In elkaar gevlochten gaasvliegeitjes - Nineta flava

Gestart door Yeronimo, november 10, 2014, 15:39:37 PM

Vorige topic - Volgende topic

Yeronimo

Citaat van: Arp op november 10, 2014, 14:56:41 PM
Het zijn zeker eitjes van een Chrysopidae. Een soortnaam zal net zo zeker niet lukken, maar je kunt wel op basis van het "legpatroon" iets zeggen over een groep soorten die de eitjes aldus afzetten. Ander methodes zijn bundels van eitjes dicht op elkaar, met de steeltjes in elkaar gedraaid, in groepen dichter op elkaar dan dit, maar niet in elkaar gedraaid, of juist gespreid afgezet, zoals hier - vaak nog veel verder uit elkaar zodat je de eitjes ook "solitair" tegenkomt (moeilijk te vinden).

Mijn overzicht van de legmethodes is nog niet compleet en hat kan soms zelfs binnen één geslacht per soort verschillen. Dat gezegd is deze manier van afzetten gebruikelijk voor onder andere(!) de meest algemene gaasvlieg Chrysoperla carnea s.l., maar beslist niet beperkt tot deze soort. Beter invoeren dus als "Chrysopidae indet"

Voorbeeld daarvan afgebeeld ter kennisgeving  :blink: http://waarneming.nl/waarneming/view/86109785
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

Arp

Ha Jeroen,

Da's een leuke!! Moet een Nineta sp. zijn. Heb je haar nog?
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Yeronimo

Citaat van: Arp op november 10, 2014, 17:10:11 PM
Ha Jeroen,

Da's een leuke!! Moet een Nineta sp. zijn. Heb je haar nog?

En dan blijkt dat ik haar nog foutief gedetermineerd heb ook  :-X Denk je die lastige, maar geweldig boeiende, gaasvliegjes eens een beetje te begrijpen... Natuurlijk is mijn vraag dan, vanwaar Nineta spec.?
In ieder geval heb ikzelf de gaasvlieg niet meer, ze was helaas al overleden op het moment van fotograferen. Ik heb haar samen met de eitjes gedoneerd aan mijn ouders die last hadden van luizen op hun mooie tuinplantjes
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

Arp

#3
Ha Jeroen,

Op basis van alleen de foto van de gaasvlieg zou ik het nauwelijks durven - ik kan er te weinig van de belangrijke details op herkennen. Maar met de in elkaar gedraaide eitjes erbij en jouw opmerking "groot" kan het niet missen.


Het betreft deze waarneming

Foto (c) Jeroen Breidenbach


Afgezien van die twee dingen, zou de kop geheel ongevlekt moeten zijn (Ch.carnea een zwart streepje op de wang voor de ogen) en komt het eerste dwarsadertje tussen R en M in de intermediaalcel uit (ipv van ver erachter bij Ch.carnea). Die twee dingen kun je "herkennen" op de foto als je al een sterke aanwijzing hebt dat het een Nineta is, maar als je het alleen uit de foto moet halen is het te hachelijk.

Welke Nineta is dan weer een ander verhaal. Je zou erg goed moeten kunnen beoordelen of de dwarsaders in de vleugels helemaal groen zijn, of misschien toch minimaal zwarte uiteinden hebben. Verder dan de lengte van de scapus (grote eerste antennesegment) goed kunnen beoordelen en de vorm van de vleugelvoorrand/costa. Het houdt allemaal niet over - gaasvliegen van foto blijft lastiger/hachelijker dan leuk is (en als je het beest bij de hand hebt kijk he uiteraard ook naar het genitaal).

Als je grotere foto's en/of andere aanzichten van kop en vleugels hebt kan ik er misschien meer mee (maar jij vast ook wel) ;)

P.S. Voor de toekomst: Gaasvliegen die je hebt gevangen bij nachtvlinderen mag je altijd graag voor me bewaren (!)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Yeronimo

Dank Arp  :duim:
Zal zeker in het achterhoofd houden, al is het nachtvlinderseizoen op licht nu wel een beetje afgelopen  ;D
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

Arp

Ach, jouw geheugen doet het volgend jaar ook nog wel ;)  :duim:

Niet meer/grotere platen van deze?
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Yeronimo

Heb de foto nog wel in groter formaat gevonden na een zoektocht. Heb deze naar je mail gestuurd  :blink:
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

Arp

Hey Jeroen,

Maak er maar Nineta flava van dan. Zou je mijn bewerking van jouw foto bij de waarneming willen zetten? Dan kan ik die in het soortoverzicht opnemen :)

In Nederland komen volgens NLSR drie soorten Nineta voor (flava, vittata en pallida) waarvan pallida officieel nog niet gepubliceerd is. Verder moeten we misschien rekening houden met principiae die naar het noorden oprukt en inpunctata die sporadisch in aangrenzend gebied is waargenomen.

Zoals gezegd - de kenmerken zijn stuk voor stuk een beetje hachelijk te boordelen, maar alles bij elkaar klopt het plaatje:

  • Kop geheel ongevlekt (i.t.t. o.a. Chrysoperla en Peyerimhoffina met wangvlek en vele anderen met nog meer vlekken)
  • Dwarsader Rs-M komt uit in Im. (i.t.t. o.a. Chrysoperla en Peyerimhoffina, maar zelfde als vele anderen zoals Chrysopa spp.)
  • Costa concaaf. Deze is bij N. flava en N. principiae vaak duidelijker concaaf dan hier, maar niet altijd dus - bij de andere soorten rechter of zelfs licht convex.
  • Adering geheel groen. Lastig want door belichting/verkleuring lijken sommige adertje wat donkerder, maar het totaalbeeld duidt erop dat het verkleuring moet zijn. Bij N. principiae zijn de aders van het costaalveld minimaal aan de uiteinden zwart.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Yeronimo

Geweldig Arp! Erg leerzaam en mooi bewerkt. Heb de foto toegevoegd en in de details gezet dat het bewerkt is door jou.  :duim:
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden