Paddenstoel onbekend 4 - Leeuwarden - 25-10-2014

Gestart door Merel, oktober 25, 2014, 23:14:52 PM

Vorige topic - Volgende topic

Merel

Ik zou graag willen weten welke soort dit is. Het betreft deze waarneming:
http://waarneming.nl/waarneming/view/89436765
Paddenstoel onbekend - Fungi indet. gezien op 2014-10-25 Leeuwarden - Froskepôlle
Foto's:






Op dood hout.

Groet, Merel
Vriendelijke groet,
Merel Zweemer

Hinko

een beetje pril maar zou het een Rookzwam kunnen zijn?
mvgr, Hinko

e.moors

Ik zou ook grijze buisjeszwam of misschien een blauwe kaaszwam nog wel kunnen voorstellen. Even afwachten nog?
mvg. Eric

Merel

Alvast bedankt voor de reacties! Ik wacht nog even op andere ideeën. :)
Vriendelijke groet,
Merel Zweemer

Merel

Er zijn nu drie soorten geopperd, Rookzwam, Grijze buisjeszwam of Blauwe kaaszwam. Is er nog iemand die er met meer zekerheid een soortnaam op kan plakken?
Ik heb de soorten bekeken, maar ik heb hier niet genoeg kennis van.
Vriendelijke groet,
Merel Zweemer

grietaf

Eigenlijk zouden degenen die een naam geopperd hebben er bij moeten schrijven waaróm ze denken dat het die soort is.
Grieta.

e.moors

Grieta, je hebt gelijk (al heb ik in mijn bericht ook aangegeven dat ik denk dat ik bij deze nog terug zou moeten om te kijken wat het wordt)
Maar ik zal even aangeven waarom ik die twee soorten heb genoemd:
1) grijze buisjeszwam: ik zie grijze buisjes :-) en verder past de dakpansegewijze groeiwijze op de 1e foto wel bij de soort De bovenzijde (bruingrijs) past ook evenals de witte groeirand
2) blauwe kaaszwam: vind ik zelf al een stuk minder waarschijnlijk, met name door de 1e foto. De andere 2 foto's, doen me aan de soort denken, vooral vanwege de kleurenstelling.

Maar zoals gezegd, de 1e foto kan ik niks mee (ik zie er gewoon niet genoeg detail op) De andere 2 zijn voor mij eigenlijk te jong)
   
mvg. Eric

Merel

De zesde foto op de soortinformatiepagina van Grijze buisjeszwam lijkt vrij aardig op wat ik gefotografeerd heb. http://waarneming.nl/soort/info/15833

De Rookzwam lijkt ook wel een klein beetje, maar als ik op uiterlijk beoordeel, dan komt van de drie genoemde soorten Grijze buisjeszwam het meest overeen. Maar is dat m dan ook?
Vriendelijke groet,
Merel Zweemer

grietaf

Citaat van: Merel op november 03, 2014, 21:17:10 PM
De Rookzwam lijkt ook wel een klein beetje, maar als ik op uiterlijk beoordeel, dan komt van de drie genoemde soorten Grijze buisjeszwam het meest overeen. Maar is dat m dan ook?
Ja hoor, van de Rookzwam zijn de poriën bruin, deze zijn duidelijk grijs.
Grieta.

Merel

Bedankt iedereen voor zijn of haar inbreng en alle informatie!
Vriendelijke groet,
Merel Zweemer