Eitjes gaasvlieg?

Gestart door michiel k, november 03, 2014, 20:57:20 PM

Vorige topic - Volgende topic

michiel k

Ik zou graag willen weten welke soort dit is[/size]Het betreft deze waarneminghttp://observado.org/waarneming/view/89558308Gewone salomonszegel - Polygonatum multiflorum gezien op 2014-06-26 BRD - Kyffhäuserkreis (Landkreis)Foto's:Toelichting: Op het plantenforum kreeg ik de suggestie dat dit eitjes van een gaasvlieg kunnen zijn. Weet iemand toevallig welke soort dat zou kunnen zijn?bij voorbaat dank michiel van kerkvoorde
Michiel van Kerkvoorde

javanerkelens

#1
Ik heb helemaal geen verstand van gaasvliegen, maar het zou kunnen kloppen dat dit de eieren / poppen zijn van de gaasvlieg.......grappig.
Groet,
Joke (van Erkelens)

Jan van Duinen

Hoi Michiel en Joke,

Het zijn gaasvliegeieren, de uitkomende jongen zijn door de lange steel aan het ei van elkaar gescheiden. Ze zijn zo roofzuchtig dat ze elkaar anders bij het uitkomen gelijk opeten.

Arp

Het zijn zeker eitjes van een Chrysopidae. Een soortnaam zal net zo zeker niet lukken, maar je kunt wel op basis van het "legpatroon" iets zeggen over een groep soorten die de eitjes aldus afzetten. Ander methodes zijn bundels van eitjes dicht op elkaar, met de steeltjes in elkaar gedraaid, in groepen dichter op elkaar dan dit, maar niet in elkaar gedraaid, of juist gespreid afgezet, zoals hier - vaak nog veel verder uit elkaar zodat je de eitjes ook "solitair" tegenkomt (moeilijk te vinden).

Mijn overzicht van de legmethodes is nog niet compleet en hat kan soms zelfs binnen één geslacht per soort verschillen. Dat gezegd is deze manier van afzetten gebruikelijk voor onder andere(!) de meest algemene gaasvlieg Chrysoperla carnea s.l., maar beslist niet beperkt tot deze soort. Beter invoeren dus als "Chrysopidae indet"

De steel dient vooral als bescherming tegen ei-predatoren zoals LHB(larfjes) en tegen de mieren die juist op de luizenrijke plekken waar mams de eitjes kwijt wil talrijk aanwezig zijn. De kleine larfjes kruipen uit het ei en langs de steel naar beneden, maar kunnen bij ernstige voedselschaarste dus ook weer langs een ander steeltje omhoog kruipen. Predatie door de eigen soort wordt er dus niet geheel mee voorkomen, maar daar zit kennelijk een inhibitie op die alleen wordt genegeerd bij tekorten aan ander voedsel. Dat moet ook wel, want anders zouden de (in elkaar gedraaide) eitjesgroepen niet logisch/zinvol zijn.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Arp

Jeroen Breidenbach had hier een leuk voorbeeld toegevoegd, maar dat liep wat uit de hand qua overleg inzake determinatie dus heb ik er een eigen topic voor afgesplitst.

Deel van de originele bijdrage van Jeroen hier nog even gedupliceerd:


Citaat van: Arp op november 10, 2014, 14:56:41 PM... Ander methodes zijn bundels van eitjes dicht op elkaar, met de steeltjes in elkaar gedraaid ....

Voorbeeld daarvan afgebeeld ter kennisgeving  :blink: http://waarneming.nl/waarneming/view/86109785

Foto: Jeroen Breidenbach (cc-by-nc-nd)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)