Sprinkhanen en schimmels

Gestart door Marian en Bert, juli 17, 2007, 19:55:54 PM

Vorige topic - Volgende topic

Marian en Bert

Eind vorige week vonden we in de tuin deze sprinkhaan boven in een dropplant. Toen zij, na twee dagen nog steeds op dezelfde plaats bleek te zitten, schoot ons te binnen dat we over deze typische houding van sprinkhanen, aangetast door een schimmel, iets gelezen hadden in de veldgids, en wel op blz. 27.

Het lijkt erop dat deze sprinkhaan ook is aangetast en gezien onze belangstelling voor mycologie zouden we graag willen weten:
- of de sporen van de schimmel door zichtbare vruchtlichaampjes worden  verspreid (zoals bijvoorbeeld bij de rupsendoder het geval is),
- welke schimmel (of genus) hiervoor verantwoordelijk is,
- waar we hier in de literatuur of op het net iets over kunnen vinden.

Met vriendelijke groeten,
Marian en Bert

Marian en Bert

tweede foto

tekenaar

Ik heb zo geen naam van de schimmel voor je, maar er is wel literatuur over omdat hij wordt gebruikt bij treksprinkhanenbestrijding. Echt zichtbare vruchtlichamen maakt hij niet, na een tijdje is wel wit mycelium zichtbaar tussen de segmenten van de sprinkhaan.

Ik had twee jaar geleden een zeldzame hooggebergtesprinkhaan in een terrarium (met toestemming van nationaal park waar ze vandaan kwamen; soort is verder niet wettelijk beschermd). Die gingen na een paar weken dood aan deze schimmel. Het zou goed kunnen dat deze soort van nature nooit met de schimmel in aanraking komt en er ook geen enkele weerstand tegen heeft. In mijn terrarium kwamen ze direct in aanraking met gras-met-schimmelsporen. Gelukkige leefden ze nog lang genoeg om geluidsopnamen te maken (ik denk de enige geluidsopnamen die van deze soort gemaakt zijn).  
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

Marian en Bert

Bedankt voor je informatie Paul. Zo leren we steeds weer iets bij.

We wachten nog even af of Roy reageert, misschien dat hij nog informatie heeft.

Met vriendelijke groeten,
Marian en Bert

frankvb

twee (bodem)schimmels die oa sprinkhanen kunnen aantasten: Metarhizium anisopliae (uiteindelijk groene sporen op buitenkant insect) en Beauveria bassiana (uiteindelijk witte sporen op buitenkant insect) met name B. bassiana is wel gebruikt voor sprinkhanenbestrijding

groet
Frank
Frank

RoyKleukers

Beste Marian en Bert,

Bij het samenstellen van het biologiehoofdstuk in het Nederlandse sprinkhanenboek in de serie Nederlandse Fauna (deel 1) heb ik literatuuronderzoek gedaan naar de natuurlijke vijanden van sprinkhanen. De schimmel die ervoor zorgt dat de arme beestjes eerst een grasspriet in klimmen om vervolgens het loodje te leggen, heet Entomophthora grylli. De schimmelsystematiek staat ook niet stil en mogelijk is de naam inmiddels veranderd, maar hiermee kom je allicht weer wat verder. Groeten,

Roy
EIS-coordinator sprinkhanen

Marian en Bert

Bedankt voor jullie reactie.

De naam Entomophthora grylli is, zo te zien op het internet, ongewijzigd.

Groeten van Marian