Wie kan mij helpen?

Gestart door Hannie Luijten, november 18, 2014, 22:03:00 PM

Vorige topic - Volgende topic

Hannie Luijten

Met het determineren van deze soort. De paddenstoelen staan in mijn tuin. Is het misschien een Ridderzwam???


Het betreft deze waarneming

http://waarneming.nl/waarneming/view/95432509[/size]Paddenstoel onbekend - Fungi indet. gezien op 2014-11-08 Purmerend - OverwhereFoto's:Toelichting:1e foto van 8 november 2e foto van 17 november
en nr 3 en 4 zijn van vandaag 19-11


[/size]Deze vier exemplaren zijn later opgekomen. De laatste twee foto's zijn van vandaag (19.11) Ik denk dat het dezelfde soort is:http://waarneming.nl/waarneming/view/95432563Paddenstoel onbekend - Fungi indet. gezien op 2014-11-17 Purmerend - OverwhereFoto's:bij voorbaat dank Hannie Luijten

[/font]
Groet, Hannie

e.moors

Volgens mij zie ik een paarse steel, klopt dat?
mvg. Eric

Hannie Luijten

Citaat van: e.moors op november 18, 2014, 22:29:58 PM
Volgens mij zie ik een paarse steel, klopt dat?


Hmm op de foto lijkt dat wel zo, maar dat is mij buiten niet zo opgevallen. Ze staan in een nogal donker hoekje. Ik zal morgen bij daglicht nog een keer gaan kijken.

Groet, Hannie

P.Rijnen

Kun je dan gelijk de onderkant fotograferen.
Groet,
Peter

Hannie Luijten

Wat wil je nog meer zien van de onderkant dan de plaatjes? De steeltjes zijn vrij kort, voor een foto van de onderkant zal ik er een moeten uittrekken. En ik heb er maar zes  ::)
Groet, Hannie

Rob Koelman

#5
Citaat van: Hannie op november 18, 2014, 22:51:39 PMvoor een foto van de onderkant zal ik er een moeten uittrekken

Spiegeltje, spiegeltje aan de wand, wie heeft de mooiste onderkant in het land...  ;)
Met vriendelijke groet, Rob

P.Rijnen

Behalve de plaatjes  is de aanhechting aan de steel vaak wel belangrijk
Groet,
Peter

Hannie Luijten

Citaat van: Rob Koelman op november 18, 2014, 22:54:15 PM
Citaat van: Hannie op november 18, 2014, 22:51:39 PMvoor een foto van de onderkant zal ik er een moeten uittrekken

Spiegeltje, spiegeltje aan de wand, wie heeft de mooiste onderkant in het land...  ;)


Ik ga proberen er wat van te maken. Wordt morgen vervolgd  :)
Groet, Hannie

Hannie Luijten

Ja! een paars aangelopen steeltje! Althans, bij de paddestoelen van de 2e waarneming. Ik had hier het geluk dat er al eentje om lag en het was echt overduidelijk. Bij de 2 exemplaren van de 1e waarneming zie ik geen paars. Zijn wel twee lastige, de hoed is ruim en de steel heel kort waardoor zelfs met spiegeltje de onderkant slecht te fotograferen. Ik met mijn hoofd plat op de grond moet liggen om wat te kunnen zien. Maar het leek echt niet op paars.
Ik heb bij beide waarnemingen 2 foto's toegevoegd, ik dacht dat de onderkant duidelijk in beeld is en bij de ene ook het paars.
En dan kom ik nu tot de volgende educated guess: Paarssteelschijnridderzwam. Heb ik het goed?????
Nee vast niet, ik zie net dat het een zeldzame paddenstoel is. Die groeit toch niet zomaar in mijn tuin. En klei heb ik ook al niet. Maar hij lijkt er wel heel erg veel op.
Groet, Hannie

Melchior van Tweel

Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

Hannie Luijten

Echt waar??? Oh dat is leuk zeg.  :D 8) Bedankt!
Groet, Hannie

Willy

Met vriendelijke groet,
Willy Heimeriks

Hannie Luijten

Groet, Hannie