Hoofdmenu

vogelgriep

Gestart door jeroenroelofsen, november 17, 2014, 08:27:45 AM

Vorige topic - Volgende topic

HPM

Het eerste wat die enge buitenlandse Wintertalingen altijd doen is bij alle pluimveefabrieken door de schoorsteen kakken.
Herman van der Meer

jeroenroelofsen

Citaat van: HPM op november 24, 2014, 15:39:47 PM
Het eerste wat die enge buitenlandse Wintertalingen altijd doen is bij alle pluimveefabrieken door de schoorsteen kakken.
:rolleye: :duim: :duim:
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)


jfbouwmeester

Wat is het nut als wilde vogels op vogelgriep worden onderzocht?

Je kan de wilde vogels toch niet behandelen tegen deze ziekte om zo de besmetting in de stallen te voorkomen?

Jan Bouwmeester
jfbOUWMEESTER

Rob Koelman

Citaat van: jfbouwmeester op november 24, 2014, 20:54:53 PMWat is het nut als wilde vogels op vogelgriep worden onderzocht? Je kan de wilde vogels toch niet behandelen tegen deze ziekte om zo de besmetting in de stallen te voorkomen?

Het gaat er nu vooral om om potentiële besmettingsbronnen te identificeren. Er is onduidelijkheid over waar de agressieve variant van de vogelgriep bij de pluimveebedrijven vandaan komt. Wilde vogels zijn puur theoretisch een mogelijke bron, maar om daar meer duidelijkheid over te krijgen is nader onderzoek nodig.

Laten ze ondertussen vooral ook goed kijken naar de menselijke factor (al die transporten over grote afstand tussen allerlei pluimveebedrijven)...
Met vriendelijke groet, Rob

ArjenDrost †

Maaruh, willen ze nu alle zwanen, meeuwen en eenden in Nederland gaan vangen? Of gewoon willekeurig een aantal?

Rob Koelman

Citaat van: ArjenDrost op november 24, 2014, 22:01:31 PMMaaruh, willen ze nu alle zwanen, meeuwen en eenden in Nederland gaan vangen? Of gewoon willekeurig een aantal?

Wat denk je zelf?  ;)

Overigens zullen er genoeg ecologische onderzoeksbureaus zijn die maar wat graag de opdracht zouden willen krijgen om - als het gaat om meeuwen, eenden, ganzen en zwanen - alles wat los en vast zit te vangen en te swabben. Zeker nu het reguliere veldwerk afgelopen is...
Met vriendelijke groet, Rob

Jan Hendriks (ZH)

Citaat van: jeroenroelofsen op november 24, 2014, 15:00:22 PM
Stel (en ik zeg bewust stel) dat toch trekvogels het hier naar toe hebben gebracht. Dan is er nog steeds een andere vector nodig om het in de stal te krijgen.
Daar zijn eigen maar een paar opties voor
- Natuurlijke weg, trekvogels komen in de stal. Dit is wel uitgesloten omdat er niet zomaar vogels in een stal naar binnen kunnen vliegen
- Natuurlijke weg, virus verspreid zich door de lucht. Daar geloof ik ook niet in, dan verwacht je veel meer besmettingen
- Menselijke weg, bijv. boer loopt met laarzen door besmette vogelpoep en brengt het zo zelf de stal in. Ik denk dat die laatste optie dan nog de meest waarschijnlijke is ALS het al door trekvogels hier naar toe is gebracht.

Oftewel, de besmetting is volgens mij hoe dan ook via menselijke weg IN de stal gekomen.

Zou via het voer misschien ook besmetting kunnen plaatsvinden? Waar komt het vandaan, waar bestaat het uit, welke bewerkingen ondergaat het en hoe vindt het vervoer plaats? Ik lees daar nooit wat over. 

Mark Zevenbergen

Citaat van: jfbouwmeester op november 24, 2014, 20:54:53 PM
Wat is het nut als wilde vogels op vogelgriep worden onderzocht?

Je kan de wilde vogels toch niet behandelen tegen deze ziekte om zo de besmetting in de stallen te voorkomen?

Jan Bouwmeester
Een klein bedenksel (en laat ze in Wageningen maar uitzoeken of er ook iets van waarheid in zit).....
Dat heeft inderdaad geen nut, want wilde vogels zijn niet behandeld met antibiotica, kunstmatige groeimiddelen etc.... Hierdoor hebben zij een laag patogeen virus bij zich waar ze niet ziek van worden.
Een aantal 'stalkippen' krijgen dit laag patogene virus 'per ongeluk' MAAR krijgt tevens van alles toegestopt om snel en GEZOND op te groeien. Laat hier nu net een stofje bij zitten waarvan het laag patogene virus denkt 'kip-ik-heb-je', zodat het zich vormt tot een 'dodelijke' hoog patogene variant....

just my 2 cents... Mark

ArjenDrost †

#39
Citaat van: Jan Hendriks (ZH) op november 24, 2014, 23:32:38 PM
Zou via het voer misschien ook besmetting kunnen plaatsvinden? Waar komt het vandaan, waar bestaat het uit, welke bewerkingen ondergaat het en hoe vindt het vervoer plaats? Ik lees daar nooit wat over.
Ik verwacht dat het virus niet zo lang buiten een lichaam kan overleven. Maar dat weet ik dan weer niet zeker...


Citeerwaarvan het laag patogene virus denkt 'kip-ik-heb-je
Dat vind ik dan wel weer een mooie woordspeling ;D


edit: Even gezocht en het volgende hierover gevonden:
CiteerHow long the flu virus remains on an object varies. But, in general, the flu virus can live outside of a body from between a few seconds to 48 hours. How long it lives on objects depends on the strain and the type of object it's contaminated. The flu virus can survive on your hands for about one hour.

Dus niet heel waarschijnlijk, maar ook wel mogelijk, denk ik.

xerocomis

Kunnen ratten dit virus ook verspreiden en zo ja kunnen die in de schuren komen?
Met vriendelijke groet,
Bas de Graaff

jeroenroelofsen

Geen idee of dat kan (het verspreiden door ratten), maar als ze in de schuren kunnen komen zou ik dat best een issue vinden. Je zorgt dan immers voor een enorm potentieel risico.
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

ArjenDrost †

Citaat van: xerocomis op november 25, 2014, 08:33:22 AM
Kunnen ratten dit virus ook verspreiden en zo ja kunnen die in de schuren komen?

Daar hebben we Google voor...

De eerste hit (en dat is dit keer niet Wikipedia) zegt dat vogelgriep nog nooit is vastgesteld in ratten, konijnen of verschillende andere kleine zoogdieren.

migratorius

Citaat van: jeroenroelofsen op november 24, 2014, 15:00:22 PM
Stel (en ik zeg bewust stel) dat toch trekvogels het hier naar toe hebben gebracht. Dan is er nog steeds een andere vector nodig om het in de stal te krijgen.
Ik hoorde gisteren dat het in sommige Duitse deelstaten nu verboden is vogels nog vijverwater te drinken te geven en dat het kraanwater moet zijn.
Als oppervlaktewater de gebruikelijke drinkwaterbron voor pluimvee is (dat spaart kosten dus het lijkt me niet onlogisch) dan kunnen trekvogels natuurlijk wel degelijk de oorzaak zijn.

JanHein

HPM

Citaat van: migratorius op november 25, 2014, 09:09:05 AM
Citaat van: jeroenroelofsen op november 24, 2014, 15:00:22 PM

Stel (en ik zeg bewust stel) dat toch trekvogels het hier naar toe hebben gebracht. Dan is er nog steeds een andere vector nodig om het in de stal te krijgen.

Ik hoorde gisteren dat het in sommige Duitse deelstaten nu verboden is vogels nog vijverwater te drinken te geven en dat het kraanwater moet zijn.
Als oppervlaktewater de gebruikelijke drinkwaterbron voor pluimvee is (dat spaart kosten dus het lijkt me niet onlogisch) dan kunnen trekvogels natuurlijk wel degelijk de oorzaak zijn.

JanHein

Trekvogels drinken ook slootwater.
Alle sloten ruimen!

Herman van der Meer

jeroenroelofsen

Citaat van: migratorius op november 25, 2014, 09:09:05 AM
Citaat van: jeroenroelofsen op november 24, 2014, 15:00:22 PM
Stel (en ik zeg bewust stel) dat toch trekvogels het hier naar toe hebben gebracht. Dan is er nog steeds een andere vector nodig om het in de stal te krijgen.
Ik hoorde gisteren dat het in sommige Duitse deelstaten nu verboden is vogels nog vijverwater te drinken te geven en dat het kraanwater moet zijn.
Als oppervlaktewater de gebruikelijke drinkwaterbron voor pluimvee is (dat spaart kosten dus het lijkt me niet onlogisch) dan kunnen trekvogels natuurlijk wel degelijk de oorzaak zijn.

JanHein
Vraag is dan, hoe lang overleeft zo'n virus in oppervlakte water. Daarbij moet het toch heel simpel aan te tonen zijn of oppervlakte water virus deeltjes bevat?
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

Dorine

Citaat van: ArjenDrost op november 25, 2014, 09:04:25 AM
Citaat van: xerocomis op november 25, 2014, 08:33:22 AM
Kunnen ratten dit virus ook verspreiden en zo ja kunnen die in de schuren komen?

Daar hebben we Google voor...

De eerste hit (en dat is dit keer niet Wikipedia) zegt dat vogelgriep nog nooit is vastgesteld in ratten, konijnen of verschillende andere kleine zoogdieren.

Maar als een rat, konijn of wat dan ook een besmet terrein bezoekt zullen zij hun pootjes niet ontsmetten als ze weer gaan.
Dorine van Asten
peregrines.nl

xerocomis

Ik weet wel dat kippen houden ratten aantrekt, makkelijke voedselbron. Ik heb kennissen met kippen en ze hebben er allemaal last van. Gaatje van 1cm is genoeg, hoorde in nog op de radio vanmorgen naar aanleiding van extra meldingen van de zwarte rat.

Met vriendelijke groet,
Bas de Graaff

jeroenroelofsen

#48
Citaat van: Dorine op november 25, 2014, 09:35:47 AM
Citaat van: ArjenDrost op november 25, 2014, 09:04:25 AM
Citaat van: xerocomis op november 25, 2014, 08:33:22 AM
Kunnen ratten dit virus ook verspreiden en zo ja kunnen die in de schuren komen?

Daar hebben we Google voor...

De eerste hit (en dat is dit keer niet Wikipedia) zegt dat vogelgriep nog nooit is vastgesteld in ratten, konijnen of verschillende andere kleine zoogdieren.
Maar als een rat, konijn of wat dan ook een besmet terrein bezoekt zullen zij hun pootjes niet ontsmetten als ze weer gaan.
Maar dan verwacht je toch dat het in meerdere stallen mis zou gaan. In Hekendorp was het maar in één stal vastgesteld.
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

peter van santbrink

Citaat van: ArjenDrost op november 25, 2014, 09:04:25 AM
Citaat van: xerocomis op november 25, 2014, 08:33:22 AM
Kunnen ratten dit virus ook verspreiden en zo ja kunnen die in de schuren komen?

Daar hebben we Google voor...

De eerste hit (en dat is dit keer niet Wikipedia) zegt dat vogelgriep nog nooit is vastgesteld in ratten, konijnen of verschillende andere kleine zoogdieren.

maar ze zouden het wel kunnen verspreiden doordat ze buiten door besmet materiaal lopen en het zo naar binnen transporteren

Rob Koelman

Het onderzoek naar de eventuele aanwezigheid van het vogelgriep-virus bij wilde vogels blijkt te bestaan uit het verzamelen van (verse) uitwerpselen.

Zie: http://www.npo.nl/nos-journaal/27-11-2014/POW_00722925 (vanaf 21.34)...
Met vriendelijke groet, Rob

HPM

Nu weer vogelgriep in Zoeterwoude. Moet nu ook de jacht op Witkruintapuiten en Afrikaanse Woestijngrasmussen worden stopgezet? Die vallen binnen de veiligheidszone van 10 km.
De Woestijngrasmus viel ook al binnen de zone van de uitbraak in Langeraar. Je zou bijna aan een verband gaan denken  ;)
Herman van der Meer

Rein Genuït

#52
Herman je vraag impliceert dat alle menselijke en dierlijke activiteit in de betreffende regio word stilgelegd, zie je het al voor je??


Zolang niemand van de bezoekers aan de grasmus een pluimveebedrijf in de regio of de rest van het land bezoekt is er niets aan de hand.
En als ik pluimveehouder was zou ik elke bezoeker sowieso niet verder dan het hek laten komen....
Coming soon! Something profound and Interesting in this space! Stay tuned!

Groet, Rein

Kijk ook eens op mijn blog

https://keeponbirding.blogspot.nl

of naar mijn foto's

https://www.flickr.com/photos/reinder_genuit/

HPM

Rein, er is toch ook een jachtverbod aan verbonden?
Herman van der Meer


Rob Koelman

Citaat van: Bas vd Burg op november 30, 2014, 12:49:30 PMhttp://www.omgevingsdienstzhz.nl/Laatste%20nieuws/0/186/Update-jachtverbod-door-vogelgriep/#.VHsBz8nb_qA

Ook is er een jachtverbod op alle dieren ingesteld. [...] Er mogen geen schadeveroorzakende dieren worden gevangen of gedood.

De woestijngrasmus van Alphen kan nou niet bepaald beticht worden van het zelf veroorzaken van schade. Wel zijn er indirecte effecten in de vorm van vertrapping van vegetatie en slootkanten door massaal toegestroomde vogelaars. Ook is er hier en daar wat schade aan ego's (zowel aan de 'wij' als aan de 'zij' kant). Verder is er geen vogelaar die het beestje wil vangen of doden... (Dat mag het lokale smelleken doen)
Met vriendelijke groet, Rob

Rein Genuït

Dat is zo Herman, maar het  waarom daarvan ontgaat me. Het feit dat mensen, of het nu jagers zijn of vogelaars, door de polders lopen zal niets bijdragen aan de verspreiding van het virus zolang zij geen pluimveebedrijf bezoeken.
Boeren mogen nog gewoon het land in met tractoren en machines. De genomen maatregelen zijn zo krom als het maar zijn kan.
Zolang ik nog beelden zie van ruimingen waar gewoon in de buitenlucht met shovels de kippen in vrachtwagens geladen worden en de veren door de lucht vliegen lijkt het me verstandiger om eerst daar eens wat zorgvuldiger mee om te gaan.
Coming soon! Something profound and Interesting in this space! Stay tuned!

Groet, Rein

Kijk ook eens op mijn blog

https://keeponbirding.blogspot.nl

of naar mijn foto's

https://www.flickr.com/photos/reinder_genuit/

HPM

Ik begrijp die jacht- en vangmaatregel ook niet.
Herman van der Meer

Rein Genuït

#58
Gelukkig, ben dus niet de enige die er zo over denkt  ;D


Wat men nu doet is paniekvoetbal en het voor de buitenwacht laten lijken dat men er alles aan doet. Het opsporen van de bron is kennelijk
te moeilijk....
Coming soon! Something profound and Interesting in this space! Stay tuned!

Groet, Rein

Kijk ook eens op mijn blog

https://keeponbirding.blogspot.nl

of naar mijn foto's

https://www.flickr.com/photos/reinder_genuit/

Bas vd Burg

Goed verwoord Rein :duim: De maatregelen zijn idd zo krom als het maar zijn kan.

@Rob, ik snap jouw post niet zo. Het zal wel gaan om het woordje "jacht" uit een post van Herman. Maar jij weet ook wel wat hij daarmee bedoeld (toch? Iets met soortenjagers = ander woord voor twitchers)
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012