Ha Jeroen,
Op basis van alleen de foto van de gaasvlieg zou ik het nauwelijks durven - ik kan er te weinig van de belangrijke details op herkennen. Maar met de in elkaar gedraaide eitjes erbij en jouw opmerking "groot" kan het niet missen.
Het betreft
deze waarneming
Foto (c) Jeroen Breidenbach
Afgezien van die twee dingen, zou de kop geheel ongevlekt moeten zijn (
Ch.carnea een zwart streepje op de wang voor de ogen) en komt het eerste dwarsadertje tussen R en M
in de intermediaalcel uit (ipv van ver erachter bij
Ch.carnea). Die twee dingen kun je "herkennen" op de foto als je al een sterke aanwijzing hebt dat het een
Nineta is, maar als je het alleen uit de foto moet halen is het te hachelijk.
Welke
Nineta is dan weer een ander verhaal. Je zou erg goed moeten kunnen beoordelen of de dwarsaders in de vleugels helemaal groen zijn, of misschien toch minimaal zwarte uiteinden hebben. Verder dan de lengte van de scapus (grote eerste antennesegment) goed kunnen beoordelen en de vorm van de vleugelvoorrand/costa. Het houdt allemaal niet over - gaasvliegen van foto blijft lastiger/hachelijker dan leuk is (en als je het beest bij de hand hebt kijk he uiteraard ook naar het genitaal).
Als je grotere foto's en/of andere aanzichten van kop en vleugels hebt kan ik er misschien meer mee (maar jij vast ook wel)

P.S. Voor de toekomst: Gaasvliegen die je hebt gevangen bij nachtvlinderen mag je altijd graag voor me bewaren (!)