Hoofdmenu

Wimperzwam

Gestart door Gert Kremer, november 27, 2014, 11:56:37 AM

Vorige topic - Volgende topic

Gert Kremer

Is dit de Gewone wimperzwam? op omgeploegd bosgrond. op enkele plekken in groepjes.
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Hugo van der Slot

Gert,

check het even in Pilze der Schweiz:  deel 1 plaat 82

kijk ook even on verspreidingsatlas  http://www.verspreidingsatlas.nl/0689040# en dan bij uitgebreide soorteninformatie en dan naar beneden scrollen.
Groet,

Hugo van der Slot

www.hugovanderslot.nl

Willy

Schitterende mooie microscoopfoto's heb je gemaakt Gert,sjappo.
Met vriendelijke groet,
Willy Heimeriks

rietvanoosten

Hele mooie foto's Gert!  :blink:
met vriendelijke groet, Riet

Gert Kremer

Citaat van: Hugo van der Slot op november 27, 2014, 15:07:16 PM
Gert,

check het even in Pilze der Schweiz:  deel 1 plaat 82

kijk ook even on verspreidingsatlas  http://www.verspreidingsatlas.nl/0689040# en dan bij uitgebreide soorteninformatie en dan naar beneden scrollen.

Hallo Hugo,
PdS: daar had ik al bij gekeken. maar zulke lange haren kan ik niet meten. maar wilde graag zekerheid.
Als ik op verspreidingsatlas zit ons land vol, gelukkig hebben wij nog een plekje gevonden.  :D
 
Riet en Willy    :duim:   
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

ratje

Heb je geen vrije sporen Gert, evt. katoenblauw maakt de ornamentatie  duidelijk.

Gert Kremer

Citaat van: ratje op november 27, 2014, 18:50:35 PM
Heb je geen vrije sporen Gert, evt. katoenblauw maakt de ornamentatie  duidelijk.

dag Hannie, zal kijken of het materiaal nog goed is, dan probeer ik dat ook eens.  :duim:
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

wimperzwam

Jammer dat er bij al deze opname niet een bij is met rijpe sporen. Aan de vorm van de sporen in de nog onrijpe asci en de geschatte lengte van de randharen zou het kunnen gaan om een soort uit het Sc. umbrorum-complex. Inderdaad proberen de rijpe sporen met ornamentatie te bestuderen en te fotograferen in melkzuur-katoenblauw.

Mvgr.,
Henk Huijser.

Gert Kremer

Hallo Henk,

Katoenblauw heb ik wel, melkzuur ken ik niet. maar zal mijn best doen. (tja allemaal handwerk)


Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

wimperzwam

Katoenblauw is een vaste stof die voor gebruik in de microscopie wordt opgelost in bv. melkzuur. Als jij een flesje met een vloeistof hebt waarop staat katoenblauw, zal je wel het goede spul hebben.

Mvgr.,
Henk Huijser.

Gert Kremer

Hannie, Henk,
moest eerst weken, dekglasje weer stuk, spul is taai van onderen. nu een stukje van de rand afgeschraapt, hier komen ze dan! hopen dat het goed is.
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

wimperzwam

Als dit de vorm is van de rijpe sporen en hetgeen ik van de ornamentatie kan zien dan lijkt de gewone wimperzwam aannemelijker. Voor volledige zekerheid heb je nog wel de sporenmaten (gemeten in water) nodig en de lengte van de langste randharen.

Mvgr.,
Henk Huijser.

ratje

Oefening baart kunst Gert  :duim: . Het is wel lastig met die kleuren, maar ja je moet er wat voor doen  ;D

Gert Kremer

Hannie, met waterige ogen, een bevende hand, met pijn in de slapen en weinig verstand.  :angel:

ik ben met de gewone al blij Henk. Bedankt.
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

ratje

Citaat van: Gert Kremer op november 28, 2014, 16:24:06 PM
Hannie, met waterige ogen, een bevende hand, met pijn in de slapen en weinig verstand.  :angel:
Klagers hebben geen nood  :P

Gert Kremer

Citaat van: ratje op november 28, 2014, 16:26:28 PM
Citaat van: Gert Kremer op november 28, 2014, 16:24:06 PM
Hannie, met waterige ogen, een bevende hand, met pijn in de slapen en weinig verstand.  :angel:
Klagers hebben geen nood  :P

wacht maar tot je op leeftijd bent.  ;D
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

ratje

Citaat van: Gert Kremer op november 28, 2014, 16:33:36 PM
Citaat van: ratje op november 28, 2014, 16:26:28 PM
Citaat van: Gert Kremer op november 28, 2014, 16:24:06 PM
Hannie, met waterige ogen, een bevende hand, met pijn in de slapen en weinig verstand.  :angel:
Klagers hebben geen nood  :P

wacht maar tot je op leeftijd bent.  ;D
;D ;D ;D