Hoofdmenu

Mybi 189

Gestart door frankneijts, november 28, 2014, 13:06:36 PM

Vorige topic - Volgende topic

rudi

Een frater?
Gokje, ik heb nog geen frater op mijn lijst dus ik acht de kans klein.
De plek in de boom  is dan een afleidings manoeuvre?
Mijn favoriet: Visdief !
Begonnen mei 2011.
Totaal 62.000 waarnemingen.
Totaal 1170 (alle) soorten.
246 vogelsoorten.
Vriendelijke groet,
R Wortelboer

frankneijts

Citaat van: rudi op december 11, 2014, 10:29:04 AM
Een frater?
Gokje, ik heb nog geen frater op mijn lijst dus ik acht de kans klein.
De plek in de boom  is dan een afleidings manoeuvre?


Rudi, de vogel in kwestie heeft een typisch patroon (van het donkere gedeelte) op de tertials dat in deze vorm alleen voorkomt bij een aantal gorzen van het geslacht Emberiza in het West-Palearctisch gebied (en daarom ook Emberiza-patroon wordt genoemd). Dat 'verengt' dit Mybi-probleem tot pak-m-beet de Emberiza-gorzen in de ANWB-gids m.u.v. de Afrikaanse vertegenwoordigers van dat geslacht + Grauwe, Grijze, Zwartkop- en Bruinkopgors die mer normaal getekende tertials hebben.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

OlivierO

Het heeft hier ondertussen al lang genoeg geduurd, Frank. Graag het antwoord.  :rolleyes:
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

OlivierO

Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

frankneijts

Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

OlivierO

Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

HJDT

Te snel het antwoord geven is een kunst. Te langzaam ook, en die kunst beheers je wel!
O0
Heb je echt niks beters te doen?? Kijk dan eens op onze nieuwe site in aanbouw: www.feathertail.com

It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt.

OlivierO

Kan er iemand eens het concept van een spel uitleggen aan de Frank? Ik denk dat hij het niet helemaal door heeft.
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

Jacob Molenaar

Wat mij betreft zeg je het antwoord maar hoor Frank  :huh:
Groeten van Jacob Molenaar.
Levenslijst vogels 442 soorten, totaal 5000 soorten.

To be at the right moment, at the right place, with the right gear, or not to be, that is the question. B)

marijn

Nou, omdat het nog kan, ga ik nog mee voor Ortolaan!
Nog flink getwijfeld over Bruinkeel, mede door Marcs idee over het tertialpatroon, dat bij wat rondgoogelen idd gemiddeld minder sterk ingekeept lijkt bij Bruinkeel, maar er lijkt toch ook wel wat variatie bij beide soorten daarin te zijn.
Verder kunnen de vrouwtypes van die soorten wel erg op elkaar lijken! Maar gezien de (na enige kleurcorrectie van de foto) erg wittige zoompjes aan de tertials en grote dekveren, het gebrek aan echt wat dieper bruinrode tinten, het geel-buffe zichtbare stukje buik en de brede zwarte veercentra op de mantel en schouders (én het gebrek aan Bruinkeelortolanen in de Kempen ;-)), houd ik het maar op Ortolaan.
Maar wellicht is er op basis van deze niet bepaald neutraal gekleurde foto eigenlijk weinig hard te maken qua kleur. Ben benieuwd waar je mee komt, Frank.
Marijn Prins

stevenvdb

Ik ben vooral benieuwd of hij nog met iets komt  ;)

Gr, Steven

Certhia

Ongetwijfeld, Steven. Ongetwijfeld.  :)
Groet Marc van der Aa

"Feelings: Blobs of information evolved to manage extinct environments, now used to sell Presidents."

marijn

Tis ongelooflijk hoeveel al die (1kj-) gorzen vanachter op elkaar kunnen lijken als je geen spoor van de koptekening en stuit ziet.. Dadelijk tovert Frank nog een Wilgengors tevoorschijn :rolleye:
Wat niet zo lekker voor een ortolaan lijkt, zijn die flinke tramrails op de mantel, maar er zijn op 't net wel een paar vergelijkbare foto's te vinden.
Anders toch een 1kj Cirlgors, ervan uitgaand dat we bij alle andere opties toch meer koptekening hadden moeten zien..
Marijn Prins

Certhia

Marijn. Ik zit al weken te twijfelen over deze gors en Bruinkeel staat in mn hoofd een beetje op losse schroeven maar voor andere soorten krijg ik de ID ook niet 100% rond. Dus ik laat me verrassen. Hopelijk een bruinkeel of een geelgors (mn initiele instinctieve reactie).
Groet Marc van der Aa

"Feelings: Blobs of information evolved to manage extinct environments, now used to sell Presidents."

jeroenroelofsen

Dwerggors?
Tekening lijkt sterk overeen te komen met;
http://waarneming.nl/foto/view/5638866
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

marijn

Hierbij nog mijn wat neutralere bewerking van de foto.
Marijn Prins

marijn

Citaat van: jeroenroelofsen op januari 06, 2015, 13:01:56 PM
Dwerggors?
Ach ja, waarom ook niet. Beest komt klein en gedrongen over en manteltekening klopt daar goed mee..
Marijn Prins

jeroenroelofsen

Is bij Ortolaan de lichte/witte band aan de tertials niet breder dan deze Mybird?
Zoals bijv deze; http://waarneming.nl/foto/view/2608696
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

frankneijts

Citaat van: marijn op januari 06, 2015, 13:19:00 PM
Citaat van: jeroenroelofsen op januari 06, 2015, 13:01:56 PM
Dwerggors?
Ach ja, waarom ook niet. Beest komt klein en gedrongen over en manteltekening klopt daar goed mee..

Moet nog even wat plaatjes in een compootje plakken maar bij Dwerggors zie je, ook in deze positie, altijd iets van een koptekening (donkere oog- en/of lichte wenkbrauwstreep) en bovendien lijkt het erop dat bij deze soort, net als Riet- en Bosgors (zie hierboven) de tekening op de kleinste (kortste) tertial langwerpig en niet 3-hoekig is. Een (1e kj) Cirlgors (en Geelgors) heeft ook een vrij opvallende kopstreping en zoals ik al poogde te laten zien in de compo hierboven, zou je daar altijd iets van moeten zien van achteren. M.a.w. het is dus zoeken naar een gors met een tamelijk egale koptekening zònder opvallende kopstrepen en dan kom je, inclusief 'emberiza-patroon', (!) toch al gauw uit bij de ortolanen...
De vogel op de foto is een 1e kj Ortolaan, gefotografeerd op de Loozerheide in september 2004 (zie bijlage). Of je, op basis van de mybi-foto hier ook een Bruinkeelortolaan (1e kj) 100% zeker kunt uitsluiten weet ik eerlijk gezegd niet.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

marijn

Ha, felicitaties aan Steven!

Haast onmogelijk om referentiemateriaal van vogels pal van achteren te vinden. Geen kip plaatst foto's van een vogel zonder het oog erop..

Wat je zegt over de kortstettertialtekening van Dwerggors klopt denk ik idd.
Marijn Prins

Certhia

Goeie mybi! Orto had ik keihard afgeschreven. Ik wordt roestig. Tijd voor een goed voorjaar in t veld.
Groet Marc van der Aa

"Feelings: Blobs of information evolved to manage extinct environments, now used to sell Presidents."

xerocomis

Volgens mij is het een gors :rolleyes:
Met vriendelijke groet,
Bas de Graaff

frankneijts

Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

OlivierO

Wel wel, mooie raadselfoto! Een Ortolaan dus. Ik had het niet gezien. Kon je de laatste foto niet posten, dan was het makkelijker geweest ...  ;D B)
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

Bart van Hoogstraten

Citaat van: xerocomis op januari 06, 2015, 17:36:26 PM
Volgens mij is het een gors :rolleyes:

Welnee, het is een zangvogel!  ;)
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/