Spinellus Fusiger

Gestart door wtrlntn, november 04, 2014, 22:27:19 PM

Vorige topic - Volgende topic

wtrlntn

Deze vond ik leuk om te delen, het gaat om de parasiet op de rechterpaddstoel. Over de paddestoelen zelf, daar ben ik nog niet echt uit geloof ik... Ik zag de parasiet toevallig als Spinellus Fusiger staan ergens, ik hoop dat dat tenminste wel klopt! (Ook viel me dat thuis pas op!)
Groeten Wouter

e.moors

Spinellus fusiger is de mycena parasiet. Dus tot je eruit bent of die anderen mycena's zijn, kun je van spinellus fusiger ook niet zeker zijn.
mvg. Eric

wtrlntn

ok bedankt... Deze wereld is een stuk complexer dan ik vermoedde..
Groeten Wouter

wtrlntn

Ze lijken mij veel te groot voor mycena, maar weet ik veel. Ze waren zo'n 5cm doorsnee hoed.
Groeten Wouter

Rob Koelman

Citaat van: wtrlntn op november 04, 2014, 23:12:55 PMmaar weet ik veel.

Inderdaad. Lees daarom eerst maar eens de beschrijvingen van enkele algemeen voorkomende soorten Mycena's. Dan blijkt dat een hoed met een doorsnede van 5 cm best kan.

Ga daarna maar eens kijken bij Mycena's met een roze-achtige hoed...
Met vriendelijke groet, Rob

wtrlntn

Bedankt, maar deze hoed was duidelijk oranjebruin... Eigenlijk gewoon donkeroranje...
Groeten Wouter

Rob Koelman

Hieronder een uitsnede met de meest rechtse paddenstoel. Ik zou de kleur van de bovenkant van de hoed geen oranjebruin / donkeroranje willen noemen...
Met vriendelijke groet, Rob

Willy

Dit is Spinellus fusiger op een kleefsteelmycena.
Met vriendelijke groet,
Willy Heimeriks

Rob Koelman

Citaat van: Willy op november 05, 2014, 22:06:47 PMDit is Spinellus fusiger op een kleefsteelmycena.

Oké, maar de eerste vraag die in dit topic beantwoord moet worden is op welke paddenstoel de vermoedelijke Spinellus fusiger groeit?
Met vriendelijke groet, Rob

Hugo van der Slot

volgens E & E komt het voor op div. Mycena's en ook op
Botercollybia - Collybia butyracea
en Gewoon eikenbladzwammetje - Collybia dryophila
Gezien je foto moet dat mogelijk zijn lijkt mij.

Groet,

Hugo van der Slot

www.hugovanderslot.nl

wtrlntn

Ik denk inderdaad een Eikenbladzwammetje. Dankje.
Groeten Wouter

wtrlntn

Deze is van dezelfde groep... De kleuren op de eerste foto lijken misschien wat anders, de jongere versies waren lichter oranje en de wat rijpere naar donkerder oranjebruin.
Groeten Wouter

wtrlntn

Blijft interessant, die parasiet!~ ;D
Groeten Wouter