Pop van macronachtvlinder?

Gestart door Yeronimo, november 26, 2014, 00:21:46 AM

Vorige topic - Volgende topic

Yeronimo

Het via lepiforum gezocht, maar kon zo snel niets vinden wat erop lijkt. Heb de pop verzameld om thuis uit te laten komen (als dit lukt althans, zat op stam es vast en zachtjes los gemaakt). De boom stond aangegeven met een rode stip (rood=geoogst). Had de toekomst dus al niet heel rooskleurig ingeschat voor het dier als ik het had laten hangen. Wellicht weet iemand wat hieruit komt, kan mijn nieuwsgierigheid namelijk niet bedwingen  ;D

Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/95622195
onzeker Macronachtvlinder onbekend - Heterocera indet. gezien op 2014-11-25 Leeuwarden - Leeuwarderbos
Foto's:




Toelichting:
Op stam es. Ben benieuwd wat eruit komt!
bij voorbaat dank Jeroen Breidenbach
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden


Yeronimo

Dank voor je antwoord Pieter, maar uhm geïnfecteerd?  :huh:
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

caliprobola

Ja, geïnfecteerd. Vergelijk met hoe poppen van klein koolwitje/klein geaderd witje er normaal uitzien: http://lepiforum.de/lepiwiki.pl?Fotouebersicht_Pierini_Puppen
De wereld zit vol gevaren, Jeroen...

Yeronimo

Verwonderde me eigenlijk vooral over het feit waar die door geïnfecteerd kan zijn. Een ander organisme of een schimmel? Hoeveel is hierover bekend/geschreven? had er nog niet van gehoord dat poppen ook aangetast werden.
Prachtig zo een wereld vol gevaren inderdaad  :duim:
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

caliprobola

Door allerhande organismen; sluipwespen, sluipvliegen, bacteriën, schimmels,...
Zie ondermeer onderstaande foto van bronswespjes die uit een atalantapop gekomen zijn.





Yeronimo

Ik heb de pop in ieder geval verzameld en dus in mijn bezit. Momenteel zit deze dus in een bakje hier thuis. Toch wel handig dit te bewaren en in de gaten te houden wat er precies gebeurd voor het geval er opeens nieuwe diertjes uitkruipen? Al zie ik er nergens gaten in zitten, de pop lijkt dus erg gaaf.
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

Rayan Majoor

is idd de pop van klein (geaderd) witje. Meeste poppen die geparisiteerd zijn zien er anders uit. Dit is waarschijnlijk veroorzaakt door een schimmel of door uitdroging. Er zal in ieder geval geen vlinder meer uitkomen...
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl