moerasdikkopmos ?

Gestart door haakbek, november 16, 2014, 21:06:00 PM

Vorige topic - Volgende topic

haakbek

------------start kopiëren----------------------------

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://ijsselmonde.waarneming.nl/waarneming/view/95396857
Moerasdikkopmos - Brachythecium mildeanum gezien op 2014-11-16 Rhoon - Rhoonse Grienden
Foto's:

Toelichting:
op stam dode wilg
bij voorbaat dank Hans Meijer

------------einde kopiëren----------------------------

vdvaart

Ik denk dat dit geen mildeanum is, de blaadjes lijken mij te smal. Kun je wat zeggen over de lengte van de nerf?
Met vriendelijke groet
Koos van der Vaart

haakbek

Hoi koos
Zal het mosje vanavond nader bekijken ben nu aan het werk ;D
Groet
Hans

Ben Kruijsen

lijkt mij zeker geen mildeanum. In eerste instantie denk je gauw aan Racomitrium door die witte bladtoppen, maar niet alle blaadjes hebben dat én dat geslacht komt niet op bomen of rottend hout voor. Ik zit te denken aan heel vochtige Brachythecium populeum op basis van die fijne bladtop. De soort komt veel voor in het rivierengebied oa op essenhakhout. Ik zou wel eens foto's in droge toestand willen zien. Zijn de takjes dan met mooi aanliggende blaadjes?  Onder de  :micro: moet je dan nerven zien die tot in de bladtop lopen. Enfin het is een suggestie.

haakbek

Hallo Ben
Nog wat foto's toegevoegd ook van stengel in droge toestand
Blaadjes zijn dan wel aanliggend met binoculair is ook te zien dat nerf doorloopt tot aan bladtop
Groet
Hans

Ben Kruijsen

tja lastig toch niet zulke aanliggende blaadjes. In droge toestand toch? Vergelijk eens met http://www.verspreidingsatlas.nl/2564

haakbek

Hallo Ben

ik vind het er erg veel op lijken zeker ook omdat ik met binoculair kan zien dat de nerf doorloopt tot de bladtop , als je twijfelt stuur ik je wat op

groet

hans

Ben Kruijsen

volgens mij zit je met populeum goed. Mooie soort trouwens met bijzondere kapselstelen (niet gezien hier). Halve steel ruw, half glad, mooie kleine dikke kapseltjes.

haakbek

ja zag het in het boek staan als ik weer tijd heb om in het veld te gaan ga ik nog is kijken kon geen kapsels vinden gisteren , wat is de tijd dat ze kapsels hebben ?
ik vond het ook een mooie soort die ik in mijn regio waar ik zoek nog niet had gezien
nog bedankt voor je reacties
groet
hans

vdvaart

Het item is weer een eind verder sinds ik het laatste keek! Ik zie geen nieuwe foto's? Waarom populeum en geen reflexum, de soort waar ik nu al heel lang naar uitkijk in de Biesbosch? Vroeger veel gevonden maar hij lijkt wel verdwenen. Populeum vind ik meestal op steen. Ik wil het wel bekijken.
Met vriendelijke groet
Koos van der Vaart

haakbek

hoi koos ik heb wat foto`s bijgevoegd en de nerf bekeken met mn bino en die loopt door tot aan eind bladtop zoals eerder vermeld

groet

hans

mocht je wat willen bekijken stuur ik wel wat  ;D

vdvaart

Ik zie twee foto's, is één van de twee nieuw? Reflexum heeft ook een tot in de top doorlopende nerf.
Met vriendelijke groet
Koos van der Vaart

haakbek

ik weet dat reflexum dat ook heeft , vandaar mijn toegevoegde foto van een stengeltje in droge toestand , op de foto zie je niet dat de stengeltop gekromd is
Ik heb ook gemaild aan ben dat als hij nog twijfel had ik wel materiaal opstuur .
Groet

Hans

vdvaart

We praatten even langs elkaar, want ik zag geen extra foto's. Ik zie nu wat er aan de hand is, je hebt twee foto's toegevoegd aan de waarneming, die zijn op het forum niet te zien. Ik vind dat met deze foto's de identificatie als penseeldikkmos niet voor de hand ligt.
Met vriendelijke groet
Koos van der Vaart

haakbek

Prima zal ik wat materiaal opsturen?
Ook even nieuwsgierig denk je dat het die andere is?
Groet
Hans

Ben Kruijsen

goed dat Koos het materiaal gaat bekijken. Inderdaad is minder algemene reflexum de andere optie. Overigens komt populeum ook op bomen voor.

Pluijm

Ik ben benieuwd wat Koos er van gaat maken. Zou een wat opgerichte Zijdemos ook niet een optie zijn? Zoals vaak, pas met de  :micro: meer zekerheid.
Met vriendelijke groet,
Arno van der Pluijm

vdvaart

Het beeld van het gedroogde mos is niet het beeld van penseeldikkopmos, zoals Ben ook al aangaf, de blaadjes liggen niet op elkaar langs de stengel en de stengeltoppen ogen dus ook niet als penselen. Mossen voldoen niet altijd aan het standaardbeeld, maar toch. Ik hou rekening met fluweelmos, Zijdemos, de al genoemde dikkopmossen. Ik weet uit ervaring dat het niet gemakkelijk is om onder de bino goed te zien of een nerf ver doorloopt of echt tot in de top. Zodra ik het materiaal heb laat ik weten wat ik ervan maak.
Met vriendelijke groet
Koos van der Vaart

haakbek

Is prima koos ik stuur wat naar je op
Groet
Hans

haakbek

Ik heb voordat de post kwam een brief voor je on de bus gedaan
Groet
Hans

vdvaart

Zodra het uit de enveloppe kwam wist ik het eigenlijk al wel, maar ik heb het plichtsgetrouw onder de microscoop gelegd, het is gewoon zijdemos. Zie de (onbeholpen) foto.
Met vriendelijke groet
Koos van der Vaart

Ben Kruijsen

helder Koos, ook die foto is veelzeggend.

haakbek

Ok koos bedankt voor het checken,  ik had een paar stengels uit een doosje gehaald kon je dus niet duidelijk de gekromde toppen zien een les voor de volgende keer
Groet
Hans

vdvaart

Op geen van de foto's kon je eigenlijk de bladvorm goed zien. Op de eerste foto's zag je wel dat de spitsen smal en lang waren. Voor de dikkopmossen penseel en gekromd  geldt dat de blaadjes naar de stengel toe met een bocht wijder worden en dan weer wat inkrimpen naar de stengel toe, eigenlijk net als bij het grotere gewoon dikkopmos. Moerasdikkopmos is de meest duidelijke uitzondering in de familie, die heeft vaak echt driehoekige blaadjes maar de blaadjes zijn wel weer duidelijk groter dan die van zijdemos, dat ook echt driehoekige blaadjes heeft, zij het met een hele smalle basis en heel lange zijden. Als zijdemos zo nat is al op de eerste foto's zie je de gekromde stengels totaal niet en ook de plooien in de blaadjes niet, het lijkt een heel ander mos. Ik neem het dan vaak mee naar huis om het goed te laten drogen (duurt soms wel een dag). Of je moet ze even tegen je jas of broek uitdrukken, dan zie je het ook beter (een trucje dat ik van Arno van der Pluijm heb geleerd).
Met vriendelijke groet
Koos van der Vaart

haakbek

Ok koos bedankt voor de uitleg en voor het trucje
Groet
Hans