Hoofdmenu

welk gras is dit?

Gestart door Anna Kreffer, juni 26, 2014, 23:25:56 PM

Vorige topic - Volgende topic

Anna Kreffer

Ik zou graag willen weten welke soort dit is. Groeit in een pol, ongeveer 30 cm hoog, helaas is die foto mislukt (te veel zon)
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/85827967
Gras spec. - Poaceae spec. gezien op 2014-06-26 Den Haag - De Uithof
Foto's:

bij voorbaat dank Anna Kreffer

dirder

Festuca. Veel succes met determinatie tot op soort.

Groeten, Dirk Derdeyn.
Groeten, Dirk Derdeyn.

M.V.S

Citaat van: dirder op juni 27, 2014, 12:37:05 PM

Komt een beetje onaardig over, terwijl dat vast niet zo bedoeld is (en daar kan ik over meepraten  ;D)

Ik denk dat wat Dirk probeert te zeggen is dat Festuca een lastig geslacht is om te determineren. Wellicht dat een goede, ervaren botanist dat met deze foto's kan, maar misschien zal het altijd een spec. blijven. 
Groetjes, Marc

Anna Kreffer

Dank voor je reactie Dirk en jij Marc om dat antwoord te duiden!

Ik ben al blij met Festuca , ik bleef bij de Dravik hangen en kwam er dus niet mee verder.
Gelukkig is het aan komen waaien in mijn eigen moestuin, dus volgende keer de flora mee en ter plekke nog eens proberen!

Ik maak er alvast F spec van.

Groet, Anja

dirder

Citaat van: M.V.S op juni 27, 2014, 14:45:46 PM

Komt een beetje onaardig over, terwijl dat vast niet zo bedoeld is (en daar kan ik over meepraten  ;D )

Ik denk dat wat Dirk probeert te zeggen is dat Festuca een lastig geslacht is om te determineren. Wellicht dat een goede, ervaren botanist dat met deze foto's kan, maar misschien zal het altijd een spec. blijven.

Dat bedoelde ik inderdaad. Nu we het er toch over hebben, zijn er mensen die veel ervaring hebben met Festuca? Wellicht is Festuca rubra nogal variabel wat de zaak bemoeilijkt? Bestaat er een trucje om te controleren of de bladscheden dicht zijn, al dan niet over elkaar gerolde randen hebben? Zelfs dat is voor mij al meestal zo goed als niet met zekerheid vast te stellen.

Groeten, Dirk Derdeyn.
Groeten, Dirk Derdeyn.

RutgerB

Rood zwenkgras is megavariabel, vandaar ook de vele ondersoorten. Onderzoek voor de goede blad- en bladschedekenmerken de niet bloeiende spruiten. Ik maak nooit coupes en sla daarom ook menig Festuca gewoon over.

Rense Haveman

Citaat van: dirder op juni 28, 2014, 00:10:22 AM
Citaat van: M.V.S op juni 27, 2014, 14:45:46 PM

Komt een beetje onaardig over, terwijl dat vast niet zo bedoeld is (en daar kan ik over meepraten  ;D )

Dat bedoelde ik inderdaad. Nu we het er toch over hebben, zijn er mensen die veel ervaring hebben met Festuca? Wellicht is Festuca rubra nogal variabel wat de zaak bemoeilijkt? Bestaat er een trucje om te controleren of de bladscheden dicht zijn, al dan niet over elkaar gerolde randen hebben? Zelfs dat is voor mij al meestal zo goed als niet met zekerheid vast te stellen.

Groeten, Dirk Derdeyn.

Zoekend op Festuca kwam ik deze vraag van Dirk tegen. Het gesloten zijn van de schede van F. rubra is niet moeilijk te zien, als je eenmaal weet wat je moet zien. De clou is natuurlijk: zoek een zekere rubra en kijk op de vegetatieve spruiten hoe dat er uit ziet. Maar wat is dan een zekere rubra? Twee aanwijzingen: matten - ovina vormt altijd pollen, nooit matten - en de onderste bloeitakken meer dan half zo lang als de bloeiwijze - ovina heeft kortere bloeitakken.

Mijn ervaring is dat de schede van rubra aan de zijde tegenover het blad een soort u-vormige inkeping heeft en ovina een v-vormige. Bij ovina is de vliezige rand langs de bovenliggende kant vaak wel een eindje te volgen, terwijl die vliezige rand bij rubra vaak de "u" volg....

Ik zal eens foto's maken ter verduidelijking....:)
Groet! Rense

havikskruiden!

Anna Kreffer