Opvallende sluipwespen onder schors => Overwinterende Ichneumoninae

Gestart door Douwe van der Ploeg, november 25, 2014, 15:51:46 PM

Vorige topic - Volgende topic

Douwe van der Ploeg

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/95613766
Ichneumonidae onbekend - Ichneumonidae indet. gezien op 2014-11-25 Oude Pekela
Foto's:




Toelichting:
Onder schors van dood, liggend hout.
bij voorbaat dank Douwe van der Ploeg
Douwe van der Ploeg

H. Meijer

Ik kan er wel iets over zeggen.

Een klein deel van de Ichneumonidae overwintert als imago.
Jouw foto's laten een heel mooi voorbeeld hiervan zien.
Het is in ieder geval subfamilie Ichneumoninae en mogelijk een Ichneumon soort.

Gr.

Hilco



Douwe van der Ploeg

Dankje! Heb je interesse in een exemplaar voor onder de binoc? Of gaat jouw expertise naar andere subfamilies?
Douwe van der Ploeg

thijsdegraaf

#3
Ik denk, dat het een Ichneumon stramentor is. Die worden heel vroeg in het jaar al waargenomen. Deze soort wordt op "Hymis" regelmatig door experts vanaf foto's als zeker gedetermineerd. Je kunt de foto's daar ook plaatsen Douwe. Leuke waarneming, zonde om ze te storen.  :)


Toevoeging:
Ik heb even de Waarnemingen van deze soort opgezocht. Je bent niet de enige met meerdere exemplaren Douwe. http://waarneming.nl/soort/photos/154690

Douwe van der Ploeg

Dankje, Thijs! Lijkt inderdaad goed.

Nee, ik kan ze daar helaas niet plaatsen.. Heb al meerdere keren geprobeerd me daar te registereren, met verscheidene emailadressen (want gmail mag bijvoorbeeld blijkbaar niet), maar nooit met enig succes. Ook mailtjes daarover gestuurd, nooit met antwoord als gevolg. Ik hoor van anderen ook wel eens hetzelfde.. Als jij m daar voor me wilt plaatsen: graag!
Douwe van der Ploeg

thijsdegraaf

Ja dat hoor ik vaker. Ik meen me te herinneren, dat Ivo iemand toen aanraadde om een naar een bepaald adres te mailen. Ik zet hem er morgen voor je op en zet hier dan een linkje. Ik ga nu richting bed.  :)

H. Meijer

Het geslacht Ichneumon is in 1992 gereviseerd door Hubert Hilpert en sinds die tijd kunnen ook de meeste Ichneumon mannen op naam gebracht worden (o.a. door kweekresultaten). Was daarvoor voor veel soorten niet mogelijk.

Er zijn zes soorten zwartgele Ichneumon mannen die als twee druppels water op elkaar lijken.
Ze zijn te determineren aan de hand van de antenne (lengte en breedte van de tyloiden en kleur van de antennevlag ventraal).

Douwe, ik wil best een exemplaar voor je determineren, maar als je ze met rust wilt laten is dat ook prima.


Douwe van der Ploeg

Dankje, Thijs! Hilco: Dank voor het aanbod, ik denk er even over na maar zal het laten weten als ik eentje verzamel. Op alcohol goed?
Douwe van der Ploeg

H. Meijer

Niet noodzakelijk.

Je kan ook gewoon een exemplaar invriezen.

Een foto van de onderkant is eigenlijk ook wel genoeg. Is de antennevlag daar zwart, dan kan het in principe alleen maar I. stramentor zijn!

Douwe van der Ploeg

Douwe van der Ploeg

Douwe van der Ploeg

Vandaag nog eentje gevonden. Onderkant van antennevlag (daarmee bedoel je het puntje, toch?) lijkt soms zwart, maar soms ook licht, afhankelijk van het opvallende licht.. Durven jullie er wat meer over te zeggen hiermee?

http://waarneming.nl/waarneming/view/96311545









Douwe van der Ploeg

Douwe van der Ploeg

Schopje voor Hilco: durf je er wat over te zeggen, of blijft het zo onzeker?
Douwe van der Ploeg

H. Meijer

#12
Niet schoppen please!

Ik ga akkoord met I. stramentor, op de eerste van de laatste foto's kun je zelfs de tyloiden zien.
Ook is van de Ichneumon mannen die sterk op elkaar lijken, alleen van stramentor bekend dat die overwintert als imago.

Gr.

Hilco

Douwe van der Ploeg

Douwe van der Ploeg