IJslandse koperwiek in Nederland

Gestart door leostegeman, november 03, 2014, 11:22:11 AM

Vorige topic - Volgende topic

leostegeman

Grappig dat een nieuw taxon voor Nederland wordt gemeld (Ijslandse Koperwiek op Vlieland), maar dat daar geen enkele reactie op komt. Andere nieuwe taxa mochten zich toch op meer aandacht verheugen...

Max Berlijn

Nou Leo, ben al aardig aan het Whappen hierover sinds gisterenavond. De vraag is of het bewijsbaar is dat het om IJslandse vogels gaat. Ooit heeft er een vangst gerouleerd maar zelfs die was uiteindelijk niet aanvaardbaar. Overigens lijken er geen splitkansen, dat scheelt ook in de aandacht :lol:
Max Berlijn
Oud archivaris CDNA zie: https://observation.org/user/lifelist/10891 voor mijn belangrijke waarnemingen buiten NL + https://www.instagram.com/maxberlijn/ voor my Holarctic photo's.

NilsvanDuivendijk

Dat geval waar jij op doelt Max bleek een hybride x wrs Merel. En wat bedoel je met 'bewijsbaar'? We hebben heel weinig letterlijk bewijsbare gevallen van moeilijker te determineren (onder)soorten. Als je 'determineerbaar' bedoelt dan denk ik dat sommige individuen van IJslandse Koperwiek een eind komen. Eerst moet de variatie van nominaat duidelijk zijn.

Max Berlijn

@Nils, okay, ziet er erg leuk uit. Ik doe aan "Veldsoorten" (in het veld herkenbare ondersoorten) dus zou hem graag zien. Vlie is een beetje ver ervoor.
Max Berlijn
Oud archivaris CDNA zie: https://observation.org/user/lifelist/10891 voor mijn belangrijke waarnemingen buiten NL + https://www.instagram.com/maxberlijn/ voor my Holarctic photo's.

migratorius

Citaat van: Max Berlijn op november 03, 2014, 13:29:15 PM
@Nils, okay, ziet er erg leuk uit. Ik doe aan "Veldsoorten" (in het veld herkenbare ondersoorten) dus zou hem graag zien. Vlie is een beetje ver ervoor.
Wellicht is het interessant dit artikel van Jochen Dierschke et al. te lezen over het voorkomen van IJslandse Koperwiek op Helgoland:
http://www.gavia-ecoresearch.de/ref/pdf/DierschkeJDierschkeV&Schmaljohann2010_OrnJberHelg20.pdf
Er is de laatste jaren gericht op dit taxon gelet (bij ringvangsten): met een geschatte 120 exx per jaar zou het zeker geen zeldzaamheid zijn. Dat hij in NL niet eerder is opgemerkt komt vast door een gebrek aan bekendheid met deze ondersoort...

JanHein

maartenwielstra

Citaat van: migratorius op november 03, 2014, 13:39:21 PM
Citaat van: Max Berlijn op november 03, 2014, 13:29:15 PM
@Nils, okay, ziet er erg leuk uit. Ik doe aan "Veldsoorten" (in het veld herkenbare ondersoorten) dus zou hem graag zien. Vlie is een beetje ver ervoor.
Wellicht is het interessant dit artikel van Jochen Dierschke et al. te lezen over het voorkomen van IJslandse Koperwiek op Helgoland:
http://www.gavia-ecoresearch.de/ref/pdf/DierschkeJDierschkeV&Schmaljohann2010_OrnJberHelg20.pdf
Er is de laatste jaren gericht op dit taxon gelet (bij ringvangsten): met een geschatte 120 exx per jaar zou het zeker geen zeldzaamheid zijn. Dat hij in NL niet eerder is opgemerkt komt vast door een gebrek aan bekendheid met deze ondersoort...

JanHein


Enkele jaren terug zag ik er ook eentje bij Noordwijkerhout. Lukte niet om foto's te maken. Werd toen ook door anderen makkelijk weggewimpeld als onherkenbaar. Ik denk dat als we er meer op letten ze niet zeldzaam zijn (ik herinner me vaker een opvallend donkerder ex.). Koperwieken blijven alleen vaak zo moeilijk stil zitten. Een goede strooiplek op een eiland zou wonderen kunnen doen. Misschien is het trouwens ook leuk om s'nachts op Vale Lijster te letten, die roepen toch ook wel erg apart tijdens de trek (hoog en monotoon). Bij Koperwiek blijkt er toch aardig wat variatie in roep te zijn viel me pas op...

NilsvanDuivendijk

Dank JanHein voor de link, ik zal Jochem hierover verder vragen. Ik denk ook dat het inderdaad vooral een kwestie is van gebrek aan aandacht is voor dit taxon, niet zozeer de zeldzaamheid. In het verleden heb ik ook kandidaten gezien maar die werkte nooit zo mee. Maar wel opvallend dat ze er op Helgoland blijkbaar zo veel hebben (ik kom overigens op 38 uit 5540) terwijl ik er van de Nederlandse ringbanen niet of nauwelijks iets over verneem maar misschien heb ik dat gemist. Ook hier kan gebrek aan aandacht of het niet aandurven een rol spelen, daarnaast vangt Helgoland natuurlijk een veelvoud aan Koperwieken.

Jeroen Nagtegaal

Op Vlieland zijn in de afgelopen jaren meerdere malen vogels gepasseerd die 'opvallend' waren en waarbij het woord Ijslandse is gevallen. Echter is (mij) niet bekend hoe de soort met volledige zekerheid op basis van kleed en/of maten te determineren een algemeen probleem vermoedelijk.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

adriaens

Voor de liefhebbers: ik heb wat foto's van IJslandse Koperwiek staan op http://www.pbase.com/smiths_1/coburni.
Allemaal gefotografeerd op het kerkhof van Fossvogur te Reykjavik, 29 maart 2010.

En als er meer vergelijkingsmateriaal nodig is: er staan zo'n 10.000 foto's van IJslandse Koperwieken op Flickr...
https://www.flickr.com/search?sort=relevance&text=Sk%C3%B3gar%C3%BEr%C3%B6stur

migratorius

Citaat van: NilsvanDuivendijk op november 03, 2014, 15:41:55 PM
Maar wel opvallend dat ze er op Helgoland blijkbaar zo veel hebben (ik kom overigens op 38 uit 5540) terwijl ik er van de Nederlandse ringbanen niet of nauwelijks iets over verneem maar misschien heb ik dat gemist.
Die 120 is een schatting die ze uit deze 38 geëxtrapoleerd hebben. Ze vangen natuurlijk niet elke Koperwiek!

JanHein

frankneijts

Opmerkelijk dat in elk geval de IJslanders op de foto's van het kerkhof van Fossvogur waarnaar Peter verwijst niet "ausgeprägt beige" zijn op "Kopfseiten, Kehle und Brust" (zie het Helgoland-verhaal van Jochen Dierske)..
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

NilsvanDuivendijk

Mijn Duits is minder dan dat van jou vermoed ik Frank, maar Jochen beschrijft hier vrijwel zeker verse ex in het najaar. De foto's van Peter zijn van maart en dan zie je dus hoe coburni al stukken meer op de nominaat gaat lijken.

Rene Janssen

Via Ringersnet is er ook een vraag van de Vlaamse kust over een vangst of het een Ijslandse koperwiek is of niet:
www.mijnalbum.nl/Album=E87TLLUR#BY8DXO7H



René
René Janssen

migratorius

Citaat van: Rene Janssen op november 03, 2014, 21:09:22 PM
Via Ringersnet is er ook een vraag van de Vlaamse kust over een vangst of het een Ijslandse koperwiek is of niet:
www.mijnalbum.nl/Album=E87TLLUR#BY8DXO7H

René
Heeft hij de vleugel gemeten (zie het eerder vermelde artikel)?

JanHein

peter01

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op november 03, 2014, 15:45:46 PM
Op Vlieland zijn in de afgelopen jaren meerdere malen vogels gepasseerd die 'opvallend' waren en waarbij het woord Ijslandse is gevallen. Echter is (mij) niet bekend hoe de soort met volledige zekerheid op basis van kleed en/of maten te determineren een algemeen probleem vermoedelijk.


Op ringersnet wat foto's die ik, zonet, heb ge-upload  van vermeende coburni's op vlieland
http://www.trektellen.nl/fotos.asp?datum=20071028&telpost=49


Via www.griel.nl is ook een kaartje te maken van alle terugmeldingen van koperwiek (uit de nl database)
Hierin 1 terugmelding op ijsland, dat zou dus een echte coburni kunnen zijn (kaartje vanuit griel aangehaakt)


groet Peter van Horssen

-- met vriendelijke groet
-- Peter

NilsvanDuivendijk

De Belgische vogel vind in qua kleed niet klassiek. De streping op de onderdelen is wat breed maar bv een witte grondkleur van de borst blijft zichtbaar (maw borst loopt niet dicht met grijs of bruin). Ook de rest knalt er niet vanaf. Met een vleugellengte van 122mm zou ik er niet aan beginnen...

De Vlieland-vogel is zodanig gefotografeerd dat niet alles te beoordelen is. Wat was de vleugellengte?

Leuk kaartje Peter! Slechts 1 terugmelding voor IJsland!?

Als dit de weinige kandidaten zijn voor NL en Belgie in de laatste jaren (die ook nog niet echt overtuigen) suggereerd het toch een redelijk zeldzame ondersoort in de Benelux te zijn, maar ik kan het me moeilijk voorstellen. De vele Helgolandgevallen vallen zo weer extra op!

peter01

#16
Citaat van: NilsvanDuivendijk op november 03, 2014, 21:41:49 PM
De Belgische vogel vind in qua kleed niet klassiek. De streping op de onderdelen is wat breed maar bv een witte grondkleur van de borst blijft zichtbaar (maw borst loopt niet dicht met grijs of bruin). Ook de rest knalt er niet vanaf. Met een vleugellengte van 122mm zou ik er niet aan beginnen...

De Vlieland-vogel is zodanig gefotografeerd dat niet alles te beoordelen is. Wat was de vleugellengte?

Leuk kaartje Peter! Slechts 1 terugmelding voor IJsland!?

Als dit de weinige kandidaten zijn voor NL en Belgie in de laatste jaren (die ook nog niet echt overtuigen) suggereerd het toch een redelijk zeldzame ondersoort in de Benelux te zijn, maar ik kan het me moeilijk voorstellen. De vele Helgolandgevallen vallen zo weer extra op!




Even nog ter aanvullig, kaartje komt uit www.griel.nl en bestrijkt periode 1900-1914.


Vleugellengte van Vlieland vogel heb ik even niet paraat.

kaartje van terugmeldingen van vlieland (shameless plug) is te vinden op http://www.vinkenbaanvlieland.nl/
en dan naar vangsten/terugmeldingen | terugmeldingen | kies koperwiek.


twee van de  terugmeldingen van Vlieland komen uit het noordwesten van Schotland en uit het
[edit] na-jaar, mogelijke kandidaten ? [edit] vleugelmaat van 1 van die 2 vogels is 115,5 mm de andere is niet gemeten.


ik heb die tabel uit Dierschke et all ook aangevuld met de vlieland cijfers,
percentages langvleugelige koperwieken zijn in lijn met de scandinavische/duitse percentages

groet Peter
-- met vriendelijke groet
-- Peter

Cygnus

#17
Citaat van: peter01 op november 03, 2014, 21:25:03 PM
Via www.griel.nl is ook een kaartje te maken van alle terugmeldingen van koperwiek (uit de nl database)
Hierin 1 terugmelding op ijsland, dat zou dus een echte coburni kunnen zijn (kaartje vanuit griel aangehaakt)

Bij het interpreteren van gegevens die vanuit GRIEL worden gegenereerd zou ik erg voorzichtig zijn. De gegevens die op het kaartje zichtbaar zijn betreffen:
- alle ringvangsten van vogels die met Arnhem-ringen zijn geringd (soms ook buiten Nederland!);
- alle terugmeldingen van vogels die met een Arnhem-ring zijn geringd;
- alle terugmeldingen van vogels die zijn geringd in het buitenland en in Nederland zijn teruggemeld.

De stip op IJsland kan betrekking hebben op een Koperwiek die in Nederland is geringd en op IJsland is teruggemeld of op een Koperwiek die op IJsland is geringd en in Nederland is teruggemeld. Het is ook nog mogelijk dat het helemaal geen Koperwiek was. Als een jager in Rusland een geschoten gans doorgeeft als Grauwe Gans terwijl de vogel in Nederland als Kolgans is geringd dan staat de ringvangst in GRIEL bij de Kolgans en de terugmelding in Rusland bij de Grauwe Gans. Als je in GRIEL bijzondere gevallen tegenkomt, dan is het zaak om de oorspronkelijke gegevens te vinden. Alleen dan weet je zeker hoe het zit. Wellicht is deze melding van/op IJsland ergens terug te vinden.

Je kunt van de IJslandse Koperwiek via de wetenschappelijke naam ook nog een apart kaartje genereren, dan krijg je 42 "captures" in Nederland.

EDIT: ik heb het nog even nagekeken in "Op het Vinkentouw", de stip op IJsland betreft een Koperwiek die op 18 maart 1989 te Gardabeer (64.05N 21.55W), IJsland werd geringd en op 3 mei 1991 te Lelystad als verkeersslachtoffer werd teruggemeld.
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

maartenwielstra

Graag afscheiden als topic, niet om het anderen te besparen, maar juist om het in volgende jaren makkelijke te kunnen terugvinden! Het is rete-interessant wanneer blijkt dat ze herkenbaar zijn! Is er ooit DNA onderzoek geweest? (absoluut niet dat ik geloof in species level hoor)

Cygnus

Ter informatie: In 2002 is er in Ringing & Migration een artikel verschenen van Milwright over de trek van Koperwieken in Europa. Hierin zijn ook de Koperwieken van IJsland behandeld. Gratis te downloaden op: http://www.tandfonline.com/doi/pdf/10.1080/03078698.2002.9674271
In het artikel is te lezen dat de terugmeldingen van Koperwieken die op IJsland zijn geringd liggen in 4 zones, namelijk Schotland, Ierland, ZW-Frankrijk en Spanje/Portugal. In Engeland en Wales waren geen terugmeldingen. Recentelijk zijn er echter wel 2 op IJsland geringde Koperwieken in Engeland teruggemeld (Cornwall 2005 en Norfolk 2008).

Op IJsland worden jaarlijks circa 1300 Koperwieken geringd, wat overeenkomt met circa 10% van alle op IJsland in een jaar geringde vogels. Totaal zijn er in de periode 1921-2013 op IJsland 59.608 geringd. Dat daarvan slechts 1 in Nederland is teruggevonden zegt wel iets over de schaarsheid van deze ondersoort, zeker als je bedenkt dat er in Nederland elk jaar enkele duizenden Koperwieken worden gevangen in het kader van het ringonderzoek (115.257 in 1911-2013).
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

Timo Roeke

Topic gesplitst naar dit nieuwe topic. Goed idee Maarten.

frankmeer

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op november 03, 2014, 15:45:46 PM
Op Vlieland zijn in de afgelopen jaren meerdere malen vogels gepasseerd die 'opvallend' waren en waarbij het woord Ijslandse is gevallen. Echter is (mij) niet bekend hoe de soort met volledige zekerheid op basis van kleed en/of maten te determineren een algemeen probleem vermoedelijk.

Ik zag deze van 5 jaar geleden nog niet gepost worden.
Frank van der Meer

NilsvanDuivendijk

Prima Frank, deze was hier inderdaad nog niet langsgekomen (wel via de mail) en lijkt me op alle fronten ook oké.

Op een andere plek op dit forum werd de vraag gesteld of IJslandse Koperwiek wel een beoordeeltaxon zou moeten zijn/blijven. Als je de aantallen op Helgoland ziet zou je geneigd zijn te denken van niet. Maar Helgoland lijkt in deze niet maatgevend en hoewel ik de status daar niet direct in twijfel wil trekken is het wel opvallend/merkwaardig dat er op Helgoland nog nooit een gevangen is met een IJslandse ring terwijl er blijkbaar gemiddeld 1300 per jaar geringd worden op daar. Op Helgoland worden ex alleen als coburni genoteerd als ze zowel de uiterlijke kenmerken als een vleugelmaat boven 127mm hebben (aldus Jochen D., hoofd ven de ringbaan aldaar), dus in die zin lijkt met wel goed te zitten met die gevallen.

Er heeft ooit een geval van IJslandse Koperwiek gerouleerd bij de CDNA, dat was hoogstwaarschijnlijk een hybride Koperwiek X Merel, iig zeker geen normale (IJslandse) Koperwiek en werd dan ook niet aanvaard. Er zijn verder geen eerdere gevallen bij de CDNA bekend dus officieel staat het taxon nog niet op de NL lijst.

Het probleem met dit taxon is uiteraard de onbekendheid, niet aandurven (en desinteresse?) bij vogelaars waardoor de werkelijke status buiten de normale verspreiding onbekend is. Maar obv (gebrek aan) ringterugmeldingen en het feit dat ringbanen in NL zelden ex melden met kenmerken van, is er wel reden te denken dat het hier misschien toch een zeldzame ondersoort is en vooralsnog dus een beoordeeltaxon zou moeten blijven.
Hopelijk leidt dit alles tot meer interesse en kennis van dit taxon waardoor de ware status de komende tijd duidelijk zou kunnen worden.

Vincent Hart

Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

rinsevdvliet

Ik vind 1300 per jaar niet zo veel Nils. Hoeveel ex daarvan zullen er jaarlijks levend 't europese vasteland bereiken?
De enige pop schatting die ik op internet tegenkom is 100.000-300.000 bp (dus ca 0,5% geringd).

Groet,
Rinse van der Vliet

maartenwielstra

Nick van der Ham meldt er eentje. Hij noemt het formaat; groter. Een vogel die ik enkele jaren geleden vond was toen ook zichtbaar een slagje groter dan de gewonen. Zou dit een indicatie voor de ondersoort zijn?

NilsvanDuivendijk

Na wat correspondentie met Helgoland, IJsland en Finland heb ik een setje kenmerken opgesteld die indicatief zijn en indien alles perfect klopt diagnostisch is. Ik gebruik de Vlieland-vogel als kader omdat van alle kanten duidelijk wordt dat dit een meer dan klassieke IJslandse is ('at the extreme end' en 'even without measurements this is a classic coburni' waren opmerkingen van personen die er veel ervaring mee hebben).
Hopelijk helpt het om nieuwe gevallen te vinden en misschien oude gevallen boven water te krijgen (in dat laatste geval denk ik dan ook vooral aan ringvangsten).
Groet en succes!
Nils

Rob Koelman

Met vriendelijke groet, Rob

maartenwielstra

Wat mij betreft heb je in veel opzichten een heldendaad verricht Nils!

frankneijts

Klasse Nils!
Ik hoop dat je het niet erg vindt dat ik jouw plaat voor een direct vergelijk heb 'ingepast' in een combi met een nominaat Koperwiek (foto Arie Buurman, uit de database) waarop ik dezelfde relevante 'onderdelen' heb aangegeven.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'