kastanjeparasolzwam?

Gestart door haakbek, november 02, 2014, 18:33:06 PM

Vorige topic - Volgende topic

haakbek


------------start kopiëren----------------------------

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/89632581
Kastanjeparasolzwam - Lepiota castanea gezien op 2014-11-02 Poortugaal
Foto's:




Toelichting:
in bloembak
bij voorbaat dank Hans Meijer

------------einde kopiëren----------------------------

Melchior van Tweel

Spannend. Ik denk niet dat het een Lepiota is. Op het eerste gezicht lijkt het wel een Krulzoom. Het je foto's die meer een overzicht geven en die wat meer van de steek laten zien?
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

Jan Knuiman

Vergeleken met Tijgertaaiplaat (Lentinus tigrinus)? Oudere ex. krijgen wat geel gekleurde lamellen.




Groet, Jan

grietaf

Hans, kun je iets onder een hoed leggen waardoor je de kleur van de sporen kunt bepalen?
Grieta.

haakbek

foto`s onderkant bijgeplaatst , het regende dus sporenkleur ging even niet  ;D

Jan Knuiman

Het is jammer dat de aanhechting van de lamellen nog niet in beeld is. Het kan veel helpen om dat alsnog te doen, of het nu regent of niet  :blink:




Groet, Jan

grietaf

Bij de waarneming zelf kun je de aanhechting wel zien op een foto.
Hans, probeer eens of je met de nagel van je duim de lamellen van onderaf naar boven kunt schuiven.
Grieta.

haakbek

Ik kan de lamellen van boven naar onder schuiven
Schuif ze er gewoon vanaf,  voor welke soort is dit een kenmerk?
Groet
Hans

grietaf


haakbek

Bedankt grieta dacht het al ;D
Groet
Hans

e.moors

Ik vind het zo'n afwijkende bovenkant dat ik hem nooit herkend had.
En Grieta,heeft alleen de gewone krulzoom dat? of ook andere krulzomen?
mvg. Eric

Jan Knuiman

Citaat van: e.moors op november 04, 2014, 18:11:38 PM
Ik vind het zo'n afwijkende bovenkant dat ik hem nooit herkend had.
Mee eens!

Het gaat mij te ver om op basis van het kenmerk "probeer eens of je met de nagel van je duim de lamellen van onderaf naar boven kunt schuiven." als doorslaggevend te beschouwen in een discussie of iets al dan niet een krulzoom is.




Groet, Jan


grietaf

Citaat van: Jan Knuiman op november 04, 2014, 18:40:55 PM
Het gaat mij te ver om op basis van het kenmerk "probeer eens of je met de nagel van je duim de lamellen van onderaf naar boven kunt schuiven." als doorslaggevend te beschouwen in een discussie of iets al dan niet een krulzoom is.
Heb je de link naar de waarneming nog een keer geopend? Hans had er extra foto's bij gezet.

Eric, alle Krulzomen vertonen die eigenschap, maar bij de Gewone gaat het echt héél gemakkelijk.
Grieta.

Jan Knuiman

#13
Zeker, maar het kenmerk dat je aangeeft is niet erg hard, o.a. afhankelijk van wat iemand als gemakkelijk ervaart. Ik kan me ook voorstellen dat het afhangt van toestand (o.a. leeftijd) paddenstoel. Daarnaast vind ik dat aan meer kenmerken (o.a. uiterlijk hoed) moet worden voldaan.




Groet, Jan

haakbek

hallo Jan
zijn er nog andere kenmerken waar ik op kan letten de volgende keer dat ik zo`n paddenstoel tegenkom ?
groet
hans

Jan Knuiman

Dag Hans,

Het lijkt mij wel een leuke en interessante oefening voor je om op basis van je veldgids(en) de overeenkomsten en verschillen van de in deze discussie genoemde paddenstoelen (kastanjeparasolzwam, krulzoom, tijgertaaiplaat) in kaart te brengen. Het wordt dan duidelijker waar je een volgende keer in een soortgelijke situatie op kunt letten.




Groet, Jan

Melchior van Tweel

De lamellen van de Krulzomen zijn er zo gemakkelijk van het hoedvlees af te halen omdat het eigenlijk een boleet is (staat daar taxonomisch ook bij ingedeeld). Bij Boleten kan je de buisjes ook gemakkelijk van het hoedvlees verwijderen. Bij echte plaatjeszwammen kan je alleen de lamellen verwijderen door de boel te slopen.
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl