zakdrager

Gestart door Caroline, juli 19, 2007, 10:28:39 AM

Vorige topic - Volgende topic

Caroline

In de afgelopen jaren heb ik enkele malen een zakdrager gevonden in de bebouwde kom, tussen de bestrating, met een zakje van ca. 8 mm lengte, voorzien van kleine zandkorreltjes. Het zakje heeft min of meer platte zijden in de lengterichting, alsof iemand er per ongeluk op heeft gestaan. Bijgaande foto geeft helaas weinig structuur en details, maar wellicht is desondanks te zien om welke soort het gaat.

zakdrager

Nee, op grond van de foto is een echt zekere determinatie niet mogelijk. Niettemin is de kans dat je het over Dahlica triquetrella hebt erg groot.

Henk

PS Leuk dat je naar zakdragers kijkt!

Caroline

Daarnet heb ik elders op de site foto's bekeken van Dahlica triquetrella en deze soort lijkt inderdaad zeer veel op de zakdrager die ik zo nu en dan in de bebouwde kom vindt. Toen ik het eerste exemplaar vond dacht ik dat het de landbewonende kokerjuffer Enoicyla pusilla betrof. Ik heb het beestje destijds een week in gevangenschap gehouden in een potje met vochtig zand. Hij/zij lustte appel en brood, maar het voer beschimmelde snel en ik heb hem/haar snel vrijgelaten.
Een aantal maanden later vond ik op de muur van een gebouw een vergelijkbaar, maar leeg zakje waar een donkerbruine pophuid uithing. Dit zakje heb ik naar Bert Higler gestuurd en hij vertelde me dat het een zakdrager was en geen kokerjuffer. Leuk om te weten dat het waarschijnlijk Dahlica triqutrella betreft! Bedankt voor het determineren Henk!