Edelherten in Oostenrijk

Gestart door Arjan Broekhuizen, november 19, 2014, 10:47:12 AM

Vorige topic - Volgende topic

Arjan Broekhuizen

Weet iemand hoe het zit met Edelherten in Oostenrijk, en dan met name in de regio Tirol? Dat ze hier voorkomen, daar ben ik inmiddels al wel achter gekomen. Zie bijvoorbeeld de website van Naturpark Zillertaler Alpen: Ranger-dagboek en de website van een jagersvereniging (kennelijk is het daar een lucratieve business wanneer je een jachtvakantie organiseert?)

Ik heb eens ergens gelezen dat het wild in de winterperiode wordt 'opgevangen' in een revier. Alleen kan ik dit nergens meer terugvinden. Heeft iemand op het forum hier informatie over? Waar zijn zulke gebieden en waarom is deze winteropvang er? Is dit in het belang van de dieren ivm het geringe voedselaanbod in de winter? Of spelen economische belangen - m.n. de skigebieden - hier een rol?
Met vriendelijke groet,
Arjan Broekhuizen

tekenaar

Ik weet het niet voor Oostenrijk maar denk dat hetzelfde geld als in Slovenie: ze worden 'swinters wel bijgevoerd (al is het maar zodat jagers weten waar ze zijn ...) maar ik kan me niet voorstellen dat je vrijlevende edelherten in de winter achter een hek gaat zetten.
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

Peregrinus

In veel gebieden worden edelherten in de winter gevoerd. Dit is vooral om ze op een beperkt gebied te houden. In sommige gevallen heeft men ook hekken die men om deze voerplekken heen, zodat de herten er niet uit kunnen. Deze hekken (wintergatter) zijn redelijk groot zodat de dieren hier met het voer de hele winter zijn. Men probeer zoveel mogelijk dieren in de hekken te lokken met het voer en deze dan te sluiten voor zolang de winter duurt (meestal zolang er sneeuw is). Maar niet alle dieren in een gebied zullen in binnen de omheining komen. Uit Oostenrijk weet ik dat dit in veel gebieden gebeurt (Steiermark, Kärnten).

Men doet dit vooral om de dieren op een kleine ruimte te houden, hierdoor blijft de schade die ze verookzaken ook beperkt: Door ze te voeren zullen ze theoretisch minder jonge boompjes eten en minder bast van grote bomen. Maar het kan natuurlijk zijn dat door het voeren er meer herten zijn, wat eventueel voor meer schade kan zorgen. Naast schade aan de bosbouw verorzaken de herten ook schade in landbouw en als ze gaan rondtrekken is er meer gevaar voor verkeersongelukken.

Voor zover ik weet worden er alleen in het Nationaal Park Bayerischer Wald ("Grenzenlose Waldwildnis") door beroepsjagers in de winter gebieden herten gedood om de populatie onder controle te houden. Dit doet men omdat men in het nationaal park geen normale jacht wil hebben. Naar mijn weten word er in Duitsland en Oostenrijk voor de rest eigenlijk niet in deze wintervoer gebieden gejaagt.
mvg, Frank Huischen

Arjan Broekhuizen

Bedankt voor jullie reacties.
Dus de reden van het bijvoeren is om de dieren in een gebied te houden en om schade aan bomen en landbouw te voorkomen. Kan me ook voorstellen dat ze de dieren bij de wintersportgebieden weg willen houden, maar ik denk dat menig dier daar uit zichzelf wel weg zal blijven met al die drukte.
Is het ook bekend waar deze voerplekken zijn? In de winter ga ik naar Oostenrijk en als ik de kans krijg, dan wil ik daar graag 'op zoek' naar herten. Dan is het wel handig als je weet waar je niet hoeft te wezen.
Met vriendelijke groet,
Arjan Broekhuizen