Flora en Faunawet

Gestart door Maarten W. Kaales, juli 17, 2007, 14:29:06 PM

Vorige topic - Volgende topic

Maarten W. Kaales

Door mijn werk kom ik regelmatig in aanraking met de Flora en faunawet. Omdat we nog geen gedragscode voor ruimtelijke ontwikkelingen hebben worden er ontheffingen aangevraagd indien dat nodig is. Leefgebieden van beschermde soorten kunnen zo beter beschermd worden. Wat ik opvallend vind is dat leefgebieden van bijvoorbeeld weidevogels maar slecht door deze wet beschermd worden. De bescherming draait vooral om de nesten. Dus een goed weidevogelterrein waar jaarlijks Grutto´s en Tureluurs tot broeden komen kan bouwrijp gemaakt worden zonder daar ook maar een ontheffing voor te hoeven aanvragen wanneer je maar buiten de broedtijd het terrein bewerkt. Dat een Grutto ieder jaar naar hetzelfde perceel terugkeert - in mijn ogen is dat hetzelfde principe als een roestboom voor Ransuilen - wordt niet gezien als een vaste verblijfplaats. En dus hoeft er geen ontheffing aangevraagd te worden. Middels de zogenaamde salamitechniek kan zo een moeiteloos een heel weidevogelgebied opgerold worden.

Maarten Kaales
Maarten W. Kaales

Tim Asbreuk

Met vriendelijke groet,
Tim Asbreuk

Maarten W. Kaales

Tim bedankt, deze vraag had ik inderdaad ook uit staan.

mvg,
Maarten
Maarten W. Kaales

tekenaar

Ik weet niet precies hoe het in de FF wet zit, maar er valt me wel iets anders op. Als je een prachtig extensief hooilandje tegenkomt tijdens een MER dan kan dat betekenen dat een bouwproject niet door mag gaan (op grond van aanwezigheid van bepaalde soorten/habitats). Maar niemand houdt de grondeigenaar tegen om datzelfde landje eens flink te bemesten en daarmee diezelfde soorten de vernieling in te helpen. Is dat ook zo in Nederland?
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

Maarten W. Kaales

Paul, dat klopt niet helemaal. Wanneer als er beschermde soorten zitten in de zin van de FFwet en je gaat ander beheer toepassen dan het beheer dat er altijd op heeft gezeten (en wat schadelijk zou kunnen zijn voor de FFsoorten) dan zou je daar in principe een ontheffing voor moeten aanvragen. Want er is dan namelijk geen sprake van bestendig beheer. E.e.a. is dan wel afhankelijk van de vastgestelde soorten in dat gebied (tabel 1,2,of 3) en of er een gedragscode is vastgesteld.
Maar extremiteiten als zware bemesting zou je misschien ook wel als een overtreding van de zorgplicht kunnen zien.

Maarten Kaales
Maarten W. Kaales