vreemde late huiszwaluw?

Gestart door R.Gjaltema, november 17, 2014, 16:31:19 PM

Vorige topic - Volgende topic

R.Gjaltema

Was gister op terschelling te vogelen waar we met z, n drieen een in eerste instantie huiszwaluw lijkende vogel zagen. Helaas was het erg donker weer en fotograferen was lastig. Vandaag een foto even wat bewerkt maar kom er niet uit. Het is een vogel met een duidelijke witte stuit en witte buik. Maar een huiszwaluw heeft ook een witte keel en deze heeft na bewerking een zwarte kop. Ook de keel blijft zwart. Iemand een idee

R.Gjaltema

Ook deze foto een zwarte kop. Wat op boeren zwaluw doet lijken. Maar die heeft weer geen witte stuit wat deze vogel wel heeft

Certhia

Zijn dit de enige foto's? Zou je de originele, niet bewerkte foto's kunnen plaatsen?
Groet Marc van der Aa

"Feelings: Blobs of information evolved to manage extinct environments, now used to sell Presidents."

Jos Welbedacht

Inderdaad een spannend beestje: donkere keel, compact gebouwd, korte staart lijkt behoorlijk rechthoekig.
Wat je nog wil zien voor Cliff Swallow zijn de gevlekte onderstaartdekveren, en misschien de lichte halsband. Originele foto's zeggen wellicht meer...
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

maartenwielstra

Cliff? edit: Jos was me voor zie ik.

maartenwielstra

Voor een hybride tussen gewone soorten heeft ie op foto 2 behoorlijk afwijkend silhouet. Wat anders dan een Cliff? Jaap Denee kan goed fotoshoppen, ik moet even een baby gaan verschonen ;)

maartenwielstra

De stuit is toch wel echt bleek? Anders moet een winterkleed boertje worden uitgesloten.

R.Gjaltema

Ben bezig met een collega vogelaar die mee was gister zijn foto, s te krijgen. Hij heeft er volgensmij meerdere kunnen maken. Het orgineen is bijna helemaal zwart wat ik heb.

R.Gjaltema

De stuit heb ik niet goed op foto kunnen krijgen. Maar was in de kijker precies zoals een huiszwaluw. Op de zwarte onbewerkte foto is witte stuit wel wat te zien

maartenwielstra

Lijkt bij oplichten zelfs een wit voorhoofde te krijgen. Maar misschien zit ik mezelf een beetje gek te maken.

HJDT

Ik zou heel graag de originele foto's onder handen nemen (in RAW mochten die er zijn)......
Op structuur en zichtbare kenmerken op zijn minst een spannend beestje, toch?


Groet Michel
Heb je echt niks beters te doen?? Kijk dan eens op onze nieuwe site in aanbouw: www.feathertail.com

It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt.

HJDT

Zie nu pas de tweede foto, die lijkt alweer een stuk minder spannend.
Heb je echt niks beters te doen?? Kijk dan eens op onze nieuwe site in aanbouw: www.feathertail.com

It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt.

maartenwielstra

Silhouet 2e foto leek afwijkend voor mij, beetje martin achtig. Maar dan denk ik nu; waarom geen boertje met verloren staartpennen? Cliff zou juist compacter moeten zijn? (al lijkt die soms ook slank). Staartvorm bij Cliff kan sterk varieren van gevorkt naar niet. Ik baseer alleen op google, heb geen ervaring met Amerika. Blijft staan dat de bleke stuit vreemd is (hybrides komen voor, maar waarom nu juist zo laat in het jaar? Wat is zeldzamer?). Draagt vast een rode ring...

Jos Welbedacht

Ik vind de vogel op de eerste foto anders behoorlijk compact overkomen. Compacter dan Huiszwaluw... Op de tweede foto misschien iets minder. Hopelijk kunnen evt. nieuwe foto's meer vertellen.
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

R.Gjaltema

Ik heb de hoop dat er nog enkele foto, s komen van mijn colega vogelaar. Die had een beste camera mee dus wellicht dat we nog wat kunnen doen met zijn foto, s

frankmeer

Frank van der Meer

R.Gjaltema

Dat klopt frankmeer. Ik had hem zelf nog niet gemeld want mij  telefoon was leeg vandaar

Noa2014

5 originele fotoos van de m.i Huiszwaluw zijn inmiddels naar Steven Wytema gestuurd.

R.Gjaltema

Ben benieuwd wat wytema van de foto, s kan maken.

veedee

Waarom? Die kijkt alleen maar naar jizz....  ;)


gr. Vincent..
gr. Vincent Douwes..

www.flickr.com/photos/vincentdouwes

Steven Wytema

ditte.
vooralsnog niet veel meer dan boer x huis?
Cliff Swallow lijkt me iig niet echt een optie.
Steven Wytema


erikwouda

Citaat van: maartenwielstra op november 17, 2014, 18:28:43 PMMaar dan denk ik nu; waarom geen boertje met verloren staartpennen?
Omdat de ondervleugeldekveren donker zijn (en blijven, bij oplichten)?
Vogelaar, maar ook grafisch ontwerper
http://novalijn.nl

maartenwielstra

O.k. na de foto-hulp van Steven ben ik om voor Huisje. Wel op gekke huisjes letten hè  nu(asian, en aziatische ondersoort van gewone)!


Steven Wytema

wellicht ten overvloede
Steven Wytema



Certhia

Citaat van: Steven Wytema op november 18, 2014, 01:06:05 AM
wellicht ten overvloede

Ja dat maakt eea wel duidelijk. Sorry voor de paniek.  ;D
Groet Marc van der Aa

"Feelings: Blobs of information evolved to manage extinct environments, now used to sell Presidents."

R.Gjaltema

Bedankt iedereen voor de snelle reactie. Deze vogel kan de boeken in als huiszwaluw

OlivierO

Citaat van: R.Gjaltema op november 18, 2014, 15:30:57 PM
Bedankt iedereen voor de snelle reactie. Deze vogel kan de boeken in als huiszwaluw

Voer je hem ook in op waarneming.nl?
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

gerdwichers8

In de laatste link die ik postte zit een vogel die ik zelf nog niet helemaal duidelijk heb. Dat zou volgens mij een hybride kunnen zijn met Boertje.
Als dat zo is, dan blijf ik verdeeld of het een 'zuivere' Huis- is.
Misschien kan iemand nog even kijken?