beetje vreemd lieveheersbeestje

Gestart door Anna Kreffer, oktober 31, 2014, 22:24:25 PM

Vorige topic - Volgende topic

Anna Kreffer

Ik zou graag willen weten welke soort dit is. Het was een kleine soort , net iets groter dan citroentje maar langwerpiger. Het rood ook een beetje dof en richting bruin, niet zo fel als een 7stip.
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/89577169
Lieveheersbeestje spec. - Coccinellidae spec. gezien op 2014-10-31 Zwanenwater - Zuidduinen
Foto's:




bij voorbaat dank Anna Kreffer

gardensafari

Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

Anna Kreffer

Dag Hans,
Ja gekeken bij stippen, is ltijd het eerste wat ik doe, maar ik zie 'm niet.
Groet Anna

Arp

Hoi Anna,

Hoeveel stippen tel je? Dat is bij een flink percentage van de LHBtje erg nuttige info ;)

Kijk eventueel ook hier:
http://www.kerbtier.de/Pages/Themenseiten/deFarbvarCoccinellidae.html
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Anna Kreffer

Dag Arp

Ook jij dank voor je reactie. Ik tel 11 stippen, maar herken "mijn" kevertje niet bij de 11 stip plaatjes. Ik weet niet hoe variabel ze mogen zijn, de plaatsing van de stippen, vandaar forum. Kerbtier had ik nu nog niet bekeken, maar ik kom er toch ook niet verder mee. Het zijn ook geen beste fotoos, maar het diertje was razendsnel.

mvrgr Anna


Arp

Hoi Anna,

Ja hoor 11-stipje is goed. Waarom twijfel je? Dat is wellicht leerzaam voor mij/ons/jou :)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Anna Kreffer

Dank je wel!!

De twijfel was bij de plaatsing van de stippen, ik zie geen foto op internet die daarmee overeenkomt.
Er zijn twee stippen langs de bovenrand van de dekschildjes, de stipjes aan de onderrand vind ik "anders', die twee zo voor de bovenste stip

Echt fijn dat je zo meedenkt en mij de aanwijzingen en mogelijkheden geeft!

gr A

Arp

#7
Hoi Anna,

Ja okay - kijk nog eens goed bij stippen in de linker kolom de onderste en de tweede van onderen.

En op kerbtier de linker (deze dus)

Daar komt de positie van de stippen goed overeen met jouw beest. Het enige is dat het op kerbtier oogvlekken zijn (met een oranje randje eromheen).

Je verwarring komt denk ik omdat het 11-stipje vaak maar 9 stippen heeft (de humerale stip op elk dekschild ontbreekt dan). Dit is bij veel van de foto's op stippen.nl het geval en ook de tweede foto op kerbtier toont deze variant.

Jouw beest is de "nominale" vorm en toch eigenlijk ook echt wel de algemeenste uitvoering: 11 stippen zonder oogvlek-randje.

Zie ook onze eigen soortinfo, fotoverzameling en familieoverzicht

P.S. Ik zie net dat bij stippen bij de thumbnails inderdaad de 9-stippelige variant staat, dus dan wordt het lastig ...
Dat is één van de redenen dat het variantenoverzicht van Kerbtier zo fijn is - één foto is voor variabele dieren zoals lieveheersbeestjes per definitie niet genoeg voor een familieoverzicht/zoekkaart. Voor ons familieoverzicht was gelukkig een mooie foto van André beschikbaar met de twee algemeenste vormen naast elkaar erop.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Anna Kreffer

Grote dank, Arp

Ik weet voortaan beter te zoeken. Wat een variatie onder die diertjes van een soort. Die met "mijn"stipjes op kerbtier heeft nog een lichter randje om de stippen, zo iets maakt het voor mij al onzeker.
Maar ik had het kunnen weten, heb er ook zelf al eens eentje gezien, nota bene ook in de duinen.

MvrgrAnna