duiker

Gestart door jhgr, november 23, 2014, 15:15:36 PM

Vorige topic - Volgende topic

jhgr

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/95565121
Duiker onbekend - Gavia spec. gezien op 2014-11-23 IJmuiden - Zuidpier
Foto's:


bij voorbaat dank Jaap Groenhof

OlivierO

Ik zou er precies een Zeekoet van maken.  :huh:
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

Rikstar

vast een Roodkeel, die vlogen er vandaag met bosjes :P   ps. kop lijkt ook iets naar boven te wijzen
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

frankneijts

Citaat van: Rikstar op november 23, 2014, 20:55:43 PM
vast een Roodkeel, die vlogen er vandaag met bosjes :P   ps. kop lijkt ook iets naar boven te wijzen

Zal best Rik maar als iemand me zegt dat dit een Gangesdolfijn is geloof ik t ook..... 8)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

jhgr

Er is dus niets van te maken.
Ik zal hem verwijderen
Bedank voor het meekijken
Jaap Groenhof

JohanvantBosch

Ik zie er wel een naar links vliegende roodkeelduiker in. Als je een zwemmende vogel verwacht kan het inderdaad van  alles zijn.
Daar moet je zelf ook even duidelijkheid in geven, Jaap.

OlivierO

Citaat van: JohanvantBosch op november 24, 2014, 09:47:07 AM
Ik zie er wel een naar links vliegende roodkeelduiker in. Als je een zwemmende vogel verwacht kan het inderdaad van alles zijn.

Ow, dat is heel iets anders! Ik zie er inderdaad een drijvende vogel in, die naar rechts achter en boven kijkt. Daarom dat ik Zeekoet uitkom, met dat witte lijf en die zwarte kop.

Is hij drijvend of vliegend, Jaap!?  :huh:
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

Certhia

Vogel vliegt naar links. Roodkeelduiker lijkt goede optie.
Groet Marc van der Aa

"Feelings: Blobs of information evolved to manage extinct environments, now used to sell Presidents."

adriaens

#8
Doet me denken aan deze absoluut klassieke discussie, waarin de menigen verdeeld waren tussen Houtduif en mannetje Diadeemroodstaart...:
http://www.birdforum.net/showthread.php?t=231549

Deze hier lijkt me overigens ook een Roodkeelduiker. (Of een Witsnuitdolfijn).

JohanvantBosch

Citaat van: adriaens op november 24, 2014, 19:17:33 PM
Doet me denken aan deze absoluut klassieke discussie, waarin de menigen verdeeld waren tussen Houtduif en mannetje Diadeemroodstaart...:
http://www.birdforum.net/showthread.php?t=231549

Deze hier lijkt me overigens ook een Roodkeelduiker. (Of een Witsnuitdolfijn).

;D

jhgr

 :rolleye:hij vloog, dus is het een roodkeelduiker :blink:
dank!

Oenanthe

Citaat van: adriaens op november 24, 2014, 19:17:33 PM
Doet me denken aan deze absoluut klassieke discussie, waarin de menigen verdeeld waren tussen Houtduif en mannetje Diadeemroodstaart...:
http://www.birdforum.net/showthread.php?t=231549

Heeft die foto een klassieke discussie opgeleverd? Dat moet wel meegevallen zijn gezien de kwaliteit en de herkenbaarheid van de foto. In dit geval ligt dat wel heel anders. Ik heb er vanaf het begin een naar links vliegende vogel in gezien (dat was mijn geluk, want wie er een zwemmende vogel in ziet kan ik goed volgen) maar zekerheid over de soort is op basis van deze foto heel wat moeilijker te geven. Wat dat betreft ben ik het met Frank eens.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

adriaens

Citaat van: Oenanthe op november 24, 2014, 21:21:35 PM
Citaat van: adriaens op november 24, 2014, 19:17:33 PM
Doet me denken aan deze absoluut klassieke discussie, waarin de menigen verdeeld waren tussen Houtduif en mannetje Diadeemroodstaart...:
http://www.birdforum.net/showthread.php?t=231549

Heeft die foto een klassieke discussie opgeleverd? Dat moet wel meegevallen zijn gezien de kwaliteit en de herkenbaarheid van de foto. In dit geval ligt dat wel heel anders. Ik heb er vanaf het begin een naar links vliegende vogel in gezien (dat was mijn geluk, want wie er een zwemmende vogel in ziet kan ik goed volgen) maar zekerheid over de soort is op basis van deze foto heel wat moeilijker te geven. Wat dat betreft ben ik het met Frank eens.

'Klassiek' in de zin van "redelijk hilarisch"...

frankneijts

Citaat van: Oenanthe op november 24, 2014, 21:21:35 PM
Citaat van: adriaens op november 24, 2014, 19:17:33 PM
Doet me denken aan deze absoluut klassieke discussie, waarin de menigen verdeeld waren tussen Houtduif en mannetje Diadeemroodstaart...:
http://www.birdforum.net/showthread.php?t=231549

Heeft die foto een klassieke discussie opgeleverd? Dat moet wel meegevallen zijn gezien de kwaliteit en de herkenbaarheid van de foto. In dit geval ligt dat wel heel anders. Ik heb er vanaf het begin een naar links vliegende vogel in gezien (dat was mijn geluk, want wie er een zwemmende vogel in ziet kan ik goed volgen) maar zekerheid over de soort is op basis van deze foto heel wat moeilijker te geven. Wat dat betreft ben ik het met Frank eens.


Misschien heb je de discussie niet (helemaal) gelezen Maarten? Als je 'meteen' goed kijkt (en dat doen de meesten) kun je in de foto waar t om gaat eigenlijk niks anders meer zien dan een Houtduif. Maar je kunt er blijkbaar ook zó tegenaan kijken dat het beestje op de foto wel iets wegheeft van een Gekraagde c.q. Diadeemroodstaart.. Als je de foto flink vergroot en je ogen half dichtknijpt zie je misschien wat bedoeld wordt... 8)  Hilarisch inderdaad.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

OlivierO

Een super voorbeeld van hoe mensen dingen anders kunnen zien.
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

HPM

Citaat van: OlivierO op november 25, 2014, 10:38:04 AM

Een super voorbeeld van hoe mensen dingen anders kunnen zien.

Het is een voorbeeld van hoe sommige mensen in het veld niet naar vogels kijken maar alleen achteraf naar de foto's. Ook hier op het forum zie je dat vaak.
Ik heb hier ook meerdere gevallen voorbij zien komen waarbij er verschil van mening was over wat je nou eigenlijk zag. Of de vogel zat of vloog bijvoorbeeld, of welke kant hij op vloog.
Herman van der Meer

OlivierO

Citaat van: HPM op november 25, 2014, 10:48:31 AM
Citaat van: OlivierO op november 25, 2014, 10:38:04 AM

Een super voorbeeld van hoe mensen dingen anders kunnen zien.

Het is een voorbeeld van hoe sommige mensen in het veld niet naar vogels kijken maar alleen achteraf naar de foto's. Ook hier op het forum zie je dat vaak.
Ik heb hier ook meerdere gevallen voorbij zien komen waarbij er verschil van mening was over wat je nou eigenlijk zag. Of de vogel zat of vloog bijvoorbeeld, of welke kant hij op vloog.

Ik denk dat de waarnemer wel wist dat de vogel vloog, en dat het voor hem dan ook logisch was om er zo tegenaan te kijken, maar dat anderen (waaronder ik) dat niet zo zagen.
Alleen kon hij er niets van maken, zowel in het veld niet als nadien met de foto's, daarom postte hij de vraag hier.

Of hij al dan niet in het veld deftig naar de vogel gekeken heeft kan je volgens mij niet afleiden. En dan nog: soms is het gewoon beter om toch nog iets van bewijs te hebben in plaats van enkel op je geheugen terug te moeten vallen. Voor velen valt dat zwaar. Ik spreek daarin uit ervaring. Als je gewoon niet weet op wat je moet letten (bijvoorbeeld bij mogelijke twijfel tussen een aantal soorten), is dat héél moeilijk.

Nu goed, met deze foto's ben je eigenlijk weinig, spijtig genoeg.
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

HPM

We hadden het toch over die Houtduif?

Herman van der Meer

OlivierO

Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

BramtK

Is er nu verwarring over om welke verwarrende vogelfoto het gaat!?
Groeten,

Bram ter Keurs

HPM

Citaat van: BramtK op november 25, 2014, 13:45:14 PM

Is er nu verwarring over om welke verwarrende vogelfoto het gaat!?

Nee toch? Of wel?
Herman van der Meer

snwja3

Citaat van: HPM op november 25, 2014, 13:50:46 PM
Citaat van: BramtK op november 25, 2014, 13:45:14 PM

Is er nu verwarring over om welke verwarrende vogelfoto het gaat!?

Nee toch? Of wel?


Als ik het goed begrijp zijn er mensen die zeggen dat de duiker een Houtduif is?  O0
Wietze Janse

jaapbird

diadeemroodstaart toch

frankneijts

Citaat van: snwja3 op november 25, 2014, 14:10:21 PM
Citaat van: HPM op november 25, 2014, 13:50:46 PM
Citaat van: BramtK op november 25, 2014, 13:45:14 PM

Is er nu verwarring over om welke verwarrende vogelfoto het gaat!?

Nee toch? Of wel?


Als ik het goed begrijp zijn er mensen die zeggen dat de duiker een Houtduif is?  O0


Welke duiker?
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Jan Borst

Geen Russische onderzeeër ;) ?

Marco de Haas

Ehm, ik zag er een zwemmende roodkeelduiker in  ;D  :huh:
Met vriendelijke groet, Marco de Haas
Validator cicaden

Oproepje cicade-waarnemingen: zie hier.
Waardplanten cicaden: zie [url=http