Welke hommel

Gestart door t-vinkie, juli 17, 2007, 21:00:13 PM

Vorige topic - Volgende topic

t-vinkie

Kon deze hommel niet plaatsen.
Welke  soort  ????
Groetjes Frits
Groetjes Frits


Your dog is the only thing on earth that
loves you more than you love yourself.

( Josh Billings )

t-vinkie

foto 2
Groetjes Frits


Your dog is the only thing on earth that
loves you more than you love yourself.

( Josh Billings )

magnolia

Op een Duitse site vind ik dit: Feldhummel – Bombus ruderatus.
Als ik daarmee in het Nederlands zoek vind ik een Grote tuinhommel met een wit kontje. Duidelijk anders dan de Duitse.
Groeten,
Marien Bultman

Als je kijkt zie je meer!

xenion

#3
Je bedoelt waarschijnlijk de Bombus ruderarius? Maar die is het ook niet, die heeft een oranje kont zonder tweede band.
Wat het wel kan zijn weet ik ook niet, die 2 oranje banden op het achterlijf zijn wel erg vreemd. Of het is een minder algemene soort of dit exemplaar heeft afwijkende kleuren...
Groeten,
Martin

t-vinkie

#4
Heb zelf zitten neuzen en deze lijkt er wel erg veel op maar zou zeer zeldzaam zijn of zelfs uitgestorven in nederland :wacko:
Waddenhommel - Bombus cullumanus
En ik ben niet op de wadden geweest vandaag,maar weet niet of dat ook werkelijk zijn leefgebied is of was.
Zou een expert erwat over kunnen zeggen Groetjes Frits
Groetjes Frits


Your dog is the only thing on earth that
loves you more than you love yourself.

( Josh Billings )

magnolia

#5
CiteerJe bedoelt waarschijnlijk de Bombus ruderarius?
Nee, ik bedoel echt Feldhummel – Bombus ruderatus. Was gewoon een kwestie van knippen en plakken. Als je op de Duitse site kijkt zie je een hommel met drie donkergele/bruine banden.
Op de foto's van Frits kan ik niet afleiden dat het achterste geel/bruine stuk z'n achtereinde is of dat er nog een stuk zwart achter zit. En als dat laatste het geval is lijkt hij toch wel op de ruderatus.
Overigens heeft de Cullumanus van Frits eenzelfde beeld.
Groeten,
Marien Bultman

Als je kijkt zie je meer!

xenion

Tja, lijkt er op.
Volgens Nederlandsesoorten.nl is Theo Peeters de expert. Ik zou zeggen zoek zijn email adres op (vast wel te vinden via EIS ofzo), en vraag zijn mening er over.
Groeten,
Martin

xenion

Citeer
CiteerJe bedoelt waarschijnlijk de Bombus ruderarius?
Nee, ik bedoel echt Feldhummel – Bombus ruderatus. Was gewoon een kwestie van knippen en plakken. Als je op de Duitse site kijkt zie je een hommel met drie donkergele/bruine banden.
Op de foto's van Frits kan ik niet afleiden dat het achterste geel/bruine stuk z'n achtereinde is of dat er nog een stuk zwart achter zit. En als dat laatste het geval is lijkt hij toch wel op de ruderatus.
Overigens heeft de Cullumanus van Frits eenzelfde beeld.
Ik zie het al, de link die ik klikte gaat naar de verkeerde pagina (die van Bombus ruderarius).
In het Nederlands is Bombus ruderatus de Grote Tuinhommel, en wat ik er zo aan informatie van vind is dat die een wit kontje heeft, en de banden toch op een andere plek zitten.
Groeten,
Martin

magnolia

CiteerAls ik daarmee in het Nederlands zoek vind ik een Grote tuinhommel met een wit kontje. Duidelijk anders dan de Duitse.
Dat is wat ik zei: Onder dezelfde Latijnse naam geeft de Duitser een andere hommel dan de Nederlandse.
Maar de Duitse hommel lijkt sterk op die van Frits.
Groeten,
Marien Bultman

Als je kijkt zie je meer!

xenion

#9
Citeer
CiteerAls ik daarmee in het Nederlands zoek vind ik een Grote tuinhommel met een wit kontje. Duidelijk anders dan de Duitse.
Dat is wat ik zei: Onder dezelfde Latijnse naam geeft de Duitser een andere hommel dan de Nederlandse.
Maar de Duitse hommel lijkt sterk op die van Frits.
Oeps  :o
Hij heeft er idd veel van weg, maar dat Duitse exemplaar heeft een geel (oranje-bruin) scutellum, en heeft volgens die site ook een wit kontje:
Citeerdie Tergite 5 und 6 sind weiß bepelzt.
Groeten,
Martin

magnolia

Nog eens verder kijkend op internet betwijfel ik of de hommel op de Duitse foto een ruderatus is.
Groeten,
Marien Bultman

Als je kijkt zie je meer!

t-vinkie

Ik heb Theo Peeters een mailtje gestuurd ben benieuwd.   Groetjes Frits
Groetjes Frits


Your dog is the only thing on earth that
loves you more than you love yourself.

( Josh Billings )

t-vinkie

Nog wat foto`s

foto 1
Groetjes Frits


Your dog is the only thing on earth that
loves you more than you love yourself.

( Josh Billings )

t-vinkie

foto 2
Groetjes Frits


Your dog is the only thing on earth that
loves you more than you love yourself.

( Josh Billings )

t-vinkie

foto 3
Groetjes Frits


Your dog is the only thing on earth that
loves you more than you love yourself.

( Josh Billings )

magnolia

Geen wit einde dus.
Groeten,
Marien Bultman

Als je kijkt zie je meer!

t-vinkie

#16
Ik heb her en der wat informatie gevraagd en gekregen en alles meegenomen lijkt het me het meest waarschijnlijk dat het hier om een Koningin aardhommel gaat.
http://www.kbsbioshots.co.uk/ant05307.htm
http://www.bumblebee.org/terr.htm

Wat ik nog wel mis op mijn foto is het inhammetje in de bruine band op de rug.
Maar hommels determineren van een foto schijnt niet zo easy te zijn.
Door dit onderwerp heb ik me wel wat dieper in de hommels moeten verdiepen,en weet ik waarschijnlijk gelijk beter wat voor hommel ik zie vliegen.
Groetjes Frits  :duim:

P.S. Ben nog wel benieuwd wat Theo Peeters ervan vind.
Groetjes Frits


Your dog is the only thing on earth that
loves you more than you love yourself.

( Josh Billings )

magnolia

CiteerDoor dit onderwerp heb ik me wel wat dieper in de hommels moeten verdiepen,en weet ik waarschijnlijk gelijk beter wat voor hommel ik zie vliegen.
Leuk hè?
Groeten,
Marien Bultman

Als je kijkt zie je meer!