Westelijke Huismuis?

Gestart door Edwin Schuller, oktober 29, 2014, 10:57:53 AM

Vorige topic - Volgende topic

Edwin Schuller

Ik zie dat mijn waarneming op '(nog) niet te beoordelen' is gezet en nu ben ik benieuwd waarom deze muis niet met zekerheid te determineren valt. Zou dit een andere soort kunnen zijn (zo ja; welke)?
http://waarneming.nl/waarneming/view/86470923
Westelijke Huismuis - Mus musculus domesticus gezien op 2014-07-19 Diemen

Toelichting: Twee seconden geleden nog in leven, nu kattensnack.
Edwin Schuller

Edwin Schuller

Niemand? Voor een ordinaire huismuis? :rolleye:
Edwin Schuller

HPM

Misschien helpt het als je de ondersoort weglaat.

Herman van der Meer

Edwin Schuller

Dat leek eerder geen probleem te zijn maar als dat de reden is dan is het zo. Iemand die dit kan bevestigen/ontkennen?

Ik ben uiteindelijk gewoon benieuwd waarom deze de status '(nog) niet te beoordelen' krijgt. Dat betekent m.i. dat er een kans is dat het hier om een andere (onder)soort gaat en die kans leek mij niet aanwezig.
Edwin Schuller

Rob Koelman

Ik vermoed dat het bij de beoordeling van dit exemplaar meer gaat over de determinatie als huismuis en dat er getwijfeld wordt of het geen jonge bosmuis is... Als je meer foto's hebt deze graag plaatsen...
Met vriendelijke groet, Rob

Edwin Schuller

Ah kijk, dat had ik dan weer niet voorzien helaas. Ik heb niet meer foto's dan deze, gezien de locatie middenin Diemen dacht ik zelf aan Huismuis, of is dat te kort door de bocht (toegegeven, ik moest 'm van een Kat afpakken en die kan hem van elders hebben gehaald)?
Edwin Schuller

Rob Koelman

#6
Huismuis en bosmuis zijn in de hand prima te onderscheiden. Determinatie aan de hand van foto's gaat meestal wel, maar soms is het verdomd lastig omdat je een aantal kenmerken niet of moeilijk kunt beoordelen.

De muis op de foto (hieronder een bewerkte versie) is denk ik toch een (jonge) gewone bosmuis.
- Nogal lichtbruine kleur van de rugvacht; jonge huismuizen zijn grijzig, adulte bruiner, maar dan wel een andere kleur bruin (donkerder).
- Witte buikvacht, wat typisch is voor bosmuis; een witte buikvacht schijnt bij Mus musculus musculus overigens weer wel voor te komen.

Als ik het goed onthouden heb is er meer centraal in de bebouwing van Amsterdam een zone waar alleen huismuizen bekend zijn. Diemen ligt daar denk ik wel (ruim) buiten, zodat ook bosmuis te verwachten is.
Met vriendelijke groet, Rob

Edwin Schuller

Kijk, daar had ik nog niet op gerekend. Bedankt! Is het wat jou betreft een zekere Bosmuis, of twijfel je nog?
Edwin Schuller

Rob Koelman

#8
Het is bij de determinatie van muizen vaak wel fijn als een dier op meerdere punten 'positief' scoort. Dat geeft meer zekerheid aan een determinatie. Op de foto van dit dier is eigenlijk alleen de vachtkleur zonder meer positief voor bosmuis. De andere kenmerken vind ik minder overtuigend.

Dat kenmerk van die geelbruine rugvacht is echter wel een heel hard kenmerk en dus is het naar mijn mening verantwoord om hier een (gewone) bosmuis van te maken...
Met vriendelijke groet, Rob

Edwin Schuller

Ok, duidelijk. Ik heb de soort aangepast, eens kijken of hij nu wel op :right: komt te staan... :)
Edwin Schuller

tekenaar

de staart lijkt mij eenkleurig, wat zou wijzen op een huismuis ...
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

Rob Koelman

Citaat van: tekenaar op oktober 31, 2014, 20:16:28 PMde staart lijkt mij eenkleurig, wat zou wijzen op een huismuis ...

Dat lijkt een makkelijk kenmerk, maar dat is het niet. In theorie is de staart van een bosmuis aan de bovenzijde donkerder dan de onderzijde. Kijk echter maar eens bij foto's van bosmuizen. Veelal is er geen duidelijke tweekleuring van de staart te zien.
Met vriendelijke groet, Rob

ZLHaberham

Citaat van: Rob Koelman op oktober 31, 2014, 13:40:52 PM
Als ik het goed onthouden heb is er meer centraal in de bebouwing van Amsterdam een zone waar alleen huismuizen bekend zijn. Diemen ligt daar denk ik wel (ruim) buiten, zodat ook bosmuis te verwachten is.
In de Watergraafsmeer (het deel van A'dam dat aan Diemen grenst) zijn er gedocumenteerde bosmuiswaarnemingen, dus inderdaad, Diemen ligt buiten die zone.

tekenaar

m.i. maskeert de schaduw de lichte onderkant van de staart vaak wanneer een bosmuis gewoon op z'n pootjes staat. Wanneer hij op z'n kant ligt zou die tweekleurigheid m.i. wel te zien moeten zijn.
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

Rob Koelman

Hieronder een foto van een zekere onvolwassen bosmuis, die goed illustreert dat de tweekleurigheid van de staart in de praktijk vaak nogal onduidelijk is. De foto staat bij deze waarneming: http://waarneming.nl/waarneming/view/76276770

Normaal gebruik ik - en volgens mij de meeste mensen die muizen inventariseren - het kenmerk van de staartkleur eigenlijk helemaal niet, omdat er genoeg andere kenmerken zijn die veel duidelijker zijn...
Met vriendelijke groet, Rob

Rene Janssen

Op de foto staat, net als wat Rob zegt, volgens mij een jonge bosmuis. Ik zie niets van grijzigs wat huismuizen altijd hebben. En aangezien dit een geheel droog exemplaar is, met flinke oren, oogkassen èn springpoten, heb ik de waarneming als bosmuis de database in laten rollen.


@ Edwin: De aanvoer van waarnemingen is hoger dan ooit tevoren, daardoor kan het soms net iets langer dan je van ons gewend bent duren voordat een waarneming gevalideerd is.


René
René Janssen

Edwin Schuller

Citaat van: Rene Janssen op november 04, 2014, 16:54:33 PM
Op de foto staat, net als wat Rob zegt, volgens mij een jonge bosmuis. Ik zie niets van grijzigs wat huismuizen altijd hebben. En aangezien dit een geheel droog exemplaar is, met flinke oren, oogkassen èn springpoten, heb ik de waarneming als bosmuis de database in laten rollen.


@ Edwin: De aanvoer van waarnemingen is hoger dan ooit tevoren, daardoor kan het soms net iets langer dan je van ons gewend bent duren voordat een waarneming gevalideerd is.


René

Mooi, dan is de determinatie in ieder geval rond :).

En René; geen probleem!
Edwin Schuller