Hallo allemaal,
Ondertussen heeft Theodoor
hier een reactie op dit thema gegeven - ik plak het hier even bij:
Arp: ... zou ik (en anderen denk ik ook) graag weten of ik ... de "Gouden Tor-problematiek" soort van correct heb samengevat of dat het van geen kanten klopt wat ik dacht begrepen te hebben
Th. Heijerman: Wat aurata versus cuprea aangaat: als je alleen plaatjes kijkt is het onderscheid inderdaad soms lastig, maar als je de dieren zelf voor je hebt is het geen enkel probleem. De knobbel (voortzetting van het prosternum tussen de voorheupen) is inderdaad het hardste kenmerk, maar nooit op een foto te zien (behalve op die van jou en dat is dus duidelijk een P. cuprea). Overigens heeft die knobbel dus wel degelijk iets met het prosternum te maken want ze is daar onderdeel van.
De groeven en ook de groene kleur zijn in het echt wel goed bruikbaar (is mijn ervaring althans), maar op foto's zijn deze kenmerken lastiger te beoordelen door (lichtreflecties enzo), maar soms is daar toch nog wel wat mee te doen.
Naar knieën heb ik nog nooit gekeken ...
Theodoor
Okay, dus
wel deel van het prosternum

Zo'n beest zit duidelijk ingewikkelder in elkaar dan ik van een paar plaatjes kan begrijpen :gap: - voor mijn lekenoog blijf ik die knobbel tussen de
middendijen en op het grensvlak van meso- en metasternum zien, maar we hebben het volgens mij wel over dezelfde knobbel dus dattie toch aan het prosternum vastzit wil ik dan best geloven
Verder zit ik links en rechts wat door te zeuren, vooral omdat ik zelf (op foto's idd) die groeven/deuken niet al te duidelijk vind (zal ook aan mijn gebrek aan ervaring liggen) en het voor gebruikers van een site als waarneming.nl denk ik best handig is om zoveel mogelijk op foto makkelijk herkenbare kenmerken bij elkaar te hebben.
Zo had ik, voordat ik Theodoor's antwoord had gezien, op insektenfotos.de ook nog even over die witte knieën doorgezaagd en uiteindelijk vooral
hier wat duidelijkheid gekregen die erop neerkomt dat
C. aurata nooit zulke witte knietjes heeft en dat welliswaar verscheidene
Protaetia-soorten dit kenmerk (kunnen) hebben, maar dat het vooral handig is om
P. cuprea en
P. fieberi uit elkaar te houden omdat juist die twee verder wel erg op elkaar lijken en
fieberi nooit zulke witte knietjes heeft.
Aangezien de meeste foto's die we hier krijgen "van boven" genomen zullen zijn hebben we dan - als Theodoor het met die knieën eens is tenminste (ook als hij ze zelf niet nodig heeft) - met kleur, deuk en knietjes drie kenmerken die mogelijk behulpzaam kunnen zijn bij de determinatie van "onze" soorten vanaf zo'n foto.
Op bijvoorbeeld
de foto van Lo Troisfontaine hieronder vind ik ze aardig goed zichtbaar (misschien bruikbaar bij de toelichting op de
infopagina voor de soort? Of loop ik nou weer te hard van stapel? :grin: