Orchissen uit de Drome

Gestart door A. Soeting, november 15, 2014, 17:13:22 PM

Vorige topic - Volgende topic

A. Soeting

Deze orchissen heb ik 6 jaar geleden in de Drome op de foto gezet.
Ik had ze fout benaamd want het zijn volgens mij geen Bijenorchissen.
De 3de foto is denk ik een hommelorchis, maar dat kan ik ook mis hebben.
Welke orchissen zijn dit. Foto's van 27 mei 2008

Lida

Jan Essink

de eerste 2 foto's is Ophrys holocericea spec. de 3 foto is Ophrys drumana
met vriendelijke orchideeën groet,

Jan Essink

A. Soeting

Dank je wel Jan.

Die eerste 2 foto's zijn dat misschien ook subspecies van Ophrys  holocerica (dat is dus de hommelorchis), omdat ze zo'n verschillende tekening op de lip hebben.
Ik heb de orchideeenboeken van J. Landwehr. Daar staan er verschillende in. Maar erg moeilijk om dan de juiste er uit te halen.
Ophrys drumana staat niet in dit boek.

Lida

Jan Essink

In de tijd dat Landwehr zijn boeken geschreven heeft was de naam drumana nog niet bekend.
Ikzelf heb de hommel toen wij er waren ook niet verder gedetermineerd
met vriendelijke orchideeën groet,

Jan Essink

Bert van Rijsewijk

Volgens mij zie ik bij de eerste foto kenmerken van de Ophrys scolopax.
Bert.

A. Soeting

hallo Bart

Ja daar zie ik ook wel wat van, het orchideeen boek er weer bijgepakt, dat is de sniporchis. Ik dacht echt dat het 2 verschillende soorten waren. Vandaar mijn vraag of het subspecies zijn. Maar het verspreidings gebied van de sniporchis zit daar net wel of net niet. Het verspreidingskaartje is te klein om dat goed te kunnen zien. Het grootste verspreidingsgebied is Spanje en langs de Middellandse zee en ook een deel van Frankrijk. Rijkt dat tot de Drome? Het boek is alleen met tekeningen. Maar de kleuren kunnen natuurlijk afwijken. Foto's zijn misschien beter. Al heb je daar ook kleurverschillen, bij de ene camera meer dan bij een andere.

Lida



Bert van Rijsewijk

Volgens Landwehr: "vanaf Chambery  naar het zuiden".
Dat is ruim boven Grenoble. De Drôme ligt ten zuid westen van Grenoble.
Qua verspreiding volgens mij geen probleem.


Bert.

A. Soeting

Ik ga de naam van de bovenste foto wijzigen in Sniporchis Ophrys scolopax Tenzij ik een berichtje krijg dat hij dat beslist niet is.
(Wat zijn orchideeen toch moeilijk)

Lida.