wat voor soort (korst)zwam is dit??

Gestart door jurgen74, november 06, 2014, 17:05:51 PM

Vorige topic - Volgende topic

jurgen74


Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/95183805
Paddenstoel onbekend - Fungi indet. gezien op 2014-11-05 Beusichem - Beusichemse Veld
Foto's:






bij voorbaat dank Jurgen, Geven

Rob Koelman

Lijkt mij een korstvuurzwam. Daar zijn er echter twee van...
Met vriendelijke groet, Rob

jurgen74

Hoi Rob

Dankjewel Ik heb gezocht in de Gerhardt en kom dan uit op de gewone korstvuurzwam uit gebaszeerd op mijn bevindingen omtrent de waarneming

Groeten Jurgen

Melchior van Tweel

Ik ben toch wel benieuwd hoe je tot die conclusie komt. Welke kenmerken hebben de doorslag gegeven?
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

jurgen74

Hoi Melchior

Ik heb voor de gewone korstvuurzwam gekozen omdat deze op liggende stammen en dikke takken voorkomt van loofbomen vooral op eiken beuken en wilgen
deze drie boom soorten staan alle drie op de vindplek(bosje) en de zwam groeide op een dikke horizontale afgebroken tak.

de werkhoutvuurzwam is vrij zeldzaam op loofhout maar zit vaker op constructie hout.

Dus uit deze argumentatie uit de Gerhardt heb ik gekozen voor de eerste

Groeten Jurgen

Rob Koelman

Zoals hierboven al aangegeven zijn er twee korstvuurzwammen:
- gewone korstvuurzwam (Fuscoporia ferruginosa)
- langsporige korstvuurzwam   (Fuscoporia ferrea)
Met vriendelijke groet, Rob

jurgen74

Wat voor mogelijkheden zijn er als ik deze zwam morgen weer probeer te vinden voor zekere determinatie

Groeten Jurgen

Rob Koelman

Citaat van: jurgen74 op november 07, 2014, 20:41:33 PMWat voor mogelijkheden zijn er als ik deze zwam morgen weer probeer te vinden voor zekere determinatie

:micro:
Met vriendelijke groet, Rob

Melchior van Tweel

Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

jurgen74

Is er een cursus in de :micro: te Krijgen Preperaat maken ed.

Groeten Jurgen

Melchior van Tweel

Hallo Jurgen,
Eens in de paar jaar organiseert de NMV een cursus microscopie voor beginners. Wanneer die weer komt zou ik niet weten. Je zou ook aansluiting kunnen zoeken bij een lokale werkgroep. Misschien zitten daar microscopisten die je verder kunnen helpen.
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl