mee puzzelen, ook in verband met deze van Weia - misschien komt er wat uit...
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Zonnekoning

Hoi Arp,

Is weer wat anders dan de Groote tweestreep van Terschelling! :D
Ik heb het beestje in een buisje met 96% alcohol en kan dus eventueel onder de  :micro: ... 8)
Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.

Zonnekoning

Eén van deze twee dus?
Ze lijken er erg op!
Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.

Arp

Hoi Lodewijk,

Nou ja - mogelijk één van die twee, maar voorlopig moet ik het op één van deze (familie Malachiidae) houden. Begin deze week ben ik er eindelijk aantoe gekomen om de betreffende boekdelen door te lezen, maar het is allemaal nogal complex ("regels" met de nodige uitzonderingen) dus ik moet dat rustig samenvatten en daar ook wat eigen tekeningen bij maken om op het forum te delen, want op foto's zijn de belangrijke details meestal te slecht zichtbaar om in te tekenen.

Specifiek voor de Malachiidae heb ik overigens alleen de sleutel van Klausnitzer uit "Die Larven der Käfer Mitteleuropas" (band 3) en geen aanvullend materiaal (wat ik voor Cleridae en Dasytidae wel heb), maar die heb ik nog niet gedigitaliseerd - moet ik ook nog "even" voor gaan zitten, want dan wil ik wel meteen het hele boek doen.

Prima dat je het beestje bewaard hebt trouwens. Wil je er tzt zelf mee gaan puzzelen, of liever opsturen?

Het is overigens niet gezegd dat je altijd tot de soort zult komen - genus is al heel wat(!) - van veel soorten zijn de larven namelijk helemaal nog niet beschreven. In dat opzicht is het ook altijd de moeite waard om ze goed rondom te fotograferen (met ultra-macro) en dan door te kweken. Afgezien van het feit dat er ook van de wel beschreven soorten weinig of geen goede foto's circuleren heb je dan ook kans de nog onbekende larven van de één of andere soort te documenteren. Maar met deze gaat dat dus niet meer lukken ;)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Zonnekoning

Hoi Arp,

Ik zal het doorgeven aan mijn collega, het buisje terug vragen en of ze daar willen opletten of er meer larven zijn.
Het beestje was te bewegelijk om goed macrofoto's te kunnen maken, vandaar dat ik hem op alcohol heb gezet.
Ik heb een Olympus Tough TG-3, alleen weet ik niet waar ik mijn tafelstatiefje heb. Twee pakjes met Tempo-zakdoekjes is net niet stabiel genoeg... ::)
Die ultra-macro's zullen uiteindelijk wel lukken.  ;)

En... Hoe zit het met het opkweken van die beestjes???
Is weer eens wat anders dan dwerggeiten, konijnen, kippen, kalkoenen, pauwen, parelhoenders, enz...
Ik zal ze wel aan het werk zetten als ze ze vinden, en als het te eng of te moeilijk is, doe ik het wel.  :D >:D :angel:
Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.