IJslandse koperwiek in Nederland

Gestart door leostegeman, november 03, 2014, 11:22:11 AM

Vorige topic - Volgende topic

Fred Visscher

Gr Fred

NilsvanDuivendijk

Perfect Frank! (alleen de tekst is wat moeilijk te lezen, althans ik kan het niet goed uitvergroten).
@Maarten: Vincent Hart en Wietse Jansen hadden deze vogel al bijna een week eerder ontdekt (blijkbaar ieder onafhankelijk!).

Om de reacties hierboven over de 'talrijkheid' op Helgoland nog even in een ander perspectief te plaatsen: dit najaar is er nog geen enkel geval van coburni daar, terwijl Jochen Dierschke (hoofd van de beroemde ringbaan) er meer dan ooit op let, zowel in het veld als in de hand. En iedereen die ooit op Helgoland in het najaar is geweest weet hoe je Koperwieken (en vele andere soorten) daar kunt bekijken...!

NilsvanDuivendijk

#32
Fraai Fred. Alle lichaamsveren worden eerst nog geruit voordat ze vertrekken, dus dergelijke onderdelen zullen we hier niet gaan zien.

Ik heb ooit bij een mysterie bird comp. een foto van een juv Kramsvogel gebruikt (recht van voren) waar de hele kluit mee de mist in ging (dank nog Frank Neijts! :-)) Die juv-type onderdelen zien er zo anders uit dan wat we gewend zijn uit het najaar/winter. Hetzelfde geldt hier dus een beetje.

Vincent Hart

Enige smet is dat vanwege ons aller onbekendheid met het taxon, de mensen die de vogel opmerkten hem niet breder hebben gemeld waardoor ie maar door enkele Deception Tours-gangers is gezien  :-\
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

BramtK

Citaat van: frankneijts op november 11, 2014, 18:42:24 PM
Klasse Nils!
Ik hoop dat je het niet erg vindt dat ik jouw plaat voor een direct vergelijk heb 'ingepast' in een combi met een nominaat Koperwiek (foto Arie Buurman, uit de database) waarop ik dezelfde relevante 'onderdelen' heb aangegeven.


Grappig dat (op deze compositie) de borsttekening bij nominaat zwarter is dan de mantelkleur en bij coburni de borsttekening vrijwel dezelfde kleur heeft als de mantel.
Groeten,

Bram ter Keurs

frankneijts

Citaat van: NilsvanDuivendijk op november 11, 2014, 19:36:56 PM
Fraai Fred. Alle lichaamsveren worden eerst nog geruit voordat ze vertrekken, dus dergelijke onderdelen zullen we hier niet gaan zien.

Ik heb ooit bij een mysterie bird comp. een foto van een juv Kramsvogel gebruikt (recht van voren) waar de hele kluit mee de mist in ging (dank nog Frank Neijts! :-)) Die juv-type onderdelen zien er zo anders uit dan wat we gewend zijn uit het najaar/winter. Hetzelfde geldt hier dus een beetje.

Diezelfde foto heb ik hier ook 's gebruikt Nils maar daar was Marijn Prins nog relatief snel uit: http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=99897.0 ...... 8)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

NilsvanDuivendijk

Frank: maakt wel een groot verschil hoor, of je een mybi in 20 sec moet oplossen in een zaaltje met allemaal neuroten om je heen (en niet in de laatste plaats jezelf), of dat je thuis achter je pc er rustig en zo lang als je wil naar kan kijken (maar Marijn is natuurlijk een topper).
Om op de Koperwieken terug te komen: het streepje bij de nominaat staat op de achterflank/anaalstreek, maar ik bedoelde de onderstaartdekveren.

frankneijts

Citaat van: NilsvanDuivendijk op november 12, 2014, 08:11:26 AM
Frank: maakt wel een groot verschil hoor, of je een mybi in 20 sec moet oplossen in een zaaltje met allemaal neuroten om je heen (en niet in de laatste plaats jezelf), of dat je thuis achter je pc er rustig en zo lang als je wil naar kan kijken (maar Marijn is natuurlijk een topper).


Heb je natuurlijk helemaal gelijk in Nils, ook wat Marijn betreft .. al zitten hier op het forum wel meer lui die met mybi's aardig uit de voeten kunnen..  8)


Citaat van: NilsvanDuivendijk op november 12, 2014, 08:11:26 AM
Om op de Koperwieken terug te komen: het streepje bij de nominaat staat op de achterflank/anaalstreek, maar ik bedoelde de onderstaartdekveren.


Goed dat je erop wijst: heb ik niet goed op gelet, zal het overdoen.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

marijn

Nou, zo kan ie wel weer, heren  8)  (maar Nils heeft helemaal gelijk over live mybi-comps, dat is andere koek..)
Frank, ik wilde je toevallig ook nog wijzen op je iets misplaatste achterflankstreepje :)
Beiden en vooral Nils natuurlijk dank voor de platen met pointers!
Fwiw, ik kan er niks aan toevoegen. Mooie vogels, Koperwieken. De Vlielandvogel is zoals gezegd een zeer donker getekend beest, de meeste IJslanders zullen er niet zo extreem uit zien (zie bijv. de eerder gelinkte foto's van Peter Adriaens)..
Marijn Prins

frankneijts

#39
Bedankt Rob... 8)

(Maar ben wel die post van Rob kwijt?)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Rob Koelman

Citaat van: frankneijts op november 12, 2014, 12:23:27 PM(Maar ben wel die post van Rob kwijt?)

Omdat het oorspronkelijke bericht van jou was verwijderd heb ik mijn reactie ook maar verwijderd. Anders zou het een reactie op een 'niet bestaand' bericht zijn geweest. Ging er van uit dat je zelf met een herziene versie van jouw oorspronkelijke bericht zou komen...

Nu dus helemaal geen bericht meer...  :rolleye:
Met vriendelijke groet, Rob

frankneijts

Ik reageerde op Marijn in de zin dat, behalve de IJslandse ondersoort, ook de nominaat behoorlijk variabel kan zijn en dat ik nog een poging zal doen om van beide taxa 'n minder 'typisch' (dus meer op elkaar gelijkend) exemplaar in een combootje te plaatsen.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

NilsvanDuivendijk

Helemaal prima, maar ik haalde al eerder aan dat de gelinkte foto's van Peter Adriaens in maart gemaakt zijn, dat maakt toch wel wat uit. Dus als je een goede vergelijking wil maken moet je (verse) najaarskleden van beide taxa naast elkaar zetten.
Er zijn zeker minder typische IJslandse en meer naar IJslandse neigende ex van de nominaat. Degelijke ex zullen in de dwaalgastcontext lastiger hard te maken zijn in het veld, maar ik vermoed dat de verschillen nog steeds zichtbaar zullen zijn.

Rob Koelman

Citaat van: NilsvanDuivendijk op november 12, 2014, 17:24:48 PMmaar ik vermoed dat de verschillen nog steeds zichtbaar zullen zijn

Vermoedens? Feiten willen we, harde feiten!  ;)
Met vriendelijke groet, Rob

frankneijts

Citaat van: frankneijts op november 12, 2014, 09:27:10 AM
Citaat van: NilsvanDuivendijk op november 12, 2014, 08:11:26 AM
Frank: maakt wel een groot verschil hoor, of je een mybi in 20 sec moet oplossen in een zaaltje met allemaal neuroten om je heen (en niet in de laatste plaats jezelf), of dat je thuis achter je pc er rustig en zo lang als je wil naar kan kijken (maar Marijn is natuurlijk een topper).


Heb je natuurlijk helemaal gelijk in Nils, ook wat Marijn betreft .. al zitten hier op het forum wel meer lui die met mybi's aardig uit de voeten kunnen..  8)


Citaat van: NilsvanDuivendijk op november 12, 2014, 08:11:26 AM
Om op de Koperwieken terug te komen: het streepje bij de nominaat staat op de achterflank/anaalstreek, maar ik bedoelde de onderstaartdekveren.


Goed dat je erop wijst: heb ik niet goed op gelet, zal het overdoen.

Huiswerk opnieuw gedaan:

Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

jeroenroelofsen

Meende het in het eerdere voorbeeld al te zien, maar nu valt het me weer op;
De oogstreep lijkt bij coburni ook door te lopen naar onderkant snavel/snavelbasis.
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

Vincent Hart

Eentje op het grensvlak van gewone en IJslandse vandaag in Amsterdam: http://waarneming.nl/waarneming/view/95531680
Pootkleur zou wel eens spelbreker kunnen worden.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

NilsvanDuivendijk

@Jeroen: dat is helaas vuil. Foto's van de dag ervoor tonen het niet. Zie deze opgeblazen uitsnede.

Zoals Vincent al aangeeft, die Adam-vogel is een boeiende! Het schuurt tegen de sterkst getekende iliacus nominaat aan die ik tot nu toe vond waar het borsttekening betreft, en dus in de overlap met minder zwaar getekende coburni. Dergelijke gevallen (met dit materiaal) zijn waarschijnlijk niet hard te maken zonder maten en de schijnbaar erg bleke poten doen er bovendien geen goed aan. Maar het zou me ook niet verbazen als betere foto's alsnog een heel serieuze coburni-kandidaat aantonen.

Jacob Molenaar

is jullie deze al opgevallen? Wat vinden jullie hiervan?
Groeten van Jacob Molenaar.
Levenslijst vogels 442 soorten, totaal 5000 soorten.

To be at the right moment, at the right place, with the right gear, or not to be, that is the question. B)

jeroenroelofsen

Ben toch geneigd om dit een gewone te noemen Jacob. Waarom?
-Poten zijn vrij licht gekleurd
-Kop tekening is ook vrij licht
-Bij de stuit ook te licht.

Ben benieuwd wat anderen er van zeggen.
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

Guus Peterse

Als ik deze leg naast het dubbelportret dat Frank hiervoor samenstelde, komt er wat mij betreft ook geen ijslandse uit.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Edwin Schuller

Edwin Schuller

Johan Helmus

Leuk!  :duim: Ze moeten de spelling van Icelandic trouwens nog wel even aanpassen op de website.
Groeten, Johan Helmus

Julian

Hallo Frank, Nils e.a.,

Even aanhakend op dit plaatje:


We weten nu hoe we uitgesproken IJslandse koperwieken eruit kunnen pikken maar het omgekeerde kan toch eigenlijk niet? In de IJslandse broedpopulatie zouden zich immers veel vogels bevinden die we (nog?) niet kunnen onderscheiden van de nominaat.
Zou het dan niet beter zijn om bij de tweede foto te spreken van "Koperwiek - Turdus iliacus", "Koperwiek ssp iliacus of minder uitgesproken IJslandse koperwiek - Turdus iliacus iliacus/coburni" o.i.d. in plaats van "Koperwiek ssp iliacus - Turdus iliacus iliacus"? Hoewel alle iliacus-koperwieken er zo uit zien gelden de kenmerken niet exclusief voor dat taxon. Of zie ik dit verkeerd?

Op waarneming.nl staan 254 waarnemingen van "Koperwiek ssp iliacus - Turdus iliacus iliacus" (https://oudeversie.waarneming.nl/soort/view/259649?waardplant=0&poly=1&from=1500-02-10&to=2020-02-10&method=0&rar=0&only_approved=0&maand=0&prov=0&rows=20&os=0&hide_hidden=0&hide_hidden=1&show_zero=0) waarvan 8 met foto's (allen goedgekeurd): https://oudeversie.waarneming.nl/soort/view/259649?waardplant=0&poly=1&from=2019-02-10&to=2020-02-10&method=0&rar=0&only_approved=0&only_approved=1&maand=0&prov=0&rows=20&os=0&hide_hidden=0&hide_hidden=1&show_zero=0

frankneijts

Het lijkt mij het verstandigst om alle Koperwieken als nominaal te beschouwen tenzij de documentatie aantoont dat coburni een betere keuze is. Dat doen we ook bij Buizerd vs Ruigpootbuizerd,  Tjiftjaf vs (S)Iberische Tjiftjaf, Kleine vs gewone Sprinkhaanzanger, Grote vs Oostelijke Grote Zilverreiger, enz. 😎

Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Julian

Hallo Frank,

Of je met determineren af kan/mag ronden naar de op dat moment meest logisch lijkende optie is volgens mij een andere discussie. Het gaat me er hier om dat het plaatje enkel gebruikt kan worden om IJslandse Koperwiek (de meest "extreme" exemplaren) te onderscheiden van iliacus en dat het m.i. dus geen middel kan zijn voor het determineren van iliacus (aangezien het merendeel van de IJslanders er net zo uit zou zien).

Het lijkt mij het verstandigst om alle Koperwieken "Koperwiek" (soortniveau) te noemen en dat alleen wanneer de ondersoort hard gemaakt kan worden (ring bij iliacus?) deze specifering te rechtvaardigen is.