Zoogdieren in Zuid(elijk) Afrika

Gestart door edokreuzen, november 12, 2014, 14:56:00 PM

Vorige topic - Volgende topic

edokreuzen

Mijn vrouw en ik zijn begin volgend jaar van plan voor het eerst van ons leven enkele weken met een huurauto door het oostelijk deel van Zuid-Afrika rond te trekken. Via Alex Kwak kregen wij een link naar de ons tot nog toe onbekende site: http://www.veldshop.nl/boeken/reizen/zuid-afrika/. Hier troffen wij met name twee titels van boeken aan die ons erg aanspreken, te weten "Field Guide to Mammals of Southern Africa" van Chris & Mathilde Stuart én daarnaast "Smither's Mammals of Southern Africa: A Field Guide". Omdat ik echter nergens op het web recensies over (één van) beide boeken kan vinden, wil ik graag weten of iemand van jullie ons kan aanraden welk van beide wellicht de voorkeur verdient qua volledigheid, lay-out, ordening, overzichtelijkheid e.d. Wij hebben zojuist nog wel een uitstapje gemaakt naar de plaatselijke hoofdvestiging van de bibliotheek én de meest uitgebreide boekhandel van "ons" dorp Apeldoorn, maar aangezien dit géén universiteitsstad is konden wij nergens een exemplaar van één van beide boeken ter inzage krijgen. Helaas. Wie kan ons verder helpen op onze zoektocht?

Met hartelijke dank bij voorbaat ► Edo Kreuzen.
Pluk de dag én haast u langzaam!!

Bart van Hoogstraten

Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

edokreuzen

Beste Bart (lang leve dé alliteratie :blink:),

Laat ik daar nou inderdaad niet gekeken hebben :duim:. Zeker niet nu ik net vanmorgen op het journaal gezien heb dat deze grootgrutter zich ook al op "onze" Nederlandse markt gaat storten! Maar ik zal met alle plezier deze beide door jou vermelde links nader bestuderen...

Met vriendelijke groet: Edo.
Pluk de dag én haast u langzaam!!

Theo Linders

Ik heb met heel veel plezier de gids van Stuart & Stuart gebruikt. Met duidelijke foto's en veel beschreven kenmerken. De Smither's ken ik alleen uit de bieb, maar had imo vrij slechte tekeningen, maar er staan wel pootafdrukken in van veel dieren. . Kenmerken voor kleinere diersoorten als olifantsspitsmuizen ed ontbreken vaak in de Stuart & Stuart, maar ik weet niet hoe volledig de Smither's daarin is.... Ik zou gewoon voor die van Stuart & Stuart gaan.
mvg,
Theo Linders

www.jnm.nl
www.zootierliste.de

edokreuzen

Hallo Theo,

Bedankt voor ook jouw razendsnelle reactie evenals die van Bart!! Jouw uitleg laat niets aan duidelijkheid te wensen over...
Pluk de dag én haast u langzaam!!

Theo Linders

Geen dank!. Ik ben net op weg naar huis nog even bij de universiteitsbieb langs geweest om de Smither's beter te bekijken. Deze geeft zelfs bij elke individuele kleinere zoogdiersoort nog veel informatie, waar dat bij de ander veel meer gelumpt is. Maar de afbeeldingen zijn vaak geen hulp bij identificatie en door de vele tekst is hij ook iets minder overzichtelijk vind ik.

Misschien is het een idee om ergens een sticky topic te maken van beschikbare veldgidsen per gebied en een korte vergelijking waar mogelijk.
mvg,
Theo Linders

www.jnm.nl
www.zootierliste.de

edokreuzen

Dag Theo,

Het idee uit jouw laatste zin lijkt me een uitstekende suggestie. Ik heb zelf langzamerhand aardig wat natuurboeken in onze boekenkast staan, waarover ik qua (on)bruikbaarheid flink wat nuttige tips voor andere natuurliefhebbers kan vertellen...
Pluk de dag én haast u langzaam!!