Paddenstoelennieuwsbrief

Gestart door Gert Kremer, november 13, 2014, 22:47:36 PM

Vorige topic - Volgende topic

Gert Kremer

in de Paddenstoelennieuwsbrief (kijk er altijd naar uit, klasse) staat een stuk over
Robbenoordbos Noord-Holland: Gespikkelde champignonparasol (Leucoagaricus marriagei) gevonden.
ik heb op 5-9-'14 zie bijlage gevonden.
Deze heb ik ingevoerd als Purperen champignonparasol, nu vraag ik mij af of dat wel juist is? Twee dagen later was ook de mijne niet meer aanwezig. de zwammetjes waren zeer breekbaar, verkleurde niet, kon ook geen echte geur ruiken.
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Gert Kremer

Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

wimperzwam

Het probleem van een aantal van deze soorten Champignonparasollen is, dat de makroscopische eigenschappen soms weinig verschillen en dat tussen sommige soorten ook de microscopische kenmerken dichtbij elkaar liggen. Het determineren van deze soorten vereist de nodige ervaring en kennis van deze groep. Ik heb al vaker opgemerkt dat het op naam brengen van een foto een riskante zaak is, toch geeft naar mijn indruk de foto's die van L. marriagei getoond worden de soort niet weer. Of het de soort nu wel of niet voorstelt, ook leden van de NMV doen er verstandig aan deze kritische soorten nog eens te laten controleren voordat ze ermee naar buiten treden. Een goede afbeelding van L. marrigei vertoont geen bruine - maar roze vezeltjes op de hoed die pas bij sterk verouderen wat dof bruin verkleuren. Een druppeltje ammonia op de hoed geeft een groen verkleuring. Het zou mij niet verbazen als de vondst L. tener (Tere champignonparasol) voorstelt.

Mvgr.,
Henk Huijser.

Gert Kremer

Henk bedankt.
zal deze invoering aanpassen naar Tere champignonparasol. Ik hoop volgend najaar deze weer te vinden en dan meenemen voor de mic.

Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

wimperzwam

Gert je hebt mij verkeerd begrepen, over jouw vondst heb ik geen uitspraak gedaan, alleen over de vondst die in de nieuwsbrief besproken wordt.

Mvgr.,
Henk Huijser.

Gert Kremer

Citaat van: wimperzwam op november 15, 2014, 09:54:04 AM
Gert je hebt mij verkeerd begrepen, over jouw vondst heb ik geen uitspraak gedaan, alleen over de vondst die in de nieuwsbrief besproken wordt.

Mvgr.,
Henk Huijser.

wat denk je dan van de mijne Henk. ik hoor heel graag je mening.
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

wimperzwam

De subtiele kleurverschillen tussen de diverse soorten worden op foto's lang niet altijd goed weergegeven. In jouw geval wil mijn kijk erop wel prijsgeven maar ik zeg erbij met veel twijfel. in zo'n geval laat ik een reactie op het forum meestal zitten. Er wordt al zoveel onzin in dit vak geproduceerd, dat ik probeer mijn bijdrage hieraan tot een minimum te beperken. Vergelijk ik beide foto's dan zou ik op basis van de eerste foto veel twijfel hebben, de tweede foto (tenminste op mijn scherm) laat in het bruin van de hoed wel iets van een lila-achtig zweempje zien en dan denk ik zou het toch.
Waar heb je dat ding eigenlijk gevonden?

Mvgr.,
Henk Huijser.

Gert Kremer

#7
Citaat van: wimperzwam op november 15, 2014, 10:22:26 AM
De subtiele kleurverschillen tussen de diverse soorten worden op foto's lang niet altijd goed weergegeven. In jouw geval wil mijn kijk erop wel prijsgeven maar ik zeg erbij met veel twijfel. in zo'n geval laat ik een reactie op het forum meestal zitten. Er wordt al zoveel onzin in dit vak geproduceerd, dat ik probeer mijn bijdrage hieraan tot een minimum te beperken. Vergelijk ik beide foto's dan zou ik op basis van de eerste foto veel twijfel hebben, de tweede foto (tenminste op mijn scherm) laat in het bruin van de hoed wel iets van een lila-achtig zweempje zien en dan denk ik zou het toch.
Waar heb je dat ding eigenlijk gevonden?

Mvgr.,
Henk Huijser.

Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Gert Kremer

Waar heb je dat ding eigenlijk gevonden?
N. Holland  Sluitgatbos  locatie X132.  Y546.
Naaldhout met wat loof opslag, zeer nat met doorlopende sloten (greppels) met water.
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Gert Kremer

Purperen champignonparasol.

dan laat ik deze zo staan. Henk bedankt voor de reaktie.
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.