"prijsschieten"

Gestart door Ted van der Knaap, september 29, 2012, 13:18:58 PM

Vorige topic - Volgende topic

Ted van der Knaap

Vanochtend in de polder bezig met m'n hobby vogels fotograferen.... ....maar was niet de enige met een hobby!

In het weiland groepjes opgestelde lokganzen en 4 strategisch opgestelde "jagers" en jawel hoor een groep aanvliegende Ganzen die een daling inzetten om bij hun "soortgenoten" te gaan foerageren.

En je raad het al... ...het was net prijsschieten op de kermis. Zag er 6 naar beneden vallen.

Ik heb een hobby en zij hebben een hobby, maar wat ik me afvraag: Mogen "jagers" dit op deze manier doen, bewust Ganzen de dood injagen?



Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/71391112
Gans spec. - Anser/Branta spec. gezien op 2012-09-29 Schipluiden - Duifpolder
Foto's:










groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

Johan Helmus

#1
't zou me niet verbazen als het mag, maar het valt me op dat je hier niet eenvoudig een duidelijk overzicht over vindt op internet. (ik niet tenminste) Begin dit jaar heb ik ook wel vaker dit soort praktijken mogen aanschouwen. Vaak vlak naast natuurgebieden, in aangrenzend boerenland, met camouflagenetten, stukjes schutting etc. Elke gans die de (voor ganzen onbekende) grens van het natuurgebied overschrijdt, is een vrije vogel voor de jagers.

Het wordt wel erg triest als je bewust vogels uit aangrenzende natuurgebieden weglokt met lokvogels en/of voer, om ze vervolgens af te schieten onder het mom van 'schadebestrijding'.

Van 'schadebestrijding' lijkt mij hier in ieder geval geen sprake. Als je vogels juist lokt naar een gebied waar ze eerder niet aanwezig waren, om ze vervolgens af te schieten, dan heeft dat in mijn ogen in ieder geval weinig te maken met schadebestrijding in- of beheer van boerenland. Prijsschieten is dan een betere beschrijving inderdaad.
Groeten, Johan Helmus

airarnie

#2
Dit gaat volgens mij ook niet om schade bestrijding maar om populatie beheer. Het doel is zoveel mogelijk en zo snel mogelijk ganzen te doden. Dat gebeurd in de zomer maanden voor dat de noordelijke populatie hier weer zijn opwachting gaat maken.

Het gebruik van lokkers is dan zeer effectief zoals de foto's ook laten zien. Als straks de winter weerkomt dan word er over gegaan op alleen verjagen. Dit gaat een stuk onhandiger, de vogels moeten dan een paar dagen in de week verjaagd worden. Zonder het gebruik van allerlei jagers attributen.

Ps

Kwam per ongeluk na jaren weer eens op dit forum, als ik op de evt vragen niet al te snel reageer bij voorbaat excuses, ik zal het een tijdje in de gaten houden.

Tom1980

Hier word ik echt weer  :angry:  :angry:    van
Niet normaal wat jagers allemaal mogen om maar aan hun GENOT te komen.
_____________________________
Tom Evertz

http://waarneming.nl/user/photos/81428

arie buurman

Ik heb ze op de Oude Maas al helemaal dronken, langs de riet kragen zien
varen. Ze schoten op alles wat bewoog.
En zeg nu maar niks, wat ze voelen zich heel wat, met een wapen in hun hand.

Arie

Marcel van kammen

" maar wat ik me afvraag: Mogen "jagers" dit op deze manier doen, bewust Ganzen de dood injagen?".   

Eeeuhm....ben ik de enige die het wat een aparte vraag vindt? :-p


Dit zal inderdaad wel populaitebeheer zijn, in dat geval zie ik het probleem er niet van in, want dan is het een ideale manier om de beesten snel te lokken.
Als het om schadebestrijding gaat is het inderdaad een beetje apart: eerst ergens heen lokken en vervolgens afschieten omdat ze anders schade veroorzaken.

Henri van Dodeweerd

Populatiebeheer? Een populatie in de lucht beheren is heel lastig lijkt me.

Weten de jagers ook op welke ganzen ze schieten? Of knallen ze ook dwergganzen bijvoorbeeld uit de lucht? Een heel vreemde vorm van populatiebeheer. Lokken en dan neerknallen. Als het nog niet verboden is, dan nu doen. Even een mailtje met de foto's naar Partij van de Dieren en dan hopen dat ze het kunnen verbieden.
Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

Ted van der Knaap

Citaat van: Marcel van kammen op oktober 01, 2012, 18:40:37 PM
" maar wat ik me afvraag: Mogen "jagers" dit op deze manier doen, bewust Ganzen de dood injagen?".   

Eeeuhm....ben ik de enige die het wat een aparte vraag vindt? :-p

Ik heb "jagers" ook tussen aanhalingstekens gezet omdat jagen imo iets actiefs is, waar je achteraan gaat.

Wat hier gebeurt is passief blijven en de prooi naar je toe halen. Daar heb/had ik in eerste instantie moeite mee.

De uitleg van "airarnie" hierboven maakt het voor mij wat makkelijker om te aanvaarden.

Vond het tafereel om zo mee te maken vrij wreed. Onschuldige Ganzen die nietsvermoedend aan komen vliegen en dan als in een hinderlaag naar beneden geschoten worden. Heftige paniek in de groep.

groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

g.berbers

@tom1980; genot om een gans te doden?  het is in geval van de ganzenproblematiek eerder een last dan plezier.
vergeet niet dat je ook praat over 200.000 ganzen die geschoten zouden moeten worden volgens de G7....en "troost jezelf
(schrik dus maar even), zolang er weinig tot niets gebeurd tijdens het broeden door eieren te behandelen, of de ganzen in de rui te vangen en daarna te vergassen, zal het aantal geschoten ganzen ieder jaar meer moeten worden, om op een "aanvaardbaar niveau" te komen of te blijven.


@henri van dodeweerd; voor men mag gaan jagen zal men eerst een jachtdiploma moeten halen.
tijdens de cursus wordt er veel aandacht gegeven in het herkennen van allerlei dieren en vogels, zo ook van alle ganzensoorten met hun onderlinge kleine verschillen in kleur en roep.
het is niet een cursusje dat je "zomaar even" in een paar avondjes kan doen, voor je zover bent dat je het diploma zou kunnen halen ben je al een jaar verder.
net als een "gewone" vogelaar weten jagers hoe en waar aan ze een gans kunnen herkennen, en of het dus wel of niet "beheerbaar" is.

@ ted; de paniek is juist de bedoeling, ganzen zijn zeer intelligent, en hun "nare ervaring" leert ze dat ze beter ergens anders naar toe moeten gaan.
de truuk daarvan is, dat alle boeren een "beetje"schade hebben, in plaats van dat een paar boeren op de rand van faillisement worden gebracht door de schade die de enorme aantallen ganzen veroorzaken.
met vriendelijke boeren jagers groet; gerard(guus) berbers

Marcel van kammen

Ted: ik doelde meer op dat "bewust de dood in jagen". :-D Volgens mij is dat toch alles waar een jager voor staat: schieten om iets de dood in te jagen..en ik mag hopen dat ze dat toch bewust doen en niet onbewust ;-)

Tom1980

Citaat van: g.berbers op oktober 01, 2012, 22:52:26 PM
@tom1980; genot om een gans te doden?  het is in geval van de ganzenproblematiek eerder een last dan plezier.
vergeet niet dat je ook praat over 200.000 ganzen die geschoten zouden moeten worden volgens de G7....en "troost jezelf

Vind het Bij dit plaatje echt Genot van de jager want dit is lokken van ganzen en doodleuk afschieten voor de kick zo zie ik het.
In de buurt van een Vliegveld(schiphol en dergelijke) kan ik me alleen voorstellen .
_____________________________
Tom Evertz

http://waarneming.nl/user/photos/81428

Ted van der Knaap

Citaat van: Marcel van kammen op oktober 01, 2012, 22:55:56 PM
Ted: ik doelde meer op dat "bewust de dood in jagen". :-D Volgens mij is dat toch alles waar een jager voor staat: schieten om iets de dood in te jagen..en ik mag hopen dat ze dat toch bewust doen en niet onbewust ;-)

Met Bewust in deze zin bedoelde ik "van te voren weten dat het succesvol is".... ....maar het is idd maar net hoe een lezer het interpreteert
groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

Dirk van Opheusden

Kan iemand mij uitleggen hoe je de overlastgevende Nederlandse populatie zomerganzen beheert door arriverende winterganzen van populaties uit noord-europa te schieten? Als je dat wil dan bejaag je geen oktober-ganzen, maar ga je in april, mei aan de slag, of in de zomer.
Wat hier op de foto's gebeurt is gewoon prijsschieten ben ik bang.
Dirk van Opheusden

KorHaan

Tegeltje:

"Bij mensen met geweren

  moet je elke logica ontberen"


Delftsblauw, inmetselen, klaar  ;D :duim:



Vriendelijke groet,


Ronald Sinoo

joostheeremans

"Als het lid begint te weigeren, laat men het geweer steigeren"
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

KorHaan


Tom1980

Zijn er trouwens mensen die luchthoorns meenemen?
voor het geval je jagers ziet ;D
_____________________________
Tom Evertz

http://waarneming.nl/user/photos/81428

SlechtValk

Citaat van: Tom1980 op oktober 09, 2012, 18:47:00 PM
Zijn er trouwens mensen die luchthoorns meenemen?
voor het geval je jagers ziet ;D

Goed idee, altijd zo'n gastoeter mee nemen, en wanneer je een jager tegenkomt ff een half uurtje blijven wachten en elke potentiele schietschijf een waarschuwing geven. Trek wel even je kevlar vest aan ;).
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

javahol

Als ik soms lees om wat voor schadebedragen het gaat heeft niet elke boer een beetje schade.
Ik kan me voorstellen dat als je slim ''schade'' claimt, dat je best wel lekker kan binnenhalen. Of is dat toch niet de praktijk????
Jan van Holten

Norman

De omgang met een geweer is niet voor hobbyisten. Dat bewijst deze case maar weer eens.

KorHaan

Citaat van: Norman op november 06, 2012, 20:32:13 PM
De omgang met een geweer is niet voor hobbyisten. Dat bewijst deze case maar weer eens.


Ik heb een van de aangeschoten mannen op tv gezien. Blauw rechteroog, kapot brillenglas.
Hij stond op de plek waar hij aangeschoten werd, op het smalle erf van een boerderij. Aan de overkant van de weg lag een bomensingel, met daarachter open veld. Ik vermoed dat de jager vanachter de bomen geschoten heeft, en de mannen nooit heeft kunnen zien staan. De twee andere mannen hebben de jager aangesproken, die al wegliep. Zijn commentaar was: "Oh, daar ben ik voor verzekerd". Hij weigerde te komen kijken wat hij had aangericht, hoewel de beide mannen daarop hebben aangedrongen.

De politie heeft zijn geweer in beslag genomen, en zijn jachtakte is ingevorderd.

Ik hoop dat hij achter zijn geraniums zit te broeden op een nieuwe hobby. Misschien wordt hij wel gekweld door zijn geweten, maar gezien zijn lauwe reactie direct na het incident lijkt me dat niet. Hij zal zichzelf wel als slachtoffer zien, nu hij zijn schiettuig kwijt is.


Vriendelijke groet,


Ronald Sinoo

SlechtValk

Citaat van: KorHaan op november 09, 2012, 19:31:05 PM
Ik heb een van de aangeschoten mannen op tv gezien. Blauw rechteroog, kapot brillenglas.

Bij welk programma? welke zender? welke dag? linkje naar uitzendinggemist.nl?
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

KorHaan

#22

Vincent Sanders

Gr,
Vincent Sanders

joostheeremans

Er circuleren op dit moment op de sociale media twee filmpjes over ganzenjacht in de Hoeksche Waard die me wel wat deden denken aan de foto's in dit draadje. Voor de geïnteresseerden, hieronder de links naar beide filmpjes.

http://youtu.be/59Wuuogq6rE 

http://youtu.be/lNHMj-z_e9c

MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

Ted van der Knaap

Vanochtend was ik weer in de Duifpolder voor m'n wekelijkse rondje, had een groep Grauwe/Kollen gefotografeerd. Toen ik de polder verliet stonden er 2 terreinwagens waar niemand inzat. Boeren dacht ik nog die het land in waren gegaan.

Toen ik op de doorgaande weg aan de andere kant van de polder reed ging de groep Ganzen de lucht in en hoorde knallen. Zag een jager in het gebied lopen.

Zat flink te balen want aan deze kant van de polder zitten Kleine Rietganzen die in dit kleine gebied jaarlijks overwinteren. Thuis op de foto's die ik had van de groep Ganzen blijken er ook een 20-tal Kleine Rieten tussen te zitten. (https://waarneming.nl/waarneming/view/89111979#)

Kan het zijn dat deze jagers een ontheffing hebben en dat dit gebeurt onder het mom van "schadebestrijding"?....   ...ik lees ergens dat Kleine Rietganzen een "provinciale schadesoort" kán zijn.
(verleden week zijn de eerste Kleine Rieten in deze omgeving aangekomen, jaarlijks zit er een groep die niet groter aanzwelt dan zo'n 400 ex.)

Zo nee, dan overweeg ik het te gaan melden!
groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

Menno

Grauwe, kollen en Canadezen zijn in de winter overal vogelvrij verklaard onder het mom van schadebestrijding.
De kleine rieten zijn door de provincie benoemd als provinciale schadesoort.
Dus helaas mag het allemaal :(, ook de lokganzen.... :'(

Ze zullen allemaal vast wel een jachtvergunning hebben en kennis van soorten maar de meesten interesseert het allemaal geen moer...
Als ze maar een schot hagel door een gans heen kunnen jagen...
Laatst stond er een te schieten in de Duifpolder in dichte mist, levensgevaarlijk, bij zo'n jachtcursus is dat zo'n beetje het eerste wat je leert!

Maar aan de andere kant zijn die kleine rieten in de Duifpolder 9 vd 10 keer te vinden in hetzelfde weiland, als je dan eigenaar bent van dat land en je moet daarvan je boterham verdienen kun je die ganzen wel schieten! (letterlijk en figuurlijk).

Groeten,

Menno van Lopik

https://waarneming.nl/user/view/87046