Mijn op Kastanje

Gestart door Datura, november 16, 2014, 10:06:03 AM

Vorige topic - Volgende topic

Datura

L.s.,

Afgelopen week vond ik op een paar bladeren van Tamme kastanje onderstaande mijnen. Met bladmineerders.nl kom ik er niet helemaal goed uit, kan iemand hier een soort aan hangen?






Natuurlijke groeten van
Kim Lotterman

Crossbill guides

carina

Gangmijn van Stigmella samiatella.

Groetjes,
Carina

Datura

Hallo Carina,

Super, dank! Ik heb hem even nagezocht op bladmineerders en toen viel me nog wat op! Ik had nog een foto van een andere mijn van dezelfde boom waar ik toen vanuit ging dat het 'vast dezelfde soort' was (ongeveer even groot en breed, en ook ongeveer bij de bladvoet), maar bij betere beschouwing ligt hier de frass wel in boogjes (zie foto hieronder). Zou dit dan een mijn van Stigmella basigutella zijn? Ik hoor het graag (iemand anders mag het natuurlijk ook bevestigen of ontkennen :)).


Natuurlijke groeten van
Kim Lotterman

Crossbill guides

Sjors

Bij basigutella is de gang is over de hele breedte gevuld met frass en dat zie ik bij het bovenstaande exemplaar niet.

Stigmella basiguttella
mijn Het ei wordt afgezet vlakbij of op een nerf, altijd aan de bladbovenzijde. De mijn is een lange gang, die zich maar langzaam verbreedt, en een kenmerkende, meanderende, loop heeft. De gang is over de hele breedte gevuld met frass, die in boogjes ligt. Bij bewoonde en verse mijnen is de frass groen, waardoor de mijn maar weinig tegen het blad afsteekt. Bij oudere mijnen is de frass bruin.
http://www.bladmineerders.nl/minersf/lepidopteramin/stigmella/basiguttella/basiguttella.htm

Stigmella samiatella
mijn Het ei wordt meestal afgezet aan de bladonderzijde, vrijwel altijd dicht tegen een dikke nerf aan. Mijn een vrij lange, matig slanke gang met een brede, vaak onderbroken frasslijn; plaatselijk kan de frass in boogjes liggen.
http://www.bladmineerders.nl/minersf/lepidopteramin/stigmella/samiatella/samiatella.htm
Groet uit (natuurlijk) Leeuwarden, Sjors van het Strandje

Datura

Duidelijk Sjors, ook samiatella dus, dank! Zonder ervaring is het wat lastiger om dit soort teksten correct te interpreteren en te vertalen naar wat je gezien hebt.
Natuurlijke groeten van
Kim Lotterman

Crossbill guides