100% jachtverbod t/m 20 november (2014, i.v.m. vogelgriep)

Gestart door maurice.lahaye, november 17, 2014, 09:10:20 AM

Vorige topic - Volgende topic

Rene Janssen

#1
Dag Maurice,


Het is gisteren ingegaan, dan is 72 uur (=3 dagen) nooit tot 20 november als het vandaag de 17de is... Waardeloos is dat het naast een Jachtverbod ook een vangverbod is van alle vogels en zoogdieren in het wild, dus het vangen van muizen onder FF75A moet nu dus ook stilgelegd worden:
http://www.rijksoverheid.nl/bestanden/documenten-en-publicaties/regelingen/2014/11/16/standstill-in-verband-met-hoogpathogene-vogelgriep-kopie/tijdelijke-regeling-in-verband-met-preventie-of-bestrijding-van-hoogpathogene-aviaire-influenza-hekendorp.pdf



René
René Janssen

maurice.lahaye

Ach ja, 3 dagen hamster-meeting (http://www.senckenberg.de/root/index.php?page_id=17523) hebben mijn rekenkundig vermogen danig aangetast  :) . Het is natuurlijk t/m de 19e. En tja, dit jachtverbod lijkt een beetje op de MKZ-crisis......


Maurice
(op persoonlijke titel)
2015 is het jaar van de das! www.zoogdiervanhetjaar.nl

Rob Koelman

#3
Citaat van: Rene Janssen op november 17, 2014, 09:26:13 AMWaardeloos is dat het naast een Jachtverbod ook een vangverbod is van alle vogels en zoogdieren in het wild, dus het vangen van muizen onder FF75A moet nu dus ook stilgelegd worden:

Als ik het goed begrijp (?) gaat het bij deze verordening alleen om VOGELS en is deze niet bedoelt voor andere soortgroepen, waaronder zoogdieren. Staat er alleen niet bepaald duidelijk in...
Met vriendelijke groet, Rob

jeroenroelofsen

Maar wat is nu het probleem? 3 dagen even niets mogen vangen/jagen, das toch wel te over zien. Daarbij, wat als er wel een besmetting plaats zou vinden n.a.v. jacht/vangst?
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

Rob Koelman

Citaat van: jeroenroelofsen op november 17, 2014, 13:00:41 PMMaar wat is nu het probleem? 3 dagen even niets mogen vangen/jagen, das toch wel te over zien. Daarbij, wat als er wel een besmetting plaats zou vinden n.a.v. jacht/vangst?

Als je een onderzoek kunt plannen wel. Maar wat als de vallen al op scherp in het veld staan?
Met vriendelijke groet, Rob

jeroenroelofsen

Ja dan is het natuurlijk k*t. Maar waar ik me meer druk om zou maken, waar komt dit zo plots vandaan? Het is immers maar in één van de stallen vast gesteld, bij kippen die geen uitloop hebben....
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

maurice.lahaye

Voor de duidelijkheid, het gaat om alle wilde dieren, dus niet alleen vogels. Geen idee wat de achterliggende redenatie is, behalve dat het erop gericht zal zijn om verspreiding van (de) vogelgriep tegen te gaan. Kennelijk kan jacht een rol spelen in de verspreiding van vogelgriep...., anders snap ik het ook niet.


Maurice
(op persoonlijke titel)
2015 is het jaar van de das! www.zoogdiervanhetjaar.nl

maurice.lahaye

Vangverbod geld denk ik ook voor jonge verweesde otters zonder moeder: http://www.rtvoost.nl/nieuws/default.aspx?nid=203467  :-X .
Maurice
(op persoonlijke titel)
2015 is het jaar van de das! www.zoogdiervanhetjaar.nl

jeroenroelofsen

In eerste instantie werd ook gezegd dat deze variant voor de mens gevaarlijk kan zijn. Veel van het geschoten wild wordt ook voor consumptie gebruikt, dan snap ik wel dat je risico wilt voorkomen.
Maar de redenatie dat jacht zou zorgen voor verdere verspreiding snap ik niet zo.
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

Rob Koelman

Bij jacht heb je natuurlijk te maken met meerdere 'doelgroepen': vogels (bijvoorbeeld eenden en ganzen) en zoogdieren (bijvoorbeeld haas).

Ik vraag mij af of het jachtverbod ook echt bedoelt is voor alle wilde dieren, of dat men vergeten is de specifieke soortgroep (vogels dus) waarvoor het verbod geldt te vermelden. Bij twijfel gewoon even bellen met de RvO...
Met vriendelijke groet, Rob

Douwe van der Ploeg

Citaat van: maurice.lahaye op november 17, 2014, 13:50:27 PM
Vangverbod geld denk ik ook voor jonge verweesde otters zonder moeder: http://www.rtvoost.nl/nieuws/default.aspx?nid=203467  :-X .
Maurice
(op persoonlijke titel)

Ik denk dat je daar nog wel met zorgplicht kan wegkomen..  Wat die 72 uur betreft: dat geven ze alleen in de toelichting als richtlijn, het kan dus best langer of korter zijn. Staat verder nergens in het besluit zelf. In de eerste link wordt wel maximaal 72 uur gezegd, maar dat zie ik alleen als nieuwberichtje en daarin slaat het ook nog eens op de ophokplicht.. Interpreteren jullie dit anders?

Het is vast niet direct bedoeld voor alle wilde dieren, maar zo gedaan vanwege het gemak. Misschien ook wel zo verstandig gezien sommige jagers het verschil niet lijken te zien tussen een kip en een giraffe.

(Geldt dit ook voor de jacht op huiskraaien? ;))
Douwe van der Ploeg

maurice.lahaye

#12
Zie de toelichting (link van Rene):

"Zoals hiervoor aangegeven, is uitgangspunt dat deze regeling gedurende 72 uren
zal gelden. Zodra de mogelijk besmette bedrijven zijn geïnventariseerd, kan
worden volstaan met de specifieke maatregelen voor de verschillende gebieden en
kan deze regeling vervallen."

En ik vrees dat je met een beroep op de zorgplicht niet weg komt. Gevalletje van botsende wetgeving. Je zal een rechtszaak moeten voeren om duidelijkheid te krijgen, maar ik vrees dat de zorgplicht dan ondergeschikt wordt.... En ja, ook de huiskraaien zijn (waren) 72 uur 'veilig'  ;D .

Maurice
2015 is het jaar van de das! www.zoogdiervanhetjaar.nl

Douwe van der Ploeg

Ja, precies die toelichting bedoel ik. "Uitgangspunt" en "KAN vervallen" klinkt mij niet heel hard als zijnde na 72 uur is t voorbij, zeker omdat het in de toelichting staat en niet in het besluit.

En ik denk dat een beetje rechter ook wel snapt dat stervende baby-ottertjes 150km verderop niet zo'n heel groot vogelgriep-risico hebben.. Als je ze al kan vangen, als je vervolgens daarop betrapt wordt door iemand die weet dat het niet mag en er moeite voor wil doen en als het vervolgens daadwerkelijk voorkomt. Ik zou zeggen: gewoon blijven doorzoeken (op eigen risico  ;D)
Douwe van der Ploeg

maurice.lahaye

2015 is het jaar van de das! www.zoogdiervanhetjaar.nl

Rene Janssen

Holé, het vervoersverbod is opgeheven hoorde ik net op het NOS journaal. Dat betekend dan ook vast dat de hele standstill is opgeheven!



René
René Janssen

Rene Janssen

Citaat van: Rob Koelman op november 17, 2014, 12:44:10 PM
Citaat van: Rene Janssen op november 17, 2014, 09:26:13 AMWaardeloos is dat het naast een Jachtverbod ook een vangverbod is van alle vogels en zoogdieren in het wild, dus het vangen van muizen onder FF75A moet nu dus ook stilgelegd worden:

Als ik het goed begrijp (?) gaat het bij deze verordening alleen om VOGELS en is deze niet bedoelt voor andere soortgroepen, waaronder zoogdieren. Staat er alleen niet bepaald duidelijk in...
Alle FFwet 75A- ontheffingen werden ingetrokken. Daarmee kon je dus ook geen zoogdiereren en zelfs geen vissenonderzoek doen; je was dan illegaal bezig.
René Janssen

Rob Koelman

Citaat van: Rene Janssen op november 18, 2014, 19:40:59 PMAlle FFwet 75A- ontheffingen werden ingetrokken. Daarmee kon je dus ook geen zoogdiereren en zelfs geen vissenonderzoek doen; je was dan illegaal bezig.

Klopt, maar de vraag is of de verordening ook echt zo bedoelt was, of voortkwam gemakzucht (het niet in detail toelichten van de verordening)...
Met vriendelijke groet, Rob

Rob Koelman

De maatregelen m.b.t. de vogelgriep zijn aangepast. Specifieke beperkingen voor wilde dieren (jacht, vangen voor onderzoek) gelden alleen nog in het zogenaamde beschermingsgebied en het toezichtsgebied. Een beschrijving van deze gebieden is te vinden in dit document (bijlagen 1 en 2): http://www.rijksoverheid.nl/documenten-en-publicaties/regelingen/2014/11/18/regeling-maatregelen-bestrijding-vogelgriep-2014.html

Daarbuiten kan onderzoek (en ook jacht) dus weer gewoon plaatsvinden...

Met vriendelijke groet, Rob

jeroenroelofsen

In deze pdf staat een kaartje van het gebied waar de beperkingen nog wel gelden.
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

Douwe van der Ploeg

Douwe van der Ploeg

Rob Koelman

Citaat van: Douwe van der Ploeg op november 20, 2014, 20:03:37 PMEn weer..

Alleen wordt er dit keer in het nieuws iets voorzichtiger gesproken over wilde vogels als verspreider van de vogelgriep. Er wordt nu aangegeven dat men de herkomst eigenlijk niet weet en dat zowel menselijk handelen als wilde vogels de oorzaak zouden kunnen zijn en dat nader onderzoek nodig is.

We gaan de goede kant op...
Met vriendelijke groet, Rob

jeroenroelofsen

Nu in een opkweek bedrijf. Wellicht de bron van de 1e twee besmettingen?
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)