Geen idee wat het is

Gestart door vanerkelens, juli 19, 2007, 20:10:29 PM

Vorige topic - Volgende topic

vanerkelens

In een bak met water , stond een baksteen.......half in het water en half buiten het water en bovenop zaten 3 witte dingen.
Met veel moeite heb ik er een foto van kunnen maken....
Bij de uitvergroting, lijkt het wel of er een mug uit een wit zakje kruipt, maar of dat zo is.........??

J.A. (joke)

vanerkelens

en nog een foto

Mark van Veen

Het is een mug met schimmel, waarschijnlijk een van de schimmels die specifiek insekten aanvallen en doden.
groet,

Mark van Veen

vanerkelens

Nooit van gehoord, maar bijzonder interessant om te weten en zal goed op blijven letten in de bak.
Vandaar dat de vleugels zo raar aan de voorkant zitten, wat ik eigenlijk al zeer onlogisch vond.
Maar de schimmel heeft dus duidelijk een vaste vorm en grootte........want er zater er drie op een rij en alle drie zagen ze er hetzelfde uit.....??

Joke

vanerkelens

Ik ben net nog even gaan kijken in de waterbak en zag hetzelfde beeste, maar nu in kleinere vorm en ik heb hem duidelijker op de foto en er naast zaten nog twee beestjes met vleugels, maar dan donkerder van vorm......en het lijkt mij nu geen schimmel toe, maar toch echt een insekt........ik ga de foto morgen wel even toevoegen    

Mark van Veen

Ik ben benieuwd naar de foto's. MAar kijk maar eens naar de laatste foto hierboven: je ziet de sporendragers van de schimmel als speldenknopjes. De donkere streepjes op het achterlijf zijn de rugplaatjes van het verder geexplodeerde achterlijf. De schimmel heeft een, ik meen mij Entomophaga te herinneren.
groet,

Mark van Veen

vanerkelens

Dus als ik het goed begrijp, dan zou het zo kunnen zijn dat de donker vliegjes ernaast, besmet kunnen worden door de "witte schimmel" en dat er dan een soort tranformatie begint bij de vlieg, met een vast patroon (van de schimmel) en de vlieg er tenslotte uitziet, zoals de foto hierboven ??
Misschien dat de foto's morgen een beter uitsluitsel kunnen geven !

Joke

vanerkelens

Deze foto's heb ik gisteravond gemaakt en je ziet twee bruinige "vliegen" en dan weer het wittege insekt.
Je ziet duidelijk ook al enige verwitting bij de bruininge vliegen en ik heb dit wat uitvergroot.
Schimmel of niet.........in ben benieuwd

Joke

vanerkelens


vanerkelens


lreyns

#10
Duidelijk een schimmel "Entomophthora muscae" die leeft van vliegjes.
Kijk even op de volgende pagina.

http://www.victorbos.nl/displayimage.php?p=819
Met vriendelijke groeten,

Lucien Reyns