Lantaarnzwam Normandië - graag bevestiging determinatie...

Gestart door Rob Koelman, november 10, 2014, 22:15:39 PM

Vorige topic - Volgende topic

Rob Koelman

Tijdens een uitstapje naar Normandië begin augustus van dit jaar stond er in het veldje waar werd gekampeerd een kluit opvallend oranje gekleurde paddenstoelen. Hier zijn wat foto's van gemaakt. Met de tabel in de Veldgids Paddenstoelen van Dam en Kuyper kwam eigenlijk alleen de roodbruine schijnridderzwam (Lepista flaccida) enigszins overeen (met name qua vorm). Toch was dat hem eigenlijk niet...

In een onlangs verschenen Natuurbericht werd melding gemaakt van de vondst van een lantaarnzwam (Omphalotus illudens). Die soort kende ik nog niet, maar de in het stukje afgebeelde paddenstoel leek toch wel erg sterk op het Normandische exemplaar.

Ik ga er nu van uit dat de paddenstoel in Normandië ook een lantaarnzwam is geweest. Graag een bevestiging van de determinatie.

De soort is ook in Frankrijk erg zeldzaam (9 vindplaatsen op de verspreidingskaart van deze soort op mycodb.fr).

Had ik de soort indertijd direct herkend, dan was ik er waarschijnlijk 's nachts wel een paar keer naar gaan kijken...

De waarneming op observado:
http://observado.org/waarneming/view/95289765
Lantaarnzwam - Omphalotus illudens gezien op 2014-08-01 France - Sainte-Honorine-la-Guillaume

Foto's:









Met vriendelijke groet, Rob

Melchior van Tweel

Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

Rob Koelman

Oké, maar zo heel veel keuze is er toch niet (als het tenminste om een lantaarnzwam gaat): 'gewone' lantaarnzwam (Omphalotus illudens) en zuidelijke lantaarnzwam (Omphalotus olearius). De paddenstoelen van Normandië stonden onder een (zomer)eik...
Met vriendelijke groet, Rob

xenion

Groeten,
Martin

Rob Koelman

Citaat van: xenion op november 11, 2014, 18:18:41 PMToevallig stond er vorige week iets over op natuurbericht: http://www.natuurbericht.nl/?id=12919&cat=paddenstoelen

Klopt. Juist vanwege de foto's in dat bericht herkende ik de paddenstoel van Normandië als lantaarnzwam!

Mijn vraag was overigens vooral of het in ieder geval een van de twee lantaarnzwammen is. Dan kan ik de waarneming aan de Fransen doorgeven. De gewone lantaarnzwam is in Frankrijk bekend van 9 vindplaatsen, de zuidelijke lantaarnzwam van 2. De zwam in kwestie staat min of meer in de achtertuin van iemand die actief is in een regionale natuurwerkgroep, dus volgend jaar kan er heel eenvoudig aanvullend materiaal worden verzameld voor een nadere determinatie...
Met vriendelijke groet, Rob

xenion

Groeten,
Martin

Rob Koelman

Met vriendelijke groet, Rob