Lesbos: grote of kleine glimworm?

Gestart door mvbenten, oktober 24, 2014, 10:04:08 AM

Vorige topic - Volgende topic

mvbenten

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://observation.org/waarneming/view/89237864
onzeker Grote Glimworm - Lampyris noctiluca gezien op 2014-05-15 Greece - Lesbos - Mithymna (municipality)
Foto's:


Bij het invoeren kwam ik het onderscheid tegen tussen een grote en een kleine glimworm, maar welke kenmerken zijn hiervoor van belang (of alleen formaat)?

grunsven

In Nederland heb je grote kleine en kortschildglimworm. Maar hoe dat op Lesbos zit durft ik niet te zeggen, daar heb je vast meer en andere soorten.


Voor België (en Nederland) is er een duidelijk stuk te vinden op: [size=78%]http://www.natuurpunt.be/uploads/biodiversiteit/Ongewervelden/documenten/soortenfiche_glimwormen.pdf[/size]

Glimwormen zijn trouwens kevers dus dit topic staat ook verkeerd.
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

Arp

Mooie link Roy  :duim:

De foto's van het wijfje Kortschildglimworm in die PDF zijn zelfzaamheden - een paar jaar geleden heb ik er fanatiek naar gezocht (foto's op internet) en kon er niks bruikbaars voor vinden, waardoor ik destijds voor een overzicht teruggevallen ben op tekeningen uit oude (public domain) literatuur.

Deze is in elk geval een larve en zeer waarschijnlijk Lampyris sp.. De larven van o.a. Luciola en Nyctophila zouden er ook sterk op moeten lijken, maar tot nu toe ken ik die van Luciola alleen met twee extra lichte vlekjes op de voorhoeken van het halsschild (maar heb niet voor alle larves gegevens) en van Nyctophila alleen geheel zonder vlekjes (zoals onze Phosphaenus).

Er zijn bovendien in die hoek van het Middellandse Zeegebied een stuk of wat Lampyris-soorten en het is maar zeer de vraag of de fauna van Lesbos wat dat betreft goed in kaart is gebracht, maar het is dus zeker wat optimistisch om er een soortnaam aan te koppelen.

Goede keuzes om het beest in te voeren zouden wat mij betreft dus zijn:

Larve Lampyris spec. onzeker
Larve Lampyridae indet.[/i] (zeker)

Het kan best zijn dat Lampyris spec. in principe zeker te maken is, maar ik ken gewoon niet alle larven van alle soorten uit het gebied en moet dus een slag om de arm houden.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

mvbenten

Ok, bedankt in ieder geval. Ik zal de waarneming aanpassen.

mvbenten

Bedankt voor de link. Ik heb nog even naar de formaten daar gezocht en die sloot naadloos aan bij mijn inschatting dat het beestje ongeveer 3cm was. Daarmee is het qua formaat dus duidelijk geen kleine glimworm, maar een grote glimworm larve. Ook het uiterlijk is exact de foto die bij de link zit voor de grote glimworm.

Arp

Hoi Martin,

Euhm ... in Nederland (en België, waar de PDF over gaat) zou er absoluut geen discussie zijn en zou het alleen Lampyris noctiluca kunnen zijn, de larven van de enige twee andere soorten in de Benelux zien er inderdaad totaal anders uit.

Maar in het gebied rondom Lesbos geeft Fauna Europaea een 30-tal soorten Lampyridae.

Als je alleen de soorten opvraagt die bij FE bekend zijn van de Noord-Egeïsche Eilanden dan zit noctiluca er niet bij, maar alleen Lampyris zenkeri. Honderd meter verderop in Europees Turkije zijn het alleen L. angustula en L. pseudozenkeri, van het Griekse vasteland is noctiluca dan weer wel bekend (plus 4 andere). Je moet er vanuit gaan dat de gegevens in FE voor deze groep niet heel erg nauwkeurig/compleet zijn, zeker voor de eilanden. Vandaar dus dat ik in dat gebeid voor een "eerste indruk" een flinke cirkel eromheen neem (die 30+ uit de eerste link).

Misschien komt onze "Grote" (L. noctiluca) dus helemaal niet voor op Lesbos, maar inderdaad alleen zenkeri, maar voor hetzelfde geld zitten er nog meer van de soorten die ook op het Griekse vasteland of in Turkije voorkomen. Meer dan Lampyris spec. kan ik er dus echt niet van maken en zelfs die durf ik niet zeker omdat ik niet van alle soorten uit de andere geslachten de larven ken (maar Lampyris lijkt me wel heel waarschijnlijk/aannemelijk op basis van wat ik wel ken).
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

mvbenten

Ik heb even op de links gekeken en dat zijn inderdaad heel wat soorten.
Lampyrus spec. zal ik er van maken.

Toch wel jammer dat je soms met heel veel tijd en gepuzzel zelfs niet uit kan komen, maar ja ....

Bedankt voor je tijd en informatie.

Gr. Martin.

Arp

Hoi Martin,

Je kunt het ook omdraaien - of zou je eigenlijk moeten doen: In principe zijn insecten niet/nauwelijks van foto detrmineerbaar, laat staan larven (want daar is doorgaans veel minder over bekend en ze hebben een minder uitgesproken morfologie). Dat het in Nederland bij sommige groepen wel lukt is pure mazzel en ligt er voor een groot deel aan dat we van veel groepen maar een hele beperkte keuze aan soorten hebben bij ons.

Zoals bij deze Lampyridae: 3 soorten, ook nog eens in verschillende geslachten.

Maar ook dingen als oorwormen, kakkerlakken, schorpioenvliegen, kameelhalsvliegen, pissebedden, hooiwagens etc (waar ik me dan wat serieuzer mee bezig houd) zijn eigenlijk alleen maar te doen vanwege het beperkte aantal soorten. Zou ik diezelfde groepen voor Zuid-Europa bewerken, dan zou m'n handdoek meestal op de rand van de ring landen zonder genitaalonderzoek.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)