muizen vervaagd of verborgen?

Gestart door vosje50, november 09, 2014, 12:53:11 PM

Vorige topic - Volgende topic

vosje50

Ik wilde een paar muizen invoeren. Nu veil het me op dat bij opgaven van muizen de waarneming verborgen of vervaagd is.
Kan iemand me vertellen waarom dat is?

Alvast bedankt.

Groet, Janny Heijkoop

HPM


Er zijn maar een paar soorten die worden verborgen.
Is die Hazelmuis van jou?
Herman van der Meer

vosje50

#2
Nee, ik zag geen hazelmuis, ik denk dat het bosmuizen zijn (muizenval bij huis). En bij verschillende opgaven van bosmuizen waren de waarnemingen vervaagd of verborgen. Ook bij sommige huismuizen zag ik vervaagd. Ik vroeg me af waarom dat is.

Violet (en Remco)

Er zijn veel mogelijke redenen waarom iemand een waarneming op vervaagd of verborgen zet.
* Waarneming in eigen tuin/huis: niet iedereen wil dat duidelijk is waar je woont.
* Waarneming in niet openbaar gebied: met vergunning gebied betreden, maar afspraak met beheerder is dat de waarnemingen niet openbaar worden ingevoerd.
En zo zijn er nog wel meer redenen te bedenken  ;)

Sommige soorten worden door waarneming.nl standaard verborgen of vervaagd i.v.m. kwetsbare of extreem zeldzame status bijvoorbeeld, bij andere soorten is het de vrije keus van de waarnemer.
Groetjes,
(Remco en) Violet

www.vlinderseemland.nl

Rob Koelman

Een andere belangrijke reden om waarnemingen van muizen te vervagen is als je aan het inventariseren bent. Je wilt niet dat iedereen weet dat jouw vallen op dat moment ergens in het veld staan, met het risico dat ze weggehaald worden. Daar zijn ze net iets te duur voor...
Met vriendelijke groet, Rob

Douwe van der Ploeg

En bij het "Wat vangt de kat"-formulier is een functie met "Laat mijn huis niet op de kaart zien", die standaard staat aangevinkt..
Douwe van der Ploeg

vosje50

Bedankt voor jullie reacties.
Het klinkt allemaal erg logisch en ik snap het.
Ik ben weer heel wat wijzer :)

Groet, Janny

hiskodevries

Janny als je via watvangtdekat invoert krijgt de waarneming een kmhok vervaging. Waarom?  Om mensen die anoniem invoeren te beschermen dat hun precieze adres op waarneming.nl te zien is. Als je dat zelf in hand wilt houden voer je jouw vangsten in via het normale invoerscherm.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0