Hoofdmenu

vogelgriep

Gestart door jeroenroelofsen, november 17, 2014, 08:27:45 AM

Vorige topic - Volgende topic

jeroenroelofsen

Nu er in de buurt van Gouda (Hogebrug ligt hier) een nogal besmettelijke variant van de vogelgriep is uitgebroken geld in een straal van 10km een algeheel vervoersverbod.
Is dat iets waar je als vogelliefhebber nog rekening mee moet houden? Bijv het mijden van gebieden in deze zone (De Reeuwijkse plassen vallen in deze zone, maar bijv ook Willeskop bij Polsbroek).
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

Oenanthe

Ringwerk is in ieder geval in heel Nederland tot nader bericht verboden. Bij veldwerk blijf je zo ver van de vogels vandaan dat een verbod niet zal worden afgekondigd en er geen risico's zijn lijkt me.

http://www.vogeltrekstation.nl/nieuws/verbod-tot-nader-order-op-vangen-wilde-vogels-door-vogelgriep
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

Bart van Hoogstraten

Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

jeroenroelofsen

Ja gelukkig wel.
Blijft de vraag natuurlijk, hoe is dit bedrijf besmet geraakt. Wat ik er volgens mij van gelezen heb is dat het ook maar in één stal is geweest. Een toevalstreffer lijkt me bij het screenen op de vogelgriep.
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

jeroenroelofsen

Volgens experts van de EU kan het uitbreken van de vogelgriep komen door Trekvogels;
http://nos.nl/artikel/722425-vogelgriep-door-trekvogels.html
Citeer
Pluimvee-experts van de Europese Commissie denken dat de besmetting met vogelgriep veroorzaakt is door trekvogels. Die zijn op hun winterroute naar het zuiden vermoedelijk in contact geweest met vogels uit Azië. In Japan en Korea komt deze vorm van vogelgriep veel vaker voor.

Vraag ik me toch af hoe? De getroffen boerderij heeft immers geen uitloop, waardoor contact met trekvogels mijns inziens nagenoeg nul is.
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

Cygnus

Uit het citaat blijkt al dat deze experts pluimvee-experts zijn en geen trekvogel-experts.
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

ArjenDrost †

Citaat van: jeroenroelofsen op november 17, 2014, 15:03:45 PM
Volgens experts van de EU kan het uitbreken van de vogelgriep komen door Trekvogels;
http://nos.nl/artikel/722425-vogelgriep-door-trekvogels.html
Citeer
Pluimvee-experts van de Europese Commissie denken dat de besmetting met vogelgriep veroorzaakt is door trekvogels. Die zijn op hun winterroute naar het zuiden vermoedelijk in contact geweest met vogels uit Azië. In Japan en Korea komt deze vorm van vogelgriep veel vaker voor.

Vraag ik me toch af hoe? De getroffen boerderij heeft immers geen uitloop, waardoor contact met trekvogels mijns inziens nagenoeg nul is.
Ik vraag me eerder af via welke trekroutes onze vogels met vogels uit Japan en Korea in aanraking geweest zijn...  :rolleye: :rolleye:

jeroenroelofsen

Citaat van: ArjenDrost op november 17, 2014, 15:20:31 PM
Ik vraag me eerder af via welke trekroutes onze vogels met vogels uit Japan en Korea in aanraking geweest zijn...  :rolleye: :rolleye:
Er zijn de laatste tijd wel wat Aziatische soorten deze kant op gekomen. Die kunnen natuurlijk in aanraking geweest zijn met vogels uit Japan/Korea. Dus in 2 of 3 stappen. Maar dan zou je toch ook onder die populatie trekvogels (waar deze besmetting uit zou komen) veel verzwakte/zieke soorten moeten zien?
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

Rob Koelman

Ik zou de besmettingsbron eerst en vooral zoeken bij de internationale handel in pluimvee.

Wilde soorten als bron van een besmettelijke (pluim)veeziekte aanwijzen is een truc die de agrarische industrie vaker toepast, zodat zij zelf hun handen in onschuld kunnen wassen...
Met vriendelijke groet, Rob

ArjenDrost †

Citaat van: jeroenroelofsen op november 17, 2014, 15:43:08 PM
Citaat van: ArjenDrost op november 17, 2014, 15:20:31 PM
Ik vraag me eerder af via welke trekroutes onze vogels met vogels uit Japan en Korea in aanraking geweest zijn...  :rolleye: :rolleye:
Er zijn de laatste tijd wel wat Aziatische soorten deze kant op gekomen. Die kunnen natuurlijk in aanraking geweest zijn met vogels uit Japan/Korea. Dus in 2 of 3 stappen. Maar dan zou je toch ook onder die populatie trekvogels (waar deze besmetting uit zou komen) veel verzwakte/zieke soorten moeten zien?
Hoeveel zijn dat er? En komen die ook zover oostelijk voor dat ze in aanraking komen met vogels uit de echt oostelijke trekroute? Een enkele dwaalgast daargelaten zijn dat er volgens mij erg weinig.


Mij lijkt een door mensen veroorzaakte (al dan niet via pluimveehandel) inderdaad een heel stuk logischer.


Groeten, Arjen

jeroenroelofsen

Citaat van: jeroenroelofsen op november 17, 2014, 15:03:45 PM
Vraag ik me toch af hoe? De getroffen boerderij heeft immers geen uitloop, waardoor contact met trekvogels mijns inziens nagenoeg nul is.

Citaat van: ArjenDrost op november 17, 2014, 16:26:51 PM
Mij lijkt een door mensen veroorzaakte (al dan niet via pluimveehandel) inderdaad een heel stuk logischer.
Groeten, Arjen

Citaat van: Rob Koelman op november 17, 2014, 15:46:24 PM
Ik zou de besmettingsbron eerst en vooral zoeken bij de internationale handel in pluimvee.
Wilde soorten als bron van een besmettelijke (pluim)veeziekte aanwijzen is een truc die de agrarische industrie vaker toepast, zodat zij zelf hun handen in onschuld kunnen wassen...

Zijn we het daar over eens.  ;)
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

Oenanthe

Citaat van: jeroenroelofsen op november 17, 2014, 15:43:08 PM
Er zijn de laatste tijd wel wat Aziatische soorten deze kant op gekomen. Die kunnen natuurlijk in aanraking geweest zijn met vogels uit Japan/Korea. Dus in 2 of 3 stappen. Maar dan zou je toch ook onder die populatie trekvogels (waar deze besmetting uit zou komen) veel verzwakte/zieke soorten moeten zien?

Het vogelgriepvirus is niet bij zangvogels bekend en die vormen het leeuwendeel van de Aziatische dwaalgasten in Europa. Feitenmateriaal over overdracht van het virus is er bij mijn weten weinig of niet. Of het zou helpen weet ik ook niet want mensen reageren nergens zo paniekerig op als op enge ziektes uit de natuur. Hondsdolheid of vogelgriep of alleen maar de angst om 'ziek te worden' als je een wild dier aanraakt: het is allemaal hysterie en daar helpt geen argument tegen.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

Ted van der Knaap

groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

Rob Koelman

De maatregelen m.b.t. de vogelgriep zijn aangepast. Specifieke beperkingen voor wilde dieren (jacht, vangen voor onderzoek) gelden alleen nog in het zogenaamde beschermingsgebied en het toezichtsgebied. Een beschrijving van deze gebieden is te vinden in dit document (bijlagen 1 en 2): http://www.rijksoverheid.nl/documenten-en-publicaties/regelingen/2014/11/18/regeling-maatregelen-bestrijding-vogelgriep-2014.html

Daarbuiten kan onderzoek, waaronder het vangen van vogels op ringstations, dus weer gewoon plaatsvinden...

Met vriendelijke groet, Rob

jeroenroelofsen

In deze pdf staat een kaartje van het gebied waar de beperkingen nog wel gelden.
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

Oenanthe

Nieuw geval geconstateerd in Ter Aar. We zijn weer terug bij af: voorlopig drie dagen vangverbod.

http://www.vogeltrekstation.nl/
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

Mark Zevenbergen

Citaat van: Oenanthe op november 20, 2014, 16:20:39 PM
Nieuw geval geconstateerd in Ter Aar. We zijn weer terug bij af: voorlopig drie dagen vangverbod.

http://www.vogeltrekstation.nl/

Ja hé.... Zo krijgen die laatse jonge zwanen hier nooit een ring. Alhoewel? Misschien kunnen we ze meteen 'swappen'....

Wilfred

Citaat van: Ted van der Knaap op november 17, 2014, 18:49:59 PM
"trekvogels brengen geen vogelgriep" 

zie: https://nioo.knaw.nl/nl/pers/aangetoond-trekvogels-brengen-geen-vogelgriep-maar-krijgen-het-hier


Ik las vorige week in de krant dat de Kleine Zwaan als een van de  potentiele overbrengers wordt beschouwd wat betreft de besmettelijke virusvariant die nu actueel is. Ik zal nog eens nakijken of ik de bron kan achterhalen.

ArjenDrost †

Klopt, in Japan is deze vorm van vogelgriep bij Kleine Zwanen gevonden. Maar die vliegen dan weer niet van Japan naar Nederland... Bovendien kwamen de kippen helemaal niet buiten...

jeroenroelofsen

Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)


Douwe van der Ploeg

En wilde eenden zijn altijd trekvogels..?
Douwe van der Ploeg

Cygnus

#22
Het gaat om een Wintertaling die werd geschoten op het eiland Ummanz op Rügen. Wintertalingen zijn echte trekvogels maar er zijn slechts enkele terugmeldingen ten oosten van de Oeral. Het verhaal van een Duitse minister dat Wintertalingen uit Europa en Azie elkaar bij het Baikalmeer ontmoeten is kletskoek. We zullen de komende dagen wel meer van dit soort rare uitspraken van allerlei "deskundigen" te horen krijgen. Wel heel toevallig dat deze Wintertaling is ontdekt in vrijwel exact hetzelfde gebied waar in 2006 een grote uitbraak van vogelgriep begon (van het type H5N1).
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

migratorius


Mark Zevenbergen

Nog nergens iets over gelezen.... Maar voor mij een klein opvallend detail, dat de Klauwier spec. werd terug gevangen op het moment dat er in Nederland een vangverbod gold. Of hebben ze deze Oostelijke vogel direct gecheckt op vogelgriep om aan het vangverbod te ontkomen?

Douwe van der Ploeg

Daar is wel wat over gezegd, de klauwier was gevangen voordat het vangverbod was doorgegeven aan de daar aanwezigen, als ik het me goed herinner.

En ok, een wilde Eend dus, ipv een Wilde Eend ;)
Douwe van der Ploeg

Vincent de Boer

Met vriendelijke groet,

Vincent de Boer

Bart van Hoogstraten

In de gemeente Barneveld wonen 54.000 mensen en 2.900.000 kippen (Meer dan 50 kippen per inwoner. Alleen al het aantal kippen binnen die gemeente is vele malen groter dan bijvoorbeeld het aantal Grauwe Ganzen in heel Nederland). Ik kom daar regelmatig maar heb er echt nog nooit een kip gezien. Eigenlijk weet je dan toch al (zonder verder onderzoek) waar de oorzaak van het probleem ligt?!
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

jva

Jelle

jeroenroelofsen

Stel (en ik zeg bewust stel) dat toch trekvogels het hier naar toe hebben gebracht. Dan is er nog steeds een andere vector nodig om het in de stal te krijgen.
Daar zijn eigen maar een paar opties voor
- Natuurlijke weg, trekvogels komen in de stal. Dit is wel uitgesloten omdat er niet zomaar vogels in een stal naar binnen kunnen vliegen
- Natuurlijke weg, virus verspreid zich door de lucht. Daar geloof ik ook niet in, dan verwacht je veel meer besmettingen
- Menselijke weg, bijv. boer loopt met laarzen door besmette vogelpoep en brengt het zo zelf de stal in. Ik denk dat die laatste optie dan nog de meest waarschijnlijke is ALS het al door trekvogels hier naar toe is gebracht.

Oftewel, de besmetting is volgens mij hoe dan ook via menselijke weg IN de stal gekomen.
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)