Grauwe gans?

Gestart door andree, november 27, 2014, 13:58:25 PM

Vorige topic - Volgende topic

andree

Is dit een licht uitgevallen Grauwe gans of een hybride?
André van Hengstum
Appelscha

OlivierO

Lijkt mij inderdaad gewoon wat licht uitgevallen.
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

Henri van Dodeweerd

Olivier, waarom geen parkgans?
Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

OlivierO

Citaat van: Henri van Dodeweerd op november 27, 2014, 14:48:25 PM
Olivier, waarom geen parkgans?

Verwacht je dan niet meer een rommeltje van kleuren in plaats van deze "gewoon" licht uitgevallen gans? Afgezien van de ene (?) witte armpen en een aantal vingers lijkt het mij verder niet veel afwijkend.
Hier en hier gelijkaardige ganzen die ook als afwijkende Grauwe Gans zijn goedgekeurd.
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

Henri van Dodeweerd

De vogel lijkt inderdaad sterk op die van de eerste link. Deze vogel lijkt mij iets forser dan de gewone grauwe gans op de foto (kan optisch bedrog zijn). Als deze in een grote groep grauwe ganzen zit, dan zal het een afwijkende zijn. In of vlak bij de bebouwde kom zou ik de kans groot vinden op een parkgans (of hybride grauwe x park).

Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

andree

Deze zat inderdaad in een grote groep Grauwe ganzen en ver van de bewoonde wereld.
André van Hengstum
Appelscha

stevenvdb

Parkgans en Grauwe Gans zijn sowieso dezelfde soort (Parkgans is de gedomesticeerde vorm: Anser ander forma domesticus).

Gr, Steven

Henri van Dodeweerd

Citaat van: stevenvdb op november 28, 2014, 13:21:52 PM
Parkgans en Grauwe Gans zijn sowieso dezelfde soort (Parkgans is de gedomesticeerde vorm: Anser ander forma domesticus).

Gr, Steven

Dat is bekend. De vraag is alleen of het een wilde is met een lichter kleur en opvallende witte vlek boven de snavel. Of dat het tamme is of een mengeling tussen beide.

Als het ver van de bewoonde wereld is in een grote groep ganzen, dan lijkt het mij de eerste optie.
Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

Rob Koelman

#8
Citaat van: Henri van Dodeweerd op november 28, 2014, 19:12:48 PMAls het ver van de bewoonde wereld is in een grote groep ganzen, dan lijkt het mij de eerste optie.

Het is natuurlijk volkomen flauwekul dat 'ver van de bewoonde wereld' geen soepganzen zouden kunnen voorkomen. Soepganzen kunnen prima vliegen en binnen Nederland bestaat 'ver van de bewoonde wereld' sowieso niet. Gemengde groepen (wilde grauwe en soepganzen) kun je overal in Nederland tegenkomen...

Door kruising van soepganzen met wilde grauwe ganzen ontstaan exemplaren ontstaan die steeds meer op wilde ganzen gaan lijken: halve soepgans, kwart soepgans, etc. ...
Met vriendelijke groet, Rob

Henri van Dodeweerd

Citaat van: Rob Koelman op november 28, 2014, 19:24:59 PM
Citaat van: Henri van Dodeweerd op november 28, 2014, 19:12:48 PMAls het ver van de bewoonde wereld is in een grote groep ganzen, dan lijkt het mij de eerste optie.

Het is natuurlijk volkomen flauwekul dat 'ver van de bewoonde wereld' geen soepganzen zouden kunnen voorkomen. Soepganzen kunnen prima vliegen en binnen Nederland bestaat 'ver van de bewoonde wereld' sowieso niet. Gemengde groepen (wilde grauwe en soepganzen) kun je overal in Nederland tegenkomen...

Door kruising van soepganzen met wilde grauwe ganzen ontstaan exemplaren ontstaan die steeds meer op wilde ganzen gaan lijken: halve soepgans, kwart soepgans, etc. ...

Vandaar ook LIJKT. Misschien wat duidelijker formuleren de KANS is groot! Zo duidelijk Rob?
Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

Rob Koelman

Tja, over die KANS hebben we duidelijk verschillende inzichten...

Ik zou zelf de kans dat een afwijkend gekleurde grauwe gans een afwijkende wilde grauwe gans is of juist een hybride met vooral kenmerken van wilde gans en een klein beetje soepganzen-bloed NIET ophangen aan de lokatie (dichtbij de bewoonde wereld of juist verder daar vandaan)...

Feit is dat er zeer veel soepganzen en ganzen met invloeden van soepganzen rondvliegen in ons land. Bij een grauwe gans met een kleurafwijking geldt dat de kans dat deze soepganzen-genen bij zich draagt stukken groter is dan dat het een natuurlijke kleurafwijking betreft. Beide kunnen overigens voorkomen.
Met vriendelijke groet, Rob