Kakkerlak?

Gestart door Hinko, oktober 31, 2014, 16:02:05 PM

Vorige topic - Volgende topic

Hinko

Dit alleraardigste beestje liep net over m'n bureau. Is dit een kakkerlak? en zo ja welke dan?
bij voorbaat dank Hinko Talsma
http://waarneming.nl/waarneming/view/89564908
Kakkerlak onbekend - Blattaria indet. gezien op 2014-10-31 Leeuwarden - Binnenstad



mvgr, Hinko

Arp

#1
Ongelofelijk Hinko,

Kijk hier eens :) : http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=299726.0

Onlangs Orchideën gekocht?

Kun je deze s.v.p. bewaren!! Eventueel zelf opkweken of toesturen ?

Ik geef later vannacht een follow-up op het beestje van Margreet, maar weet eigenlijk nog niet veel meer. Beest is nog niet opnieuw verveld.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Hinko

#2
Ik heb Amaryllis bollen gekocht op de markt in L'warden, daar kon ie wel eens uitgekomen zijn.
mvgr, Hinko

Arp

#3
Hmmm, geen Phaleonopsis bij een supermarkt?

Dat maakt het wel weer extra spannend ... zou je nog eens goed in de recent (afgelopen 2 maanden ofzo) aangeschafte planten willen kijken of er meer zitten? En als je weer eens op de markt bent de betreffende Amaryllis-boer vragen waar het spul vandaan kwam? (en/of contactgegevens?!?)

Heb je'm nog?
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Hinko

#4
Even voor de duidelijkheid; het beestje liep op m'n werk (provinciehuis) over m'n bureau. Ivm flexwerkplekken en cleandesk policy staat er nixxx op het bureau behalve een computer. In de hele ruimte staat geen enkele plant. Hij moet wel uit het zakje met Amaryllis bollen van de markt komen. Ik had helaas niets om ' em in te bewaren en ik heb 'em door de gootsteen gespoeld. Mede onder druk van bezorgde collega's (er was gisteren een item over bedwantsen op TV). Achteraf gezien wel jammer. Tja, met de kennis van nu ....
Ik heb de Amaryllis bollen nog even nagekeken maar geen nieuwe exemplaren meer kunnen ontdekken.
mvgr, Hinko

Arp

Ha Hinko,

Okay, duidelijk verhaal - bedankt voor de info. Zou je eventueel toch kans zien de volgende marktdag eens bij de verkoper van de bollen te informeren naar de herkomst?

Alvast bedankt!  :blink:
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Arp

#6
Ha Hinko,

Je kunt er voorlopig Cariblatta spec. van maken, zie ook de uitleg bij het beest van Margreet.

De Amaryllis-bollen waarmee het beest van dit topic werd "uitgeleverd" kwamen van een tussenhandel in Noord-Holland die zelf niks kweekt, maar alleen dingen van de veiling uit Aalsmeer in zijn loods zet en dan weer verder distribueert. Ik ga er binnenkort toch nog eens kijken en probeer dan ook uit te vinden van welke kweker de bollen kwamen, maar mogelijk is het beestje ook in Aalsmeer van iets anders af op de bollen geklommen, dus ook eens zoeken in Aalsmeer :)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)