wasplaat, zwartwordende?

Gestart door madelief, november 11, 2014, 20:51:06 PM

Vorige topic - Volgende topic

madelief

Nu dacht ik dat zwartwordende wasplaten altijd vochtig stonden, maar dat stond deze zeker niet. Toch lijkt hij het wel te zijn..
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/95310084
onzeker Zwartwordende wasplaat - Hygrocybe conica gezien op 2014-11-10 Meijendel - Ganzenhoek
Foto's:






Toelichting:
ik twijfel omdat op een vrij droge helling stonden en ik dacht dat ze meestal nogal vochtig moesten staan.
bij voorbaat dank Anke Burgers

wim veraghtert

dat ze altijd vochtig moeten staan, lijkt me een misvatting.
Komt vaak voor in droge graslanden.
Determinatie klopt.
admin nachtvlinders waarnemingen.be

Carolien

#2
Beste Madelief en Wim,

is de tweede foto ook een Zwartwordende Wasplaat? Lijkt me meer een Puntmuts. (maar ik zit er graag naast  ;D )

MVG,
Carolien

madelief

Beste Wim en Carolien,

Eerst even over het al dan niet nat staan. Misschien staat alleen de H.conica wat natter (rietvelden, duinvalleien ed) en de H. Nigrescens weer wat droger.
Wat betreft de Puntmutswasplaat. Ik weet het niet. Ze leken mij tot dezelfde soort behoren. De gele zijn de jongere, en de laatste leek mij er ook bij horen. En puntmuts is vrij zeldzaam. Denk niet dat ik die vind 😃. Maar het zou natuurlijk wel leuk zijn als het wel zo was.

Maar misschien komt er nog iemand bij die de knoop kan doorhakken.

Alvast bedankt,

Anke

Rob Koelman

Citaat van: madelief op november 11, 2014, 22:22:35 PMEn puntmuts is vrij zeldzaam. Denk niet dat ik die vind. Maar het zou natuurlijk wel leuk zijn als het wel zo was.

Zeldzaamheid zegt heel weinig als het gaat om de determinatie van paddenstoelen. Dus daar moet je je absoluut niet door laten leiden. Vrij zeldzaam betekent niets anders dan dat een soort niet heel algemeen is, en dat geldt voor heel veel soorten...
Met vriendelijke groet, Rob

Carolien

Madelief,

heb je toevallig ook nog foto's van de onderkant genomen? (lamellen, steel) Bij Wasplaten kan het ook nog wel eens handig zijn om te voelen of de hoed en steel wel/niet slijmig aanvoelt.

Ben ook benieuwd naar de reactie van anderen,

groetjes Carolien

Carolien

#6
Zeldzame Paddo's.. Daar weet jij alles van Rob, of niet ;D (De Stellate Bovisten.....) Ik vind het nog steeds een geweldig verhaal!!! (aanhouder wint!!!!!)

madelief

Hoi Carolien,

Helaas, dat heb ik niet gedaan. Ik had in het veld zo het idee dat het weinig anders kon zijn, hoewel ik er door de standplaats niet helmaal zeker van was, dat ik dat niet meer gedaan heb. Niet handig dus.

Groetjes, anke

wimperzwam

H. nigrescens is een synoniem van H. conica of wordt hooguit als var. gezien.

Mvgr.,
Henk Huijser.