Kevertje 4mm met jongen

Gestart door vanerkelens, juli 19, 2007, 20:04:32 PM

Vorige topic - Volgende topic

vanerkelens

Ik vond dit kevertje op een omgezaagde boomstam en hij bleek zijn jongen op de vleugels te dragen (grootte rode en kleine witte), maar ik kan niet vinden wat voor kever het is.
Ik vond wel op een site kevertjes die er op leken, maar die blijken vooral voor te komen in de zuidelijke landen en afrika, dus dat kan eigenlijk niet.
Wie helpt mij op weg....
Ik heb eventueel meer foto's, mocht het nodig blijken.

J.A. (joke)

vanerkelens


Jeroen Nagtegaal

Het lijkt mwe sterk dat het jongen zijn, maar ik denk eerder parasieten,
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Robert Heemskerk

Ja, dit zijn volgens mij ook parasieten!

vanerkelens

Dat dacht ik in eerste instantie ook, maar er bleken meer van die kevertjes te zitten en ze bleken allemaal de beestjes op de rug te hebben en ze zaten ook alleen maar op die ene boomstam en niet op de omliggende boomstammen.
Maar ja........het zouden inderdaad ook parasieten kunnen zijn.
En als het wel jongen zouden zijn, dan zou je haast zeggen, dat ze levend baren en ik weet niet of kevers dat doen.
Ik kan ook nergens iets vinden wat er op lijkt en als in nou wist wat voor kever het is, dan kan ik ook beter bepalen of het jongen zijn of parasieten

Dus maar even wachten of iemand enig idee heeft in welke richting ik moet gaan zoeken voor de kever.

Joke

Th.Heijerman

Nee, kevers zijn niet levendbarend en die beestjes zijn mijten; de larven van deze kevers hebben een stevig kopkapsel en een weke thorax & abdomen. De kever is een Leperisinus, een bast/schorskever (Curculionidae: Scolytinae). Er zijn twee soorten, die allebij op essen leven ...

Theodoor

vanerkelens

Bedankt voor de info!!!!!!!!!......ik heb het even opgezocht op het internet, maar ik heb maar 1 foto kunnen vinden en inderdaad, dat was het kevertje, maar verder weinig als alleen maar boombarsten met voorbeelden van de loopbanen van waarschijnlijk de larven.
Verder vind ik het bijzonder vervelend voor het kevertje, met zulke grote mijten rond te moeten lopen, maar de natuur is "mooi doch genadeloos" soms.....zo zie je maar weer.

Joke