Bladminerende vlieg op grote weegbree - Leeuwarder Bos - 25-11-2014

Gestart door Yeronimo, november 26, 2014, 15:38:03 PM

Vorige topic - Volgende topic

Yeronimo

Ik zou graag willen weten welke soort dit is. Ik kom er namelijk totaal niet mee uit op www.bladmineerders.nl.
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/95622606
Mineervliegjes - Agromyzidae gezien op 2014-11-25 Leeuwarden - Leeuwarderbos
Foto's:


bij voorbaat dank Jeroen Breidenbach
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

jeeweevz

Ik kan het mis hebben, maar dit lijkt me geen grote weegbree!?
Groeten,

Jan Willem van Zuijlen
Coordinator EIS-werkgroep Opomyzoidea

Yeronimo

Hier een extra foto die ik vandaag maakte. Ik kwam namelijk ook in eerste instantie niet uit de plantensoort in het veld en met de foto die ik gisteren maakte. Vandaag even de complete plant gefotografeerd. Het stond er vrij veel en ik blijf toch op grote weegbree uitkomen. Dat ik het fout zou hebben zou me niet heel erg verwonderen, het zou eerder een mooie verklaring zijn waarom er uit de tabel van bladmineerders geen geschikte soort mineerder uit komt.

Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

jack_windig

De plant doet mij denken aan Longkruid. Ik verplaats het topic wel even naar gallen en mijnen.

Datura

Natuurlijke groeten van
Kim Lotterman

Crossbill guides

Yeronimo

Dank Jack en Kim alsnog voor jullie reacties. Het is dus niet erg makkelijk de plant alleen al op naam te krijgen.
Als ik uit ga van jullie suggesties vind ik ook geen mineerders die er goed bij passen.
Ik kan er wel bij zeggen dat deze plant groeide in een wilgenperceel met op de ondergroei vooral oude brandnetels. Deze plant stond er ook veelvuldig in aardige dichtheid in hetzelfde stadium.
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

henkjanvdkolk

Groeten,
Henk-Jan van der Kolk

Yeronimo

Even terug gegaan naar de plek om nog een keer beter te kijken. Dank Henk-Jan, je hebt inderdaad gelijk!
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden