Hoofdmenu

Botten

Gestart door Conny Hunnik, november 11, 2014, 23:00:27 PM

Vorige topic - Volgende topic

Conny Hunnik

Hallo,
Deze botten vond ik zondag in het bos. In eerste instantie twijfelde ik of ik deze wel op het forum moest zetten. Toch maar doen.
De hamvraag is natuurlijk wat voor botten dit zijn?
Groeten, Conny

Douwe van der Ploeg

Heb je ze gemeten? En welk bos? Probeer altijd een locatie te geven..
Douwe van der Ploeg

Conny Hunnik

In het bos in Naarder - Eng. Het waren best flinke botten. Niet gemeten, maar ik kan er morgen nog wel even langs gaan met een meetlat.

Rob Koelman

#3
De botten zijn een humerus (opperarm) en metacarpus (middenhandsbeen) van een herkauwer, meest waarschijnlijk een ree...

Met name het onderste bot (metacarpus) is te slank voor geit of schaap.
Met vriendelijke groet, Rob

Conny Hunnik

Dat zou heel goed kunnen, ik heb daar vaak een ree gezien.

jeroenroelofsen

Citaat van: Conny Hunnik op november 11, 2014, 23:14:09 PM
In het bos in Naarder - Eng. Het waren best flinke botten. Niet gemeten, maar ik kan er morgen nog wel even langs gaan met een meetlat.
Tip voor de volgende keer;
Leg iets tastbaars naast de botten. Een munt, papiergeld, sleutel of iets dergelijks. Dat scheelt je een extra bezoek (met de kans dat ze er niet meer liggen).
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

Conny Hunnik

Begrijp ik. Morgen ga ik weer terug naar deze plek. Neem een meetlint mee. Is dat een idee?

Douwe van der Ploeg

Of pak gewoon een stok uit het bos, breek die af zodat deze even lang is en neem de stok mee, als je liever niet aan botten zit ;)
Douwe van der Ploeg

Conny Hunnik

Maakt niet uit hoor. Morgen volgt een verslag.
Zoek nu mijn bed op.

Conny Hunnik

Hallo,
Moest wel even zoeken, zo midden in het bos, maar op het punt van opgeven heb ik ze toch weer gevonden. En foto's gemaakt met een meetlint ernaast.
Nog gezocht naar andere resten maar niet gevonden, is het niet gek dat er verder geen botten liggen?
Groetjes, Conny

Rob Koelman

Citaat van: Conny Hunnik op november 12, 2014, 21:36:54 PMis het niet gek dat er verder geen botten liggen?

Botten van dode dieren worden vaak door aaseters over een behoorlijke oppervlakte verspreidt.

Ik denk overigens nog steeds vooral aan ree. Voor een echt betrouwbare determinatie moet je de botten vergelijken met botten uit een zogenaamde referentiecollectie, waarin botten zitten waarvan precies bekend is van welke diersoort ze afkomstig zijn...
Met vriendelijke groet, Rob

Conny Hunnik

Dag Rob,
Ree is aannemelijk denk ik.
We laten het hier maar bij. Oké?
Groetjes,
Conny

gert95

Hoi Conny,

Ree is 100% goed. Heb zelf zo'n metacarpus van een ree omdat dit een bijzonder botje is, eigenlijk zijn het 2 botten die in de loop van de evolutie vergroeid zijn.
groeten Gert,

Rob Koelman

Citaat van: gert95 op november 19, 2014, 21:30:38 PMRee is 100% goed. Heb zelf zo'n metacarpus van een ree omdat dit een bijzonder botje is, eigenlijk zijn het 2 botten die in de loop van de evolutie vergroeid zijn.

Onder andere koeien, schapen en geiten hebben een vergelijkbare metacarpus (middenhandsbeen) en metatarsus (middenvoetsbeen). Die van geit en schaap lijken qua vorm en formaat op die van ree, maar zijn minder slank...
Met vriendelijke groet, Rob

gert95

Ja klopt, maar omdat ik dat botje heb kan ik zeggen aan de hand van de verhouding dat het van een ree is ;) Had dat er ff bij moeten zetten
groeten Gert,